Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vervangen vermiculiet makkelijke moestuin


Aanbevolen berichten

Gewone tuingrond zou een erg goede en vooral goedkope optie zijn. Niks mis mee en bespaart een hoop moeite. Een goede grond heeft al een goede structuur, waterdoorlatendheid en voldoende voedinggstoffen. Daar heb je vermiculiet bijv niet voor nodig.

 

Eventueel nog wat compost door de grond verwerken, dat is altijd goed voor de structuur en voedingstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een optie:

 

Cocopeat: is een goede vervanger voor vermiculiet, houd goed vocht vast en zorgt voor een mooie structuur

 

Tuinaarde: natuurlijk een erg goede optie

 

Potgrond: prima en kant en klaar, geen werk meer aan.

 

Het is belangrijk om alternatieven te noemen, het is jammer dat je soms onnodig geld kwijt bent. Ook al blijft het een hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Dit vond ik elders:

over vermiculiet,

Het vervelende van dit goedje is dat het direct in verband gebracht wordt met asbest.

Het goede nieuws: dit is een oud incident en staat op zichzelf.

 

In de jaren 90 is er een Amerikaans bedrijf geweest die vermiculiet verkocht waar asbest in zat. Het vermiculiet werd alleen in de VS verkocht en het is daarna, voor zover bekend, niet meer voorgekomen. De huidige fabrikanten worden met enige regelmaat gecontroleerd op de kwaliteit van het product.

 

(de meest minerale vertrouw ik ook niet bijvoorbeeld ook cement is schadelijk bij inademing,

met vriendelijke groeten,

Ineke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken vermiculiet van terrarium hobby worden de eieren in uitgebroed, lijkt mij dat waneer het een schadelijk produkt is dat zeer snel gemerkt zou worden bij de toch wel kwetsbare reptielen eieren, volgens mij volledig ongevaarlijk produkt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ineke, klopt beton bevat voor een klein % kwartsstof. Dat is heel fijn stof, dat niet of nauwelijks te zien is. Het bestaat uit hele kleine onoplosbare stofdeeltjes die diep in de longen terechtkomen.

 

Over vermiculiet heeft het instituut van asbestslachtoffers onlangs een nieuwsbericht geplaatst. Het betreft een onderzoek naar medewerkers van een vermiculiert verwerkingsbedrijf en longschade: http://www.asbestslachtoffers.nl/primosite/show.do?ctx=145975,287115,296024 Het gaat hier natuurlijk wel om een industriële omgeving waar je constant in contact komt met vermiculiet. En het gaat inderdaad ook om 'with asbestos-contaminated vermiculite'.

 

Neemt niet weg dat altijd beter is om het stof niet in te ademen en alleen te gebruiken op een goed geventileerde plaats (buiten!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat je al die vreemde toevoegingen uit je tuin moet laten al wordt er nog zo overtuigend beweerd dat ze geen kwaad kunnen. Het verleden heeft vaak genoeg aangetoond dat veilig geachte stoffen later niet zo onschuldig bleken te zijn. Heb je eenmaal spul in je tuin waar je later toch weer liever vanaf wil , probeer het er dan maar weer eens uit te halen !

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat je al die vreemde toevoegingen uit je tuin moet laten al wordt er nog zo overtuigend beweerd dat ze geen kwaad kunnen. Het verleden heeft vaak genoeg aangetoond dat veilig geachte stoffen later niet zo onschuldig bleken te zijn. Heb je eenmaal spul in je tuin waar je later toch weer liever vanaf wil , probeer het er dan maar weer eens uit te halen !

 

helemaal mee eens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

coco peat:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Coco_Peat

 

Helaas Engels, maar vertaald, een paar dingen die ik daar lees:

 

Is niet volledig verteerd en zal stikstof verbruiken. Stikstof die dan dus niet voor de plant beschikbaar is.

Kan een teveel aan zout bevatten.

Kan schimmels bevatten.

Is iets aan de zure kant (ph -5.5 tot 6.5). Kan iets aan de zure kant zijn voor sommige planten maar veel planten tolereren het.

Wat het volgende voor effect heeft weet ik niet... "coco is hydroponic so it is highly recmmende not to let co soil mix dry out".

"thread to biosecurity". Voor ons zal dat niet heel belangrijk zijn maar er zitten dus organismen in die voor bepaalde landen een gevaar kunnen zijn (vermoedelijk omdat ze in die landen nu nog helemaal niet voorkomen) Voor onze MM is het dus wellicht wat meer van belang dat dergelijke organismen er in zitten. Om dit uit te sluiten is er dus ook gestereliseerde coco peat.

 

Iets wat ik zelf net bedenk nu ik het aan het nalezen ben, coco peat zet uit. Als je dus droge coco gebruikt, dan moet je daar heel goed rekening mee houden. Eigenlijk zou je het dus eerst nat moeten maken voordat je er mee aan de slag gaat. (vind ik zelf jammer want dat maakt het een stuk zwaarder)

 

Mocht je toch voor coco peat kiezen, let even op of de mix van 1/1/1 dan nog wel op gaat. coco peat zal op een andere manier water vast houden (1 kilo droge peat wordt 15 liter natte peat) en er moet dus wellicht iets meer danwel minder van gebruikt worden.

 

Wat betreft gewone potgrond / tuinaarde. Dat is een prima vervanging maar je mist dan een aantal van de voordelen die de moestuin mix heeft. Als je dat gaat gebruiken kan je dus ook net zo goed gewoon een stukje in de tuin afzetten van 1 vierkante meter en daarop aan de slag gaan. Wel zo makkelijk overigens

 

Als je tuingrond overigens maar droog genoeg is, dan kan dat ook best stoffig zijn lijkt mij. Is dan ook niet aan te raden om in te ademen Als je dus niet wil dat vermiculiet stoft, dan zou je het van te voren, terwijl het nog in de zak zit, wat nat kunnen maken. Daarmee verlies je echter wel weer het voordeel van dat je er juist zo makkelijk mee kan werken omdat het een stuk lichter is.

 

Wat betreft vermiculiet en asbest, juist omdat er in de jaren 90 ooit eens iets is ontdekt wordt het nu heel streng gecontroleerd. Dat geeft mij in ieder geval het gevoel dat asbest er niet snel weer in zal voorkomen.

 

Wat betreft "vreemde toevoegingen in je tuin". Met de MM zit het in ieder geval allemaal in een bak dus daar is heel makkelijk weer van af te komen als je er van af zou willen

 

Omdat vermiculiet niet alleen wordt gebruikt voor planten (wat wel voor coco zo is) kan ik eigenlijk niet zo makkelijk een lijstje maken met nadelen zoals ik net wel voor coco heb gedaan. Ik moet ook zeggen, al die nadelen die ik bij coco heb beschreven, die gaan in ieder geval niet op voor vermiculiet.

 

Het enige wat ik voor vermiculiet tegen komt is "asbest" (tenminste, op wikipedia). En dat klopt, maar is eigenlijk heel oud nieuws. Het nieuws blijft echter steeds bovendrijven omdat o.a. vermiculiet sinds 1920 tot 1990 werd gebruikt als isolatie materiaal in huizen. Niet alle huizen van die tijd zijn al vervangen en ze willen die vermiculiet dus ook niet vervangen en laten het zitten.... een beetje zoals bij ons bijvoorbeeld gebeurt bij gebouwen waar ook asbest gevonden wordt. Op die manier blijft het dus in het nieuws maar het zou dus tegenwoordig niet meer moeten voorkomen omdat er streng op wordt gecontroleerd. Zeker in de wereld van de bouwmaterialen (het wordt veel voor isolatie gebruikt) is asbest een hot topic. Daar is het uit den boze. En aangezien vermiculiet vooral daar wordt gebruikt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik zit met het zelfde probleem. Kan hier wel aan Vermiculiet komen, maar deze is nogal prijzig. Een alternatief zou Perliet kunnen zijn

 

Perliet - Agra Perlite nr. 3, 10 liter 4.95EUR

 

De ruwe Perlite grondstof is een anorganisch glazig gesteente, dat tijdens vulkanische uitbarstingen is ontstaan. Na bewerking ontstaat Agra Perlite. Agra Perlite zijn witte, glasachtige, korrels met een laag volumegewicht. Perlite-korrels hebben een ruig oppervlak en in de korrel bevinden zich vele capillairen. Het gevolg van deze structuur is dat de Perlite-korrel een betrekkelijk grote hoeveelheid water kan vasthouden.

 

Kenmerken :

 

- Anorganisch, onvergankelijk, inert en steriel

- Vrijwel neutraal, pH tussen 6,5 en 7,5

- EC lager dan 0,2

- Vrij van ziektekiemen, zaden en insecten

- Niet toxisch, onbrandbaar

- Stimuleert wortelzetting en krachtige groei

- Voorkomt dichtslaan van de grond

- Verbetert doorluchting en drainage van de grond

- Uitstekende isolerende werking

- Verkleint temperatuursschommelingen tot een minimum

- Bij hergebruik steriliseerbaar door stoom, vlam of chemicaliën

 

Toepassingen :

 

- Potgrond

- Capillaire bewatering (eb- en vloedsystemen)

- Substraat teelt

- Lichtreflectie

- Het zaaien

- Persblokken/potten

- Bewortelen van stekken

- Microvermeerdering

 

Voordelen :

 

- Milieuvriendelijk product

- Zeer licht 80 - 130 kg/m3

- Te combineren met elke bodem

- Bodembeluchtend

- Vrij van bacteriën en schimmels

- Regulerend voor meststoffen

- Zeer goed te gebruiken als substraat

- PH neutraal

- Waterabsorberend

- Goed drainagemiddel

- Vorstbestendig

- Temperatuur bestendig

 

http://www.seedo.nl/perliet-agra-perlite-liter-p-732.html?osCsid=9b4336799e89de206d51c53699f7932c

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denkt iedereen wat voor een nut perlite of vermuculiet heeft in de groente tuin ?

Volgens mij heeft het in een pot wel zin om uitdroging te helpen voorkomen op hete dag maar in grote bak of zelfs stuk tuin minimaal werking.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaat het dus in die bakken en in potten. Ik zet alles vol wat vol kan

En als we dan met vakantie weg zijn (2 weken) dan is het wel zo handig dat de boel overeind blijft als iemand anders het wat spaarzamer komt bewateren.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denkt iedereen wat voor een nut perlite of vermuculiet heeft in de groente tuin ?

Volgens mij heeft het in een pot wel zin om uitdroging te helpen voorkomen op hete dag maar in grote bak of zelfs stuk tuin minimaal werking.

 

Dat komt nu juist door die mix van:

 

1/3 deel compost

 

1/3 deel turfmolm

 

Omdat dit mengsel nog wel eens te droog wil worden doe je er dus 1/3 deel vermiculiet bij. Dit zorgt er dus voor dat het water wordt vastgehouden en geleidelijk wordt afgegeven. Waarschijnlijk kun je ook kleikorrels voor dit doel gebruiken. Vermiculiet is dus geen wondermiddel voor je planten ofzo. Het gaat er ook niet alleen om dat vermiculiet het water makkelijk opneemt en weer afgeeft. Het voordeel van de aardemix is, dat deze heel erg luchtig is. Alle planten wortelen heel makkelijk in deze mix, dus vrijwel alles wat er in gezaaid wordt, slaat ook aan. [zegt men]

Link naar reactie
Delen op andere sites

OKe ik had geen idee dat het aandeel van vermiculiet zo hoog was dan geloof ik er al meer in.

opzich ken ik het spul van uitbroeden van eieren en slaat het wel mooi vocht op en geeft het ook makkelijk af

en volgens mij is de werking van perlite hetzelfde, perlite is toch niets meer dan kleinere vorm van hydro- korrels.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net dat turf toch ook niet zo slim is. Door turfwinning zijn al heel wat veengebieden afgegraven. Fauna en flora gaat hierdoor een beetje verloren. Het lijkt me niet zo slim om hier dan nog een beetje aan bij te gaan dragen. Als alternatief wordt dan Cocopeat aangeraden.

 

Cocopeat verzuurt niet zoals turf en heeft een neutrale zuurgraad, dus meer geschikt voor alle toepassingen op planten. Deze heeft dezelfde eigenschappen als een spons, neemt veel water op en staat deze langzaam weer af aan de plant.

 

Ik denk dat ik het dit jaar maar gewoon eens ga proberen met een mix van goede potgrond, compost en deze Cocopeat. Bemesten doe ik dan met organische koemestkorrels.

 

Maar ja, het hoofdbestanddeel van potgrond is nu juist weer turf.....Twijfel, twijfel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit getwijfel ook heel erg! Het is ook best moeilijk.

Uiteindelijk heb ik veel tuinaarde, behoorlijk veel compost en ietsje turf omdat ik dat nog had. En natuurlijk duinzand, want dat zit hier al in de grond.

Ik wil mulch proberen als vocht vasthouder denk ik, ook handig tegen onkruid. Geen idee of het slim is maar al wel veel over gelezen, het lijkt goed Wat vinden anderen hier van mulch als manier om vocht beter in de grond te houden?

 

Vermiculiet heb ik nog wel gevonden trouwens, bij de welkoop hadden ze het 'achter' staan, niet gewoon in de winkel. Het lijkt me handig voor in hanging baskets, misschien probeer ik het daarvoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij verantwoorde en duurzame keuzes komt altijd weer die twijfel om de hoek kijken en moet je veel info vergaren. Zo voelt dat voor mij althans.

Ik heb voor mijn MM bakken al tuinaarde en bemesting binnen. Eerst een dikke laag tuinaarde en daarover de bemesting. Dan kunnen mijn plantjes er even tegenaan. Ik heb ook nog wat van die hydrokorrels liggen. Die ga ik denk ik in een flinke emmer met water storten zodat ze wat schoner kunnen worden. Ze zijn al weer wat jaartjes oud. Hopelijk doen ze het nog. En dan gaan ze bij mij door die tuinaarde zodat ze toch nog iets kunnen afgeven als het erg droog mocht zijn. Dat is voor mij voorlopig even de beste oplossing.

 

Juna, ik heb ook al veel gelezen over 'mulch' als onkruidbestrijder en vochtvasthouder. Schijnt ook een goede oplossing te zijn. Dus in de herfst met een flinke zak richting het park en dan vullen!

 

Edit: groenbemesting -> bemesting.

aangepast door Gast

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met groenbemesting Helly? Ik ken groenbemesting als een teelt(bv.phacelia,lupine, tarwe etc.) die je uitvoert als je grond braak ligt en je geen andere teelt wilt uitvoeren. Zodra die teelt voorbij is haal je het eruit of spit je het mee onder en laat je het verteren en begin je het volgend seizoen op een "bemest' bed. Als je nu groenbemesting, zoals ik het ken, uitvoert kun je daar niks telen en dat wilde je juist zo graag!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...