Alice60 Posted January 15, 2022 Share Posted January 15, 2022 Vraagje. Aardappel schillen mogen niet op de compost stapel maar schillen van zoete aardappel wel omdat dit een groente is? Wie weet dit.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 15, 2022 Share Posted January 15, 2022 Mogen gerust op de composthoop Alice. Geen enkel probleem. Idem voor het loof voor het geval je zelf zoete aardappels teelt. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 15, 2022 Share Posted January 15, 2022 1 hour ago, Alice60 said: Aardappel schillen mogen niet op de compost stapel Volgens wie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 15, 2022 Share Posted January 15, 2022 2 uren geleden, Alice60 zei: Aardappel schillen mogen niet op de compost stapel maar schillen van zoete aardappel wel omdat dit een groente is? Wie weet dit.? Als je zorgvuldig goed compost maakt en de omzetting volledig laat gebeuren, dan is er geen enkel probleem om aardappelschillen te composteren. Ik doe dat al meer dan 45 jaar zonder problemen. Het werd en wordt beweerd dat aardappelziekte ofwel phytophtera infectans via de compost weer zou kunnen besmetten. Maar als je - eventueel besmette - aardappelresten volledig worden omgezet, kan dit niet. Probleem was en is soms wel dat boeren of tuiniers hun slechte aardappels ergens op een hoop in de tuin laten liggen rotten....dat spul wordt dan niet afgebroken en kan inderdaad een infectiebron zijn. Overigens zitten sporen van dat schimmel sowoeso in de lucht overal wel min of meer. En waarschijnlijk weet je ook dat er rassen bestaan die niet of nauwelijks besmet kunnen worden met die schimmel en dat in een biologische teelt die rassen bijna altijd gekozen zullen worden. Overigens zal ik aardappels uit mijn eigen tuin, waar 0 gif wordt toegepast, bijna altijd mee eten. En dat doe ik met zoete aardappels ook. Omdat het jammer is om zo veel weg te gooien en in vele gerechten is het schil, waar voedingstoffen vaak geconcentreerd zijn, Maar zoete aardappel is een totaal andere plant dan aardappel. Dat is helemaal geen familie en kan die ziekte nooit krijgen. Tomaat is wel familie van aardappel en kan wel weer ziek worden van die aardappelziekte. En om de informatie helemaal rond te maken. Ook zoete aardappel smaakt uitstekend met schil...dus wordt NIET geschild hier. Ik eet ze intussen meestal uit eigen tuin (Van Jorieke 123 kreeg ik een heel goed ras!) dus vrij van troep of ik koop biologisch geteelde, 2 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alice60 Posted January 15, 2022 Author Share Posted January 15, 2022 Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide antwoord! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts