Tomaz Posted February 15, 2022 Share Posted February 15, 2022 Hallo, Sinds enkele jaren kweek ik tomaten en deze ent ik ook zelf. Nu had ik graag 2 stammige bekomen door deze te toppen. Heeft iemand ervaring waar ik deze precies moet toppen en wanneer? ( toppen boven de lobblaadjes of boven de 2 "echte" bladeren) Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted February 15, 2022 Share Posted February 15, 2022 "Verdere opkweek. Op professionele bedrijven worden de geënte planten dikwijls getopt op twee bladeren. Om zo later twee stengels per plant te telen. Ook voor de liefhebber is het laten groeien van twee stengels per plant een echte aanrader. Maar dat zorgt natuurlijk voor tijdverlies. Zeker als niet verwarmd kan worden. Het is dan beter te kiezen om een extra stengel te laten groeien uit de eerste kopdief. Dit is de dief juist onder de eerste tros. Deze is veel steviger dan de dieven lager op de plant. Zo bekom je toch nog een tweede stengel, zij het wat later. Over de teelt met tweede stengel meer in een volgend deel van deze serie." ref. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tomaten-enten-japanse-kopenting/ De eerste kopdief wordt normaal genomen omdat die vaak steviger en sneller als de andere groeit. Zelfs neem ik een zo laag mogelijke dief om hoogte te sparen ( de eerste bloemtros zal dan wat lager hangen). Als de andere verwijderd worden groeien deze dieven ook goed door, maar zit dan lager als de eerste kopdief op de plant. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomaz Posted February 15, 2022 Author Share Posted February 15, 2022 Alvast bedankt voor de reactie. Hier is ook beschreven getopt boven 2 bladen maar het is onduidelijk of men bedoeld de lobbladen of de 2 eerste echte bladen. Mvg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted February 15, 2022 Share Posted February 15, 2022 (edited) Als het symmetrisch moet de lobbladen van de bovenstam denk ik, het is de enige plaats waar je tegelijkertijd 2 dieven kan vormen op dezelfde hoogte. zie foto: Grafted Tomato (Double stem-pinched on the cotyledons) 45 Cell | Agris S.A, seeds, agricultural products (agrishorticulture.com). Maar eerlijk ik zie niet echt het voordeel voor ons t.o.v. van de gewone hoofdstam en een dief laten uitgroeien. edit: het wordt dus beide gedaan, zowel alleen de lobbladen : symmetrisch als de 2 echte bladeren :asymmetrisch. Het tijdsstip wanneer je moet toppen vind ik niet direct terug, maar aan de grootte van bladeren en dieven te zien bij de topping met 2 echte bladeren zal dit tijdens of vlak na enting zijn. Edited February 15, 2022 by redzebra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomaz Posted February 15, 2022 Author Share Posted February 15, 2022 @redzebra super! Hartelijk dank voor de info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted February 15, 2022 Share Posted February 15, 2022 Professionele kwekers is meer de bedoeling hoeveel mogelijk tomaten te kunnen plukken in een zo kort mogelijke periode nadat ze uitgeplant zijn . Opgroei word meer met kunstmatige verlichting en verwarming gedaan . Hobbykwekers proberen de opgroeikosten (energiekosten ) toch wat meer te beperken . En liever toch zelfde aantal Kg tomaten maar wat meer gespreid. De tomaten topen geeft volgens mij een iets later oogsten van de eerste rijpe tomaten met zelfde zaaimoment . Dacht hier zelf ergens gelezen te hebben dat er waren die na toppen van de hoofdstam omdat deze te hoog werden voor de serre een luis lieten groeien voor zo later nog tomaten te hebben . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted February 15, 2022 Share Posted February 15, 2022 (edited) Een dief bovenaan laten groeien na het toppen einde seizoen dient voornamelijk om bladgroen /tomaten wat meer in evenwicht te houden en de sapstroom te onderhouden zodat de plant niet in noodrijping gaat, Maar het kan natuurlijk om mid seizoen een extra dief onderaan/midden te laten uitgroeien, als je plaats hebt en de plant is nog sterk/gezond genoeg. Dit moet je wel op tijd doen ( voor het toppen), het duurt weer 7 bladen eer je terug een tros hebt op die dief en die tomaten moeten nog afgerijpt geraken, je krijgt dan eigenlijk een late dubbelstam. Edited February 15, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts