citroen Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Ik wou in Februari mijn blauwe bessen snoeien Op de lateralen van mijn gesteltakken ,heb ik eenjarige vrucht twijgen van 10cm , ook langere Moeten die korte 1 jarige vrucht twijgjes ook tot tegen de lateraal terug gesnoeid worden ? Men zegt toch dat vruchten groeien op nieuw vruchthout Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 hangt een beetje af van hoe oud de struiken zijn, en hoe dicht ik lees altijd dit: linkje 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Of dit linkje. Snoeiinformatie met tekeningen onderaan, dus even doorlezen. https://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/blauwe_bes.php Er is nogal verschil in groeiwijze van verschillende rassen....beschouw het dus eerder als een vuistregel, dan een blauwdruk! Bouw eerst een gestel in enkele jaren en daarna steeds zo knippen dat er wat twijgen blijven verjongen. Nieuw hout is er het jaar nadat er zich nieuwe twijgen vormden. Pas na dat jaar begint het verhoutingsproces. Dus hout dat 2,3,4 eerder begon te groeien, draagt het beste! Zelfs knip ik de twijgjes rond deze tijd op 2 a 4 nieuwe knoppen omdat ik graag open en stevige struiken heb met niet te gek veel half-ontwikkelde twijgjes... Daardoor ontwikkelen de bessen, die er de jaren erna aan gaan komen, misschien minder in aantal dat wel, zich mooier, groter en zoeter. 2 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 Ik bekijk elk jaar dit filmpje voor ik de blauwbessen ga snoeien. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts