Jump to content

Snoeien Blauwe bessen

citroen

Recommended Posts

Ik wou in Februari mijn blauwe bessen snoeien

Op de lateralen van mijn gesteltakken ,heb ik eenjarige vrucht twijgen van 10cm , ook langere

Moeten die korte 1 jarige vrucht twijgjes ook tot tegen de lateraal terug gesnoeid worden ?
Men zegt toch dat vruchten groeien op nieuw vruchthout 

Of dit linkje. Snoeiinformatie met tekeningen onderaan, dus even doorlezen. https://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/blauwe_bes.php

Er is nogal verschil in groeiwijze van verschillende rassen....beschouw het dus eerder als een vuistregel, dan een blauwdruk!  Bouw eerst een gestel in enkele jaren en daarna steeds zo knippen dat er wat twijgen blijven verjongen. Nieuw hout is er het jaar nadat er zich nieuwe twijgen vormden. Pas na dat jaar begint het verhoutingsproces. Dus hout dat 2,3,4 eerder begon te groeien, draagt het beste! Zelfs knip ik de twijgjes rond deze tijd op 2 a 4 nieuwe knoppen omdat ik graag open en stevige struiken heb met niet te gek veel half-ontwikkelde twijgjes... Daardoor ontwikkelen de bessen, die er de jaren erna aan gaan komen, misschien minder in aantal dat wel, zich mooier, groter en zoeter.  

• Like 2

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.