Ga naar inhoud

paar zakken oude kunstmest van vorige bewoner. wat mee doen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb en jaar geleden een huis gekocht en in de schuur stonden nog een paar zakken kunstmest. Normaal zou ik dat niet gebruiken, maar nu weggooien is ook zo wat. 

Wat kan ik er mee?:

Moestuin?

Is het goed voor gras?

En ik heb een weiland met schapen: kan ik daar het gras met kunstmest bestrooien of is dat slecht voor de schapen. 

Geplaatst:

Er zijn vele soorten kunstmest, in sterk verschillende samenstellingen.

Wat staat er op de zakken?

De meest algemeen gebruikte kunstmest is NPK 12-10-18, vrij universeel toepasbaar. Maar de dosering verschilt sterk per gewas. Dat geldt voor elke mest, kunstmest of organische mest.

In het algemeen geldt: beter te weinig (minder goede groei) dan te veel (je planten gaan dood).

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Het ligt er inderdaad aan welke soort kunstmest. Laat anders ff een foto zien van de zakken (en dan met name het label/etiket waar de soort op staat).

Kunstmest is een mestsoort die snelwerkend is, maar ook kortwerkend. Het komt meestal de smaak van de groenten niet ten goede als je deze in de moestuin gebruikt. En in de moestuin wil je juist langzaamwerkende meststoffen en meststoffen die humus aan de grond geven.

De meest algemene is inderdaad NPK; daarbij is het 1e cijfer het % stikstof (N), het 2e het % fosfaat (P) en het 3e het % Kalium.

Je hebt ook Kalkamonsalpeter, dat is puur stikstof. Of het kan korrelkalk zijn of patentkali. Of afgeleiden van NPK (bijvoorbeeld PK zonder stikstof, of  NP)

In de gangbare (niet-biologische) landbouw wordt het veel gebruikt. Dit is wat ik er van weet, vanuit mijn opa die het op zijn weides gebruikte als (oud)boer.

EVEN ONDER VOORBEHOUD IVM DE SOORT die je hebt staan: Op het gras (gazon) of de schapenwei kan je de meeste soorten goed gebruiken. Let er wel op dat kunstmest het gewas (gras) kan doen 'verbranden' als je het strooit en het daarna niet inregent. Dus niet strooien als het een week 30 graden is, maar liever net voor een mooi buitje regen (al dan niet kunstmatig door te beregenen).

En niet te dik strooien, liefst dun in meerdere beurten per seizoen (van april tm augustus). Te dik, dan krijg je een te grote groeispurt met slap gewas tot gevolg. Zeker niet in de winter gebruiken, dan spoelen alle voedingsstoffen meteen uit naar het grondwater omdat het zo snel werkt (=voedingsstoffen afgeeft).

En heel belangrijk: als je het gebruikt in de schapenwei: laat de schapen na het strooien 2 weken niet op het perceel grazen. Dus dan zorgen dat je je weiland in 2 delen opdeelt en maar op 1 deel gebruiken.

Als je biologisch wilt telen, moet je het niet gebruiken...

• Like 1

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:
49 minuten geleden, Oudholland zei:

Als je biologisch wilt telen, moet je het niet gebruiken...

Mee eens, maar....maar....

Inzet van kunstmest waar je bouwt aan en rekent op bodemleven is gelijk aan snel afbreken wat je snel opbouwt. Dus zeker niet doen! Je vernietigt a.h.w. de biologische waarde van je grond en gewassen al gauw daarmee. 

Echter: De grootste schade van kunstmest is de enorm vervuilende productie hiervan. Zo gezien is het dubbel jammer om de voedingswaarde niet ergens in te zetten, want die vervuiling is al lang gebeurd. Ik weet dat het tegenstrijdig is....maar in 90% van alle teelten en tuinen wordt nog kunstmest gebruikt......geen goede zaak, niets om te steunen....maar dumpen of naar milieustraat brengen als chemisch afval is ook geen bijdrage zo gezien.....

Hoe en waar je jouw spul eventueel toch nog een functie kunt geven, is afhankelijk van het soort...zoals hierboven al terecht door enkelen gezegd. In ieder geval zo lang je het niet gebruikt, zeer goed verpakken (niet laten lekken e.d.) en in gesloten verpakking droog opslaan. Dan blijft het misschien nog ergens bruikbaar, ook na langere tijd....maar daarmee niet aan te bevelen. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Grotendeels eens met Weknow. Indien je de samenstelling zou weten dan zou je misschien gericht kunnen inzetten.  Bijvoorbeeld zou je met stikstof de grasgroei in het vroege voorjaar kunnen bevorderen, omdat bij lage temperaturen de mineralisatie van stikstof in de bodem erg laag is en dat de remmende factor voor de groei vormt. 

Geplaatst:

dank voor alle antwoorden. zojuist fotootjesgemaakt: ongeveer 15 kg npk 12-10-16 en 20 kg npk 15-15-15.... Hoop dat jullie hier iets mee kunnen? Ik woon naast een veld niemandsland wat overspoeld wordt door brandnetel wat dan weer mijn kant op waait. Vroeg me af of deze kunstmest hier iets in kan betekenen? kan ik t daar strooien. 

Hoor graag wat ik er mee kan. Snap alle afwegingen. Doe het zelf t liefst biologisch maar weggooien is ook zonde.

Geplaatst:

Stikstof en fosfaten. Als er iets is waar brandnetels van houden dan is het dat wel.  Ik zou het dus zeker niet op dat stukje niemandsland met brandnetels gooien.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Voor de kunstmest die je hebt staan, kan je mijn advies gebruiken wat ik in mijn vorige bericht zei, dus het is geschikt om op je weiland/gras te gebruiken. Het voorbehoud kan dus weg. Het advies om het te gebruiken bij regenachtig weer en je schapen er niet meteen op te zetten, blijft zeker wel staan.

17 uren geleden, Frans zei:

Als er iets is waar brandnetels van houden dan is het dat wel. 

Inderdaad, brandnetels geven aan dat er al een grote hoeveelheid stikstof en fosfaat in de grond zit, dus die plekken hebben het niet nodig, en het zorgt er juist voor dat de brandnetels nog harder gaan groeien... Beter is om te zorgen dat dat stuk niemandsland een paar keer per jaar wordt gemaaid (en het liefst het maaisel afgevoerd) voordat de brandnetels daar in het zaad staan. Daarmee verdwijnen ze niet meteen, maar dan heb jij er in ieder geval op jouw land minder last van omdat er geen zaad jouw kant op kan waaien.

Weet je wie de eigenaar van dat land is + is er met diegene te overleggen om het iets meer te gaan beheren om de overlast voor jou te beperken?

@weknow ik ben het ook helemaal met jouw redenering eens, hoor. Zo denk ik er ook over: ik gebruik op mijn tuin ook niets aan kunstmest/bestrijdingsmiddelen die niet biologisch zijn, maar ben ook niet zo strikt dat ik alleen biologisch zaad koop.

Maar ik weet wel dat mensen die daar waarde aan hechten en 100% biologisch willen telen, dus ook echt geen kunstmest willen gebruiken. Vandaar mijn opmerking, met de achterliggende gedachte dat het dan beter was om het aan iemand weg te geven dan het zelf te gebruiken, mocht Huibert het zelf niet willen gebruiken. Weggooien is inderdaad zonde van de energie die erin is gestopt bij de productie.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst: (aangepast)

Klassieke basis bemesting, zeker 15-15-15 met evenredige verdeling. Heel bruikbaar. Gras heeft liever wat hogere N waardes, maar 12-10-16 is heel bruikbaar als laatste gift in het seizoen, heeft dan zelfs al misschien iets te veel N en te weinig K, maar dat si afhankelijk van weeromstandigheden en wanneer je precies voor het laatst mest in augustus gebruikt het de N nog wel en heeft het nog niet direct extra K nodig. Dus hoef je niet naar de patentkali.

Over mijn gras mag het wel;-).

Trouwens kunstmest of minerale meststoffen zijn niet altijd kortwerkend ook zonder vertragingscoating. Klassieke grasmesten KAS en MAS gaan tot wel 6 maanden mee.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...