Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Plannen


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Deze koude, vastgevroren dagen zijn goed voor het wegdromen naar de zomer. En dus ook naar een nieuw moestuinjaar! Plannen maken, zaadjes inslaan, etc.

Wat gaan jullie helemaal anders doen dit jaar? Wat wil je uitproberen? Of wat ga je juist op precies dezelfde manier doen?

 

Ik ga nog meer aandacht besteden aan het opkweken van de tomatenplantjes. Vorig jaar zijn ze met een nachtvorstje buiten blijven staan en moest ik opnieuw beginnen Vandaar dat ik geen 1 tomaat heb kunnen oogsten. Dat mag niet meer gebeuren, ik ben gek op tomaten en die dingen uit de supermarkt zijn niet te eten!

Er zijn wat groenten die volgend jaar op een apart stuk van de tuin worden geteeld. Een beetje weggestopt, waar ze hun gang kunnen gaan. Gewassen die weinig aandacht nodig hebben, zoals aardperen en pompoenen. Ze namen mijn moestuin over, en ik wil er nog meer van gaan telen (ook voor de varkens en kippen).

 

Ook ga ik een hoek van mijn moestuin inrichten met vaste groenten.

 

En jullie??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga me dit jaar wat meer richten op paprika's. Ik heb nu een 10tal kleurige rassen die ik wil proberen.

 

Ik begin met zaaien in januari, vorig jaar stonden ze voor een raam op het zuiden. Mooie plantjes, niet al te gerekt en goede opbrengst. Ik heb behoorlijk wat paprika's kunnen oogsten. Ook dit jaar ga ik dus in Januari zaaien met als verschil dat ik nu eens een klein deel onder een tl daglicht lamp (6500 kelvin) ga zetten in de dagen dat er weinig licht is. Eens kijken wat het verschil is.

 

Voor de rest heb ik nog niet echt een idee wat er anders moet. Mijn teeltplan is goed en ben tevreden over de jaarlijkse opbrengst. Misschien wil ik het kruiden gedeelte veranderen, wat meer planten die bijen aantrekken en wat meer aandacht besteden aan de fruit. We zullen wel zien.

 

Ik ga vandaag de zaden van vorig jaar uitzoeken en een bestellijst maken dus misschien heb ik zo nog aanvullingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jorg,

zijn dat speciale lampen, weet je ongeveer hoeveel dat verbruikt aan stroom, zijn er ook energiezuinige varianten?

De vensterbank in de slaapkamer van mijn zoon (op het zuiden) begint aardig vol te raken, misschien wil ik wat in de schuur gaan zetten (verwarmd ong 10 grdn nu.)

 

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Wouttie: ik ga de Philips Master TL-D Super 80 18W/865 gebruiken. Meerdere keren tegen gekomen op andere forums, de lamp heeft een blauw spectrum (groei *rood is bloei), 6500 kelvin en maar 18w. Schijnt meer dan voldoende te zijn voor de zaailingen. Ik heb er 3 gekocht, kost geen drol.

Kleurweergave (Ra) 80-89 (class 1B)

Lampvermogen (Watt) 18

Lichtstroom (Lumen) 1300

Kleurtemperatuur (Kelvin) 6500

 

Leesvoer over belichting van planten: http://books.google.nl/books?id=Onv60-c6iEIC&pg=PA17&dq=grow+lights&hl=nl&ei=JOIVTZG3Mc6UOoSwtewI&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDkQ6AEwAg#v=onepage&q=grow%20lights&f=false

 

Als iemand nog zo'n inleiding in belichting tegenkomt houd ik me aanbevolen.

 

Maar het is een proef he, paprika zaaien in januari zonder tl is ook goed gelukt Nu eens kijken of het nog beter kan met deze tl. Blijft een leuke hobby

 

@ Jorieke: ja komend weekend of het weekend daarop, het duurt namelijk even voordat paprika zaden kiemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me een goed idee, en zonder al te veel kosten uit te voeren, ben benieuwd of ze bij de bouwmarkt leverbaar zijn, kon ze wel makkelijk vinden op het internet. Ik heb al zes nasibakjes met pepers en paprika staan en hoop dat er op deze manier stevige planten komen. Het seizoen in NL is al zo kort, en als we het zo kunnen verlengen is het mooi.

Klopt het dat pepers en paprika's minimaal 15 grdn nodig hebben om te groeien of is de schuur van 10-12 grdn ook goed? Misschien als ik een soort bak voor het schuurraampje timmer dat de lampen ook nog wat meer warmte afgeven . Een leuk experiment in ieder geval

 

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me een goed idee, en zonder al te veel kosten uit te voeren, ben benieuwd of ze bij de bouwmarkt leverbaar zijn, kon ze wel makkelijk vinden op het internet. Ik heb al zes nasibakjes met pepers en paprika staan en hoop dat er op deze manier stevige planten komen. Het seizoen in NL is al zo kort, en als we het zo kunnen verlengen is het mooi.

Klopt het dat pepers en paprika's minimaal 15 grdn nodig hebben om te groeien of is de schuur van 10-12 grdn ook goed? Misschien als ik een soort bak voor het schuurraampje timmer dat de lampen ook nog wat meer warmte afgeven . Een leuk experiment in ieder geval

 

Wout

Uit eigen ervaring weet ik dat paprika's wel houden van een beetje meer warmte, zeg zo rond de 20 graden. Het liefst boven de kachel of iets dergelijks en ook nog eens dag/zonlicht hebben ze nodig. Maar als je zo vroeg begint met het voorzaaien is een lagere tempratuur wel meer geschikt, anders groeien ze te snel en kunnen ze dan nog niet naar buiten of in de kas. Ik zal dit jaar gelijk in de kas gaan voorzaaien, zo eind april. Ik hoop komend jaar op meer zon, afgelopen jaar zoveel regen en weinig zon gehad, het was een magere oogst dit jaar ( ook te danken aan de geiten overigens
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn thuis niet zulke paprika fans, dus ik zaai ze tegelijk met de tomaten in maart.

 

Wat ik dit jaar ga doen is het plaatsen van een extra 1000 liter ton om regenwater op te vangen. Zo viel de oogst van de vroege aardappels dit jaar tegen. Verschillende factoren hebben hieraan bijgedragen, maar de droogte was de voornaamste. En ook andere groente konden dit seizoen wel wat extra water gebruiken na de extreme temperatuurschommelingen.

 

Met 2x 1000 liter en een 3 tal watertonnen moet het goed komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal zeker,maar hoe doe je dat dan in de winter.Vriezen je tonnen dan niet kapot?

Uit mijn 1000 liter ton heb de helft weg laten lopen. Mijn normale regentonnen laat ik alijd gewoon vol, de deksels daarvan zitten los dus het ijs kan omhoog. Ze blijven op deze manier al zo'n 5 jaar heel dus nee ze vriezen niet kapot zolang het ijs maar ergens naar toe kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Geloof het of niet maar bij mij is er dit jaar een gieter kapot gevroren, er stond een drietal cm water in, juist tot onder een verstevigingsrand en het ijs heeft die rang omhoog gedrukt zodat ik een dertigtal gaten heb in de gieter, met een goede silicone is dat wel te dichten denk ik.

De 1000 liter ton laat ik ook voor en deel leeglopen voor de vorst maar de tap bescherm ik toch zo goed mogelijk, er is nog geen schade aan en die staat toch al een paar jaar buiten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...