Jump to content

Ruillijst acpronk 2022

acpronk

Recommended Posts

Onder voorbehoud van komen, dat is afhankelijk van werkdrukte (ik kom, en ben negatief voor covid getest).
Wellicht zou er wat mee kunnen komen met Goldfish.

Aangeboden (uiteraard onder voorbehoud van kieming):
- yakon (Morado en Dimi)
- aardpeer (Dwarf, Fleurop d'Anjou en Gigant)
- zoete aardappel (Tainung 65, Witte van Ecohoeve, Beauregard Improved, S17-003, Erato White, PurpleTwo, Radiosa, Hektor, Orleans)
- stekken van druif (Einset Seedless, Katharina, Solaris) -> gaat niet door, knoppen opgegeten door ongedierte

Gevraagd:
- grote mannelijke kiwibes of andere bestuiver voor bloei in 2023
- stuk moestuingrond in de buurt van Boskoop
- winterharde niet-alledaage groente en fruit en kruiden, en/of kleine tropische planten die in huis overwinterd kunnen worden
- onderbakken van Green Boots (Action)
- ook eten en drinken is welkom
toegevoegd 22/3:
- rozemarijn stekken
- zaad van meiraap en raapstelen
toegevoegd 24/3:
- diverse munt soorten stekken

Krijg:
Goldfish: lift
Fre3ke: zoethout en kruipmunt, zaad van Artemisia scoparia en paarse asperge
Nasuada: eeuwig moes, choco munt
Anna3: Zaad van raapsteel Namenia en meiknol Vroege platte Roodkop
Ciska: stek van aardbei munt, rozemarijn en Marokkaanse munt
Appelvrouw: bramengelei

Jorieke: eieren en brie

Geef:
Jorieke: 10 stuks 10L emmers met deksel, stekken van Witte van Ecohoeve, zaad goudsbloem
Fre3ke: Dragon en 3 stuks 10L emmer(s) met deksel en yakon, en 10 stuks P9 en 10 stuks P11
Anna3: 5 emmers met deksel, paar Witte van Ecohoeve en beide Yakon rassen
Ciska: stekken zoete aardappel, Witte van Ecohoeve, S17-003 en PurpleTwo (Purple 2)
Appelvrouw: Witte van Ecohoeve

Goldfish: stekken diverse rassen aardbeien in augustus/september

Oudholland: witte van ecohoeve, Beauregard Improved

Nasuada: stekken zoete aardappel, Witte van Ecohoeve, S17-003 en PurpleTwo (Purple 2)

MTF: Roosvicee+Dubbelfris, (zoete) koekjes

Edited by acpronk

• 3 weeks later...

hallo,

Vraag. Je hebt veel soorten zoete aardappel..IK heb van de supermarkt ook uiteindelijk heel wat stekjes die nog in water staan om te wortelen. Is er nog veel verschil qua smaak/opbrengst met de gewone zoete aardappel die je in de winkel koopt?

Ben benieuwd naar je ervaringen.

Groetjes van Claudia

Smaak weet ik niet, vorig jaar was de zoete aardappel uit de supermarkt overgroeid door andere planten, dus weinig oogst, alleen kleine. Jaar daarvoor weinig oogst wegens natte herfst in de klei. Dit jaar herkansing in verhoogde bedden.
Dus over smaak kan ik niks zeggen.
Mijn beperkte ervaring geeft aan dat de Tainung 65 en witte van Ecohoeve de meeste oogst geven (witte van Ecohoeve heb ik pas sinds vorig jaar), maar de Tainung 65 geeft minder maar wel veel grotere knollen dan de witte van Ecohoeve, maar ook heel erg onregelmatig gevormd. Ik denk qua kilo per plant de witte van Ecohoeve de beste was vorig jaar. De andere doen het iets minder, maar was ook eerste jaar.

Heb je misschien van die speciale chayote (pronks pride) beschikbaar? Ik heb als ruil een Japanse munt, waarschijnlijk snoepkruid (moet nog steeds gaan zaaien), en nog een eetbare tagetes, Mexican Tarragon. Ik heb ook nog wat aardamandel knolletjes. Of ik kan iets eetbaars/drinkbaars uit de Duitse supermarkt meenemen. Je merkt het, ik wil hem graag 😊

Helaas heb ik die niet meer. 2 jaar geleden maar een opbrengst van 3 vruchten gehad ( koud voorjaar en in de zomer waaide het blad telkens kapot). Die vruchten waren vorig jaar ook niet eens gekiemd.
De tante van mijn vrouw had deze vorig jaar wel geplant (overigens niet van mijn vruchten), en had een geweldige oogst.
Ik kreeg de toezegging dat ik ook een of enkele planten zou krijgen, zal binnenkort eens informeren als ik er weer ben.

Voorwaarde voor een goede groei is wel een beschutte standplaats (bij mij, tante en kennis allen goede oogst op een beschutte plaats, zon of halfschaduw). Wind maakt de tere bladeren kapot.

Jammer. Ook voor jouw soort, dat die zo jong al uitgestorven is 😉

Ik heb onlangs een chayote gekocht die ligt te kiemen dus ik ga sowieso aan de kweek. Ik heb een beschutte plek, al wordt het wel puzzelen met alles wat ik daar wil plaatsen (meloen, komkommer, paprika).

Ik heb wel interesse in een stuk of 5 emmers met deksel, een paar Witte van Ecohoeve en yakon van beide soorten 1 plantje?

Zaad van raapsteel Namenia heb ik voor je en ook wat plantjes van meiknol Vroege platte Roodkop. Als je liever zaad hebt kan ook, alleen het is ruim 'over de datum' maar hier kiemt alles nog prima. Heb je ook interesse in Marokaanse munt?

Heb aardbei munt...zal een klein stekje zijn, marrokaanse munt maar die zul je al wel hebben denk ik. Verder heb ik hier nog wat stekken staan van de rozemarijn. 

Ikzelf heb wel belang bij een stek van een zoete aardappel...ben er niet in bekend, maar wil graag uitproberen. Welke raad jij aan?

Gr franciska

@Anna3 de kans dat ik kan komen schat ik momenteel op (iets minder dan) 50% in.

2 dagen geleden had ik een planning gemaakt voor mijn werk, daarbij zou ik op of rond 27 april klaar zijn met wat er deze maand afgemaakt moet worden, waarbij ik de weekenden niet heb meegerekend, maar goede vrijdag en tweede paasdag weer wel. Nu, 2 dagen verder, loop ik een halve dag achter op de planning😬

@Goldfish Zou wel wat mee kunnen nemen, 12 emmers gaan er in een stapel van 78cm. 10 zijn er voor Jorieke en 1 voor Fre3ke. Ik ga even Goldfish lief vragen of hij echt 2 stapels mee kan nemen, zo ja, dan lukt het.

Witte van Ecohoeve wordt genoteerd. Yakon nog even afwachten of ze de winter hebben overleefd. Ik had ze in november opgepot en in de berging gezet, in maart eruit gehaald want het begon goed weer te worden, maar de aarde was best droog. Ik heb er 3 gecheckt, 2 waren nog in rust en 1 verdroogd (of door schimmel). Ondertussen hebben ze wel water gekregen, en staan nu in de regen buiten in P9 potje.

Raapsteel en meiknol (plantgoed, zaad mag ook) zijn welkom. Marokkaanse munt is toch de standaard munt van tuincentrum/supermarkt? Ik heb wel interesse, in de huistuin zit er roest op, ik wil het naar de moestuin brengen maar zonder de roest😝

@Ciska Voor jou geldt ook Marokkaanse munt is welkom, maar heb aan 1 plant wel genoeg. Aardbeimunt zeker welkom. 1 stek van rozemarijn is voldoende, heb ook gezaaid maar wil niet echt opkomen (2 keer gezaaid, nu 1 plantje met alleen kiemblaadjes).

Witte van Ecohoeve denk ik dat die het beste is, van de 8 rassen die ik in de kuipen had (volle grond alleen de 3 oude rassen, in kuip alle nieuwe rassen) had deze de mooiste opbrengst. Deze heeft de hoogste verwachtingen. Ik kan ook wat andere rassen geven die vorig jaar ook wel goed presteerden. Hoeveel wil je er?

@Goldfish Wat krijg jij eigenlijk van mij? In ieder geval aardbei stekken in augustus.

Zelfde geldt voor @Nasuada, kan ik ook een stek chocolademunt krijgen? Jij wilt ook zoete aardappel stekken?

Edited by acpronk

Hey! 
Een goed gevende stek zoete aardappel lijkt me wel wat. Ik krijg er van Jorieke ook een dus ik moet even nakijken welke dat is. 
Die witte van E. Lijkt me een aanrader? Omdat je die aan haar aanbied zal dat niet dezelfde zijn.
Van de bramen ( en enkele frambozen)  uit de vriezer maak ik van de week bramengelei, ( fruit:suiker 2:1) is een potje daarvan een ruil waar je je in kunt vinden?

Edited by appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Sedum 'voodoo' heb ik lokaal kunnen kopen voor 1 euro. Die heb ik dus niet meer nodig. Ik hoop wel dat ze opkomen bij jou. 

De Corsicaanse munt heb ik gedeeld, en zoethout stond al in een potje.  Die geef ik mee via Goldfish als je niet komt.

Edited by fre3ke
Edit: ik had iets verkeerd begrepen over de Yacon

@fre3ke Fijn dat je de Sedum voodoo al hebt. Mijn zaai was verdwenen (rouwvarenmug waarschijnlijk), heb nieuwe gezaaid, staat buiten in de Action propagator. Dit van jou zijn al opgekomen, ook buiten onder een kapje, maar verder dan kiemblaadjes zijn ze in een maand nog niet gekomen (stonden eerst binnen, maar zag al snel dat ze licht begonnen te strekken).

Ik probeer wel te komen, ik heb de weekenden nog vrij gehouden en heb nog enkele dagen speling.

Wat had je verkeerd begrepen over de yakon?

@Anna3 ik heb vanmiddag even bij 3 yakons gekeken (allemaal Morado weliswaar), maar ze beginnen te groeien. Ze moeten nog wel boven het grondoppervlak uitkomen, dus 23 april zijn ze nog niet zo groot.. maar wel afgehard buiten, waar ze nu staan. De Dimi staat een paar kratten lager, dus die bekijk ik later nog wel.

• Like 1

Ik dacht eerst dat je een voorbehoud had gemaakt of de Yacon wel zou kiemen, dus daar was ik op ingegaan. Toen ik teruglas, zag ik dat je dat voorbehoud niet had gemaakt. En het blijkt nu ook dat de yacon gewoon aan het kiemen is.  Ik ben er heel blij mee dat ik hem krijg. Ik heb een keer yacon gegeten uit de biologische groentetas en ik vond het heerlijk zoet.