Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Processorkoelerbij een splitsende tomaat heb je ook een dief en een hoofdstam. Als ik me niet vergis is de hoofdstam degene waar als eerste een bloemtrosje aan komt, de dief kan je zodra dat duidelijk is dus wegsnoeien. Alternatief is dat je ook de dief laat uitgroeien, dan krijg je een tweetakker. Als je de ruimte hebt is dat prima, bij mij in de kas zou dat echt te druk worden dus ik snoei ze weg.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

@Processorkoeler ik zie echt veel grote dieven op je foto's. Stamtomaten (normaliter) hebben 1 kop die je continu laat doorgroeien. Die maakt dan steeds 3 bladeren en een bloemtros aan. Alle topjes/nieuwe stengels die in de oksels van de bladeren ontstaan zijn de dieven en die kun je het beste zsm weghalen.

Ondanks dat sommige nu al erg groot zijn zou ik ze denk ik toch nog weghalen want het is idd een beetje een jungle aan het worden. Beste om dit netjes met een mesje te doen en bij droog weer. Dit om schimmelinfecties te voorkomen.

aangepast door Mai Pensato
  • Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Vandaag is het hier buiten 33 graden geworden. In de kas net geen 34 dat viel me erg mee. Mijn tomaten/paprikas/pepers/courgettes hebben 28x water gehad, gemiddeld zo’n 90 cc per keer. De 2 komkommerplanten, waaronder wedstrijd deelnemer Sonja krijgen het dubbele (2 druppelaars per plant). Die mag uiteraard niets tekort komen 😄

Een volle kas met planten die veel verdampen helpt ook om de temperatuur te drukken. En daarnaast uiteraard de luchtramen max open.

morgen wordt echt een lastige dag… vooral de zetting zal deze dagen niet optimaal zijn. Gelukkig na morgen een stuk minder heet

• Like 1

Geplaatst:

@Mai Pensato

Oh, ik dacht dat ik alle dieven wel had weggehaald. Alle kleine scheutjes in de oksels van de stammen zijn weg.

Hoe identificeer ik nu de grote dieven dan? Want ik dacht dat dit allemaal hoofdstammen waren.

Ook geen idee wat voor tomaten dit zijn, ik heb het label niet bewaard van de zaadjes.

Zal ik een videootje plaatsen evt? Of wat foto's zodat iemand die dieven kan markeren? Zelf kan ik ze niet makkelijk identificeren, ook niet met de eerder gelinkte website.

Geplaatst:

Je hebt, vanuit de grond gezien, een stam omhoog. Op een gegeven moment zie je een splitsing, een van de 2 is een dief en de ander de hoofdstam. De hoofdstam kun je identificeren aan de hand van de laagste bloemtros die je tegen komt na de splitsing. De andere kun je weghalen (of laten staan om meerstammig te telen).
Simpeler kan ik het helaas niet uitleggen. Anders even op de blogs van Diana's Mooie Moestuin kijken, daar legt ze het wel enkele keren uit.

• Like 1
15 uren geleden, Processorkoeler zei:

lijkt mij geen dief.

Hoezo? Het uiterlijk zegt niets!

Een dief is per definitie een uitbottende okselknop bij een stamtomaat.

11 uren geleden, Processorkoeler zei:

... allemaal hoofdstammen

Een stamtomaat heeft in principe EEN hoofdstam. Dus de rest haal je weg. En als hij splitst: gewoon kiezen.

Kijk eens rond op het forum, er is al zo veel over geschreven, bv HIER

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

@speets het is toch iets genuanceerder, het hangt af van hoe/waar je teelt, wat je wil bereiken, welke soort tomaat, hoe sterk die is, in welke streek je teelt enz.

De stamtomaten worden meestal professioneel in hogere serres 1 maar ook 2 stammig geteeld vaak op substraat, de onderstam is daartoe gemakkelijk in staat, 

In buitenteelt / soms kleine kassen /tunnels  wil je soms graag veel tomaatjes in een korter seizoen en zeker bij de  F1 kleinere tomaatjes types kan je gemakkelijk op 3/4 stammen telen, ook als je grotere heirlooms ent, kan je dubbel gaan. Vaak is je hoogte ook beperkt bv ook  in pot en ga je liever in de breedte.

De bedoeling is wel dat je de plant luchtig houd, dus niet teveel dieven laten uitgroeien en  bladsnoei, onderaan en soms wat hoger in de plant, bij voorkeur dan het blad onder een tros, als je wil uitdunnen. Dit hangt natuurlijk ook af van de bladvorm, hoe groot en volumineus ze worden. Zet je de planten dicht tegen elkaar wil natuurlijk maar een enkele stam houden.

Als hij splits hou je liefst de sterkste met de laagste bloemtros indien je 1 wil verwijderen.

Hier kan je zien hoe bv professioneel aan buitenteelt wordt gedaan, heel anders als de binneteelt bij deze biotuinder, er is in de opbouw geen sprake van om ze te laten zakken en ze worden  nog geen 2m hoog.

@Processorkoeler teelt voor de eerste keer tomaten, wat voor ons soms vanzelfsprekend lijkt is dit voor hem niet en over bladsnoei en al dan niet meerstammig telen bestaan er vele meningen, elke situatie is hier ook anders, edit maar zoals @Mai Pensato hieronder aanhaalt is het meest eenvoudige nu een enkele stam aan te houden, dat vermijdt ook eventuele later problemen, eerst en vooral moet je het dieven onder de knie krijgen.

daarom nog eens je eerste foto met aanduiding met wat wat is. 

rood omcirkeld, een oksel tussen blad en stam

blauw het blad

geel de hoofdstam

zwart de dief

IMG_20220612_192424.thumb.jpg.ea3929fd6a60583c247b627e60f65efe.jpg

edit: een volgende foto is wat moeilijker, je ziet hier duidelijk een splitsing met elk een blad op dezelfde hoogte en ook een tros voor zover ik het kan zien op de foto. Je hebt gekozen voor de linkse als hoofdstam, de rechtse zou ik hier insnoeien op 1 of  2 bladeren na het trosje.

20220718_181824.jpg.1feb362afa4b1ab0dc37f92421d2bc57.thumb.jpg.c3b5aa69678e0b5d06f70ac9262c8225.jpg

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@redzebra het is bekend dat er verschillen zijn tussen binnen en buiten teelten en dat beschikbare hoogte en zaaitijdstip en type tomaat een grote rol spelen.

Echter voor @Processorkoeler is het overduidelijk allemaal nieuw, dus we moeten het niet te moeilijk maken lijkt mij. Volgens de foto's is het erg volgegroeid. En hij heeft 5 bamboestokken staan 1 per plant en staan de planten buiten zonder overkspping.

Vandaar dat ik zou adviseren hou het simpel, vermijd schimmelproblemen en ga eerste jaar niet voor een optimale productie. En leer hoe te dieven.

Dan kan hij volgend jaar beter voorbereiden en volgende stappen zetten.

In plaats van de grote dieven tot in het oksel weg te snijden zou hij inderdaad kunnen overwegen om op 2 bladeren boven de tros te snoeien. Bij grove tomaten zou ik dat niet doen zonder extra ondersteuning van die tros.

• Like 2

Dat klopt inderdaad @Mai Pensato in zijn geval zou ik het ook nu simpel houden en op 1 stam verdergaan vandaar ook de foto's toegevoegd, het eerste deel was een antwoord op speets

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

Dank, maar dat weet speets ook allemaal wel. Mijn antwoord was dan ook niet voor jou bedoeld!

Het was een simpel antwoord, gericht aan iemand die er nog heel weinig van snapt.

Omdat die niet veel kan met al die details voor gevorderden.

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Afgelopen week al een paar tomaten kunnen oogsten. De rest van de trossen staan er ook goed bij.

20220712_190541.thumb.jpg.29a9dac67b649f71929257c16f432ca9.jpg

20220717_153606.thumb.jpg.6095a4a009e02d7ccf93e74b7274be4b.jpg

Alleen kwam ik er vandaag een tegen met neusrot en veel informatie hierover op het internet gaat alle kanten op: vochtstress (is het dan te veel water of te weinig?) of een Calcium te kort (dacht dat dat wel in m'n tomatenvoeding zou zitten). Tips hiervoor?

20220719_161042.thumb.jpg.906b5e5558ad438bd676c4fd273b489e.jpg

• Like 3

@MrWahloh Calcium zorgt ervoor dat de cellen er beter tegen bestand zijn, neusrot gebeurt door zowel onderdruk als overdruk in de cellen (teveel, te weinig), als je het ziet probeer dan gelijkmatig water te geven (minder in 1 keer, maar meerdere keren per dag in pot, geen extremen).  Je kan ook die tomaten laten hangen, het is geen ziekte en ze zorgen nog voor een extra buffer in de plant, als je ze wegneemt komt het vaak voor dat een volgende wordt aangetast. Bij deze extreme temperaturen best je potten niet in volle zon laten staan. Mooie tomaten in je hand.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

@redzebra Aha, extra bijvoeden is dus niet nodig maar spreiden van water wel.

Ik heb met m'n stomme kop natuurlijk weer de aangetaste tomaten uit de plant gehaald. Wat je zegt klinkt logisch, de plant kan weer energie uit de vruchten halen.

Thanks!

• Like 1
Geplaatst:

Niet zozeer energie, maar water. Neusrot is een probleem met waterhuishouding in de plant en kan menig oorzaak hebben.  Sommige  soorten zijn er ook heel gevoelig voor.

• Like 2
Geplaatst:
15 uren geleden, redzebra zei:

dat komt vaak wazig over

Sorry hoor, voor mijn wazige antwoord.
Ik zal hier maar geen vragen meer beantwoorden, want dat kan niemand beter dan jij!

• Like 1

Sry hoor, als je op je tenen getrapt bent, maar hetgeen je vertelde was al eerder meegegeven  aan hem in de topic, hij heeft ook het stukje en testje doorgenomen bij Diana's mooie moestuin over dieven, hij heeft dan gediefd maar ongewild een aantal laten staan en vraagt nu expliciet om ze aan te duiden op foto . Blijven herhalen dat je moet dieven zonder zeggen waar hij verkeerd zit heeft geen nut.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Niet kibbelen jongens!

Laten jullie eens wat van jullie geoogste tomaten zien?

Wij zijn al aardig aan t oogsten, het komt op gang. Vanavond een mooie grote Old German geoogst en eerder al Ananas en een enkele Coeur de Boeuf. 
Dit is een Couilles de Torreau. Ontzettend veel vlees en maar 1 zaadje! Hij smaakte heerlijk op een boterham met een scheutje olijfolie en een basilicumblaadje,

21E3DC71-5DFD-4348-B587-77F5C07514C9.thumb.jpeg.3ef2660951501a858bc2549cadb62d97.jpeg

A220581C-FAAE-45AF-B83A-2D61C494B7B0.thumb.jpeg.cc9ce21c8b794ea1f5ce863045b52d1f.jpeg

330A9744-29A7-4E6B-8C4E-3C70EC3189E6.thumb.jpeg.129adb2c0ee32fbb7ed314260af51223.jpeg

Het zaadje heb ik bewaard natuurlijk.

• Like 11

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw die Couilles de Taureau, hoe groeit die bij jou ? Geeft hier maar een enkele of 2 vruchten per tros, wel grote. Heel bijzonder is ook : er zitten soms meer als 3 bladeren tussen de trossen, dat zie ik bij andere tomaten niet.

• Like 1
Geplaatst:

Wow, wat een reacties! Allereerst eeuwige dank. Ik ben echt een nieuweling wat betreft tuinieren. Ben qua tuin en groen zeer onervaren, ook nog relatief jong en ben alles aan het ontdekken. Dus ook op voorhand excuus als ik simpele zaken mis of dingen niet in één keer begrijp. Ter vergelijking, ik ben een IT'er, dus in deze wereld twee linkerhanden :)

On 7/18/2022 at 11:29 PM, acpronk said:

Je hebt, vanuit de grond gezien, een stam omhoog. Op een gegeven moment zie je een splitsing, een van de 2 is een dief en de ander de hoofdstam. De hoofdstam kun je identificeren aan de hand van de laagste bloemtros die je tegen komt na de splitsing. De andere kun je weghalen (of laten staan om meerstammig te telen).
Simpeler kan ik het helaas niet uitleggen. Anders even op de blogs van Diana's Mooie Moestuin kijken, daar legt ze het wel enkele keren uit.

Dankje! Ik zie het nu inderdaad. Denk dat ik wel te laat ben om dit nu nog te 'redden'. Merk dat ik veelal de stam waar de tomaten aan groeien, niet aan de stok heb, maar een tweede stam heb gebonden (toentertijd een dief?). Dus nu ben ik denk ik al 'tweestamming' aan het groeien. De andere stam begint nu namelijk ook tomaten te groeien.

Die blogs van Diana ga ik zeker bekijken! Heb al veel geleerd tot op heden.

On 7/19/2022 at 1:30 PM, redzebra said:

@speets het is toch iets genuanceerder, het hangt af van hoe/waar je teelt, wat je wil bereiken, welke soort tomaat, hoe sterk die is, in welke streek je teelt enz.

De stamtomaten worden meestal professioneel in hogere serres 1 maar ook 2 stammig geteeld vaak op substraat, de onderstam is daartoe gemakkelijk in staat, 

In buitenteelt / soms kleine kassen /tunnels  wil je soms graag veel tomaatjes in een korter seizoen en zeker bij de  F1 kleinere tomaatjes types kan je gemakkelijk op 3/4 stammen telen, ook als je grotere heirlooms ent, kan je dubbel gaan. Vaak is je hoogte ook beperkt bv ook  in pot en ga je liever in de breedte.

De bedoeling is wel dat je de plant luchtig houd, dus niet teveel dieven laten uitgroeien en  bladsnoei, onderaan en soms wat hoger in de plant, bij voorkeur dan het blad onder een tros, als je wil uitdunnen. Dit hangt natuurlijk ook af van de bladvorm, hoe groot en volumineus ze worden. Zet je de planten dicht tegen elkaar wil natuurlijk maar een enkele stam houden.

Als hij splits hou je liefst de sterkste met de laagste bloemtros indien je 1 wil verwijderen.

Hier kan je zien hoe bv professioneel aan buitenteelt wordt gedaan, heel anders als de binneteelt bij deze biotuinder, er is in de opbouw geen sprake van om ze te laten zakken en ze worden  nog geen 2m hoog.

@Processorkoeler teelt voor de eerste keer tomaten, wat voor ons soms vanzelfsprekend lijkt is dit voor hem niet en over bladsnoei en al dan niet meerstammig telen bestaan er vele meningen, elke situatie is hier ook anders, edit maar zoals @Mai Pensato hieronder aanhaalt is het meest eenvoudige nu een enkele stam aan te houden, dat vermijdt ook eventuele later problemen, eerst en vooral moet je het dieven onder de knie krijgen.

daarom nog eens je eerste foto met aanduiding met wat wat is. 

rood omcirkeld, een oksel tussen blad en stam

blauw het blad

geel de hoofdstam

zwart de dief

IMG_20220612_192424.thumb.jpg.ea3929fd6a60583c247b627e60f65efe.jpg

edit: een volgende foto is wat moeilijker, je ziet hier duidelijk een splitsing met elk een blad op dezelfde hoogte en ook een tros voor zover ik het kan zien op de foto. Je hebt gekozen voor de linkse als hoofdstam, de rechtse zou ik hier insnoeien op 1 of  2 bladeren na het trosje.

20220718_181824.jpg.1feb362afa4b1ab0dc37f92421d2bc57.thumb.jpg.c3b5aa69678e0b5d06f70ac9262c8225.jpg

Ik vind het nog steeds lastig hoor, inderdaad splitst alles op dezelfde hoogte. Ik heb nu één bosje tomaten (zoals in de laatste foto) en een andere stam begint nu ook met tomaten. Als ik het dus goed begrijp, is de 'hoofdstam' de stam waar als eerste (laagst) de bloemen komen en tomaten groeien?

Weet niet wat ik nu moet inkorten of weghalen. Naar mijn idee ben ik nu (onbewust) meerstammig aan het telen, want alles begint nu een 2e bosje tomaten te groeien..

____

Even algemee:

Ik heb "www.mooiemoestuin.nl" eens doorgenomen en weet nu veel meer.

Vooral deze pagina: https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/

Resumerend is de situatie als volgt:

- Best al uitgegroeid en een flink oerwoud

- Op sommige planten al een 2e stam met beginnende tomaten

- Ik geef om de twee dagen water en elke twee weken tomatenvoeding mee. Dinsdag (hete dag, veel zon) heb ik 2-3x water gegeven, telkens 5L per keer

Weet zelf niet welke soort tomaten ik groei, niet opgelet bij het kopen en verpakking is al weg :)

Na de foto's nog wat tekst.

Kas-tomaten-oogst.jpg

Deze foto is van Diana's moestuin en deze tomaten hebben nauwelijks blad. Kan ik dat ook al doen? Of niet doen?

_________

20220722_181729.thumb.jpg.3039ed0d2d542111971a2cc932f0d703.jpg

Hier dus zij-aanzicht 5e plant - heb de stam met de trossen niet direct aan de stok. Achteraf gezien ook weinig ruimte tussen planten en schutting.

20220722_211206.thumb.jpg.48ad27a21b96e0685b8f55d4bb6914a2.jpg

Andere takken (dieven?) beginnen nu ook tomaten te groeien

20220722_211216.thumb.jpg.537e0d4e5d2fd31f8e5e207dc40b2142.jpg

Ik krijg bij plant 1 gele baladeren. Stikstoftekort? Ik wil ze knippen en de grond bijvoeden met tomatenvoeding.

20220722_211237.thumb.jpg.b746a57d3daa6dfa98d6dd39084e4284.jpg

Plant 3 groeit een broertje uit de grond. Weghalen denk ik? Ondergrondse dief?

20220722_211824.thumb.jpg.e7fdea32cdb921eab4c71fcdedae2b08.jpg

Totaaloverzicht van de jungle. Opvallend is dat hoe linkser de planten, hoe kleiner ze zijn. Denk dat het met de zoninval heeft te maken (links krijgt een uurtje minder zon vanwege een heg/de zonrichting). 

20220722_211925.thumb.jpg.3a2ba8922ad2aded17b55e801d75cac6.jpg

20220722_211923.thumb.jpg.8399ceca160c877859c11cd576021df2.jpg

Ik ben zelf van plan het volgende te doen, kan iemand bevestigen of dit oké is (of totaal verkeerd, mag ook)

- De onderste 30cm aan bladeren e.d. verwijderen. Creeërt ruimte, en de plant kan dan meer energie in de tomaten stoppen?

- Bijvoeden met vloeibare tomatenplantvoeding? Sommige onderste bladeren worden geel

- Blijven dieven

- Twijfel nog over het knippen van stengels of bladeren. Waar moet ik dat doen? Of kan ik het ook zo laten? Ik zie in deze foto van Diana's moestuin geen enkel blad meer, maar wel tomaten. Hoe dan? Vind het wat te druk worden en ik verlies echt overzicht. Herken nu alleen nieuwe dieven (mini's), de grote zijn al te ver denk ik.

• Like 1
Geplaatst:
9 uren geleden, Processorkoeler zei:

Kas-tomaten-oogst.jpg

Deze foto is van Diana's moestuin en deze tomaten hebben nauwelijks blad. Kan ik dat ook al doen? Of niet doen?

@Processorkoeler deze foto is gemaakt van de onderste tomaten trossen, bovenaan de tomatenplant heeft diana wel nog takken met bladeren. Quote Diana uit haar blog: Voor alle duidelijkheid: ik laat naast de top met kleine bladeren altijd minimaal 5 grote/volwassen bladeren aan elke plant voor de opname van voedingsstoffen.

Geplaatst:
Op 5-7-2022 om 16:40, redzebra zei:

Je maakt de omgeving nog vochtiger en idealer voor schimmels e.a., des temeer omdat ik bij @Strooitje nog iets anders meen waar te nemen, namelijk botrytis , dat moet je zeker even nakijken, het is niet geheel duidelijk op de foto (kan ook lichtinval zijn), maar bij bladsnoei liefst geen stompjes achterlaten.

Botrytis cinerea bij tomaat | Botrytis.be

botritis.jpg.e403dcc6d711f8247252a89375ca92ac.jpg

Als het maar bij enkele bladeren onderaan is, zou ik gewoon niks doen en  afwachten.

@redzebra Ik vermoed dat je het over dat stoffig grijsbruin in de oksel hebt. Dat is geen spoorvorming hoor, maar ik heb ergens gelezen dat je wonden best behandelt met lava meel. Maar misschien doe ik dat een beetje te kwistig ;) . Net zoals iedere teler ben ik ook bang voor die schimmels...

@Strooitje goed om horen dat dat lavameel was, dat wordt inderdaad gebruikt en o.a. vermeld bij "Velt". Het ontrekt vocht en maakt o.a. het blad wat harder. Hoe efficiënt het is, daar heb ik geen weet van, maar elke methode van preventie is er 1 en zeker bij tomaten geldt voorkomen is beter/gemakkelijker als genezen, het  is ook soms een kwestie van eigen invulling/ervaring, hoe je ze teelt en waar je je goed bij voelt.

@Processorkoeler, Diana teelt al lang en heeft veel ervaring (elk jaar probeert ze wel iets nieuws). Ze probeert het maximale uit haar tomaten te halen in haar omgeving (kasjes/tomaten in grond), hierbij staan de tomaten dicht bijeen en wordt een stevige bladsnoei gehanteerd om vochtproblemen te vermijden. Dit gebeurt evenwel  zeer overwogen. Zoals @Kevins Moestuin  aanhaalt blijven er minimaal 5 grote bladeren bovenaan. De bladeren zijn de zonnepanelen van je plant, ze zorgen voor fotosynthese, aanmaak suikers,  zonder deze gaat de plant in noodrijping en sterft af.   Ze zorgt ook voor schaduw/minder opwarming als dat nodig is (witten van de kassen/verluchting), als je veel blad verwijdert heb je minder koeling in kas en ook kans op zonnebrand/groenkraag op je tomaat, de tomaten koken letterlijk in de zon.   De bladeren worden ook langzaam gespreid over een hele tijd verwijderd, teveel ineens weghalen kan zorgen voor barsten in de tomaten en de watergift wordt aangepast. Dus je kan zomaar niet afgaan op die foto, daar zit een hele teeltmethode achter.

Jij teelt buiten de eerste maal, dat is weer wat anders en niet het gemakkelijkste, in die omgeving moet je met wat extra factoren rekening houden (niet elk jaar kan je buiten van om het even welke soort rijpe tomaten oogsten, dat is sterk weersafhankelijk). Je kan ook het weer niet voorspellen zeker eind augustus/september worden de dagen korter soms kouder (minder snelle rijping)  en voor hetzelfde geld is het heel regenachtig/vochtig en bijgevolg meer kans op ziektes.

Het feit dat je niet meer weet welke soort tomaten je hebt maakt het er niet gemakkelijker op, voor buiten teelt worden meestal degene genomen die een kortere groeitijd hebben, vaak de kleinere soorten (kers) of ook vroege struiktomaten of specifiek resistente rassen.

Aan je foto te zien (ik kan er naast zitten) lijkt het een wat grotere tomaat te worden, kerstomaatjes zijn eerder rond of pruimvormig en staan in de trossen wat mooier gespreid. Je voornaamste doel zou nu moeten zijn in dit eerste jaar  om enkele trossen rijp te krijgen, nieuwe bloemen die nu gevormd worden gaan waarschijnlijk geen rijpe vruchten meer geven bij grotere tomaten buiten. (maar zoals gezegd alles is afhankelijk van weer en soort tomaat)

Je wil nu investeren in de groei van de aanwezige trossen niet in nog extra blad of nieuwe trossen, dus zeker alle nieuwe dieven wegnemen, max 3 of 4 trossen aanhouden per plant (volgende jaren kan je dit optimaliseren als je weet welke soort je hebt). Grote aanwezige dieven kan je inkorten op 2 bladeren of geheel verwijderen.

Let wel: begin met de grote dieven en de gele bladeren onderaan te verwijderen en top dan later de plant in (2 bladeren boven de laatste tros die je wilt), wacht dan even (zet niet alles kaal) / de rest van het blad kan je voorlopig gewoon laten staan. Later als het nodig is (vochtiger weer) of nieuw geel/aangetast blad kan je verspreid over dagen/weken telkens onderaan een paar bladeren wegnemen (niet teveel ineens). Bovenaan mag je een nieuwe dief laten uitgroeien en weer toppen op 2 bladeren.

edit :

Dus specifiek wil je nu 3 of 4 trossen laten staan per plant,  op de foto's is het moeilijk in te schatten aangezien je heel wat dieven hebt laten uitgroeien en je niet ziet waar je al vruchtvorming hebt.  Bij voorkeur hou je nu de trossen die al vruchtvorming hebben, die maken het meeste kans op rijpe vruchten, dat kan eventueel nu ook op een dief zijn.

bv.  bij deze (geen idee of dit je hoofdstam is of een uitgegroeide dief)

rood verwijderen, dat is een nieuwe dief, blauw toppen (2 bladeren boven de tros)

Als je topt, gaan nieuwe dieven uitgroeien, daarvan kan je eventueel  1 laten staan in het oksel van 1 van de bovenste 2 bladeren : die top je opnieuw op het 2de blad, alle andere dieven blijven verwijderen.

foto1.thumb.jpg.ba84c652a184932a0512afa0d840204f.jpg

Rood is hier aangeduid wat de uitgegroeide dieven zijn, normaal verwijder je die nu , je kan er eventueel 1 laten staan waar al vruchtvorming op een tros zit als je nog geen 3 of 4 trossen op je hoofdstam hebt, maar liefst  niet meer als 1 en onthoud, je wil rijpe vruchten eind dit seizoen en je kent je soort tomaat niet dus beperk best je trossen dit eerste jaar per plant.

Als je voorheen meer consequent alle dieven had weggenomen, zaten er nu al meer trossen op je hoofdstam.

-foto2.thumb.jpg.52800aedfc060d87af17a726228e63c6.jpg

Foto van plant 3 is inderdaad een dief dus verwijderen, ook al is een blad of een dief weggenomen, er kan op die plaats telkens een nieuwe dief ontstaan.

Als je dit nu doet en de gele bladeren verwijdert gaan de planten er al veel luchtiger uitzien.

aangepast door redzebra
  • Like 1
23 uren geleden, redzebra zei:

@appelvrouw die Couilles de Taureau, hoe groeit die bij jou ? Geeft hier maar een enkele of 2 vruchten per tros, wel grote. Heel bijzonder is ook : er zitten soms meer als 3 bladeren tussen de trossen, dat zie ik bij andere tomaten niet.

Ja bij mij ook. Maar meer soorten hebben dat, het is soms erg heet in mijn kas en ik heb het daaraan geweten. 

Op deze foto nog een Couille, 425 gram,  dan rechts de Cuo de bue, veel gevoeliger voor groenkraag dan mijn allergrootste CdB. De derde is een Jerusalem, de eerste. Nog niet geproefd. Wat een mooie vruchten @Goldfish!

29452602-92C5-48C1-AF4C-A9BE22D0F2EB.thumb.jpeg.b3d302fd0d3acc02ecf7c879ea6e4f27.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...