Marinke Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 Ik vond bij het proeven bij veel soorten de schil iets te taai. Maar de tomaten die nog aan de dorre planten hingen/hangen zijn wel heel erg zoet geworden met name rote x resi (als ik het goed heb), deze zou ik denk ik nog wel een keer zaaien. Compenseert ook de ietwat taaie schil. overigens van een flink lading gazpacho gemaakt van en dat was heerlijk! 2 Quote
Yuras Geplaatst: 16 augustus 2022 Geplaatst: 16 augustus 2022 Eindelijk eerste trossen zijn rijp (of bijna rijp 😁) Foto van hybride 008 Foto van hybride 017 Foto van hybride 051 Ze zijn vrijwel hetzelfde maat, 008 iets kleiner, maat van grote kerstomaat of kleine koktail tomaat. Qua smaak... 008 met taai dunne schil zijn zoet, bijna als honing tomaat, met iets minder aroma. 017 minder zoet, iets dikkere schil, goede tomaten smaak. 051 minder zoet, smaakt naar goede tomaat uit koudere streken. Op foto van boven naar beneden 008 017 051 4 Quote
Marinke Geplaatst: 22 augustus 2022 Geplaatst: 22 augustus 2022 Ik ben wel benieuwd naar de eindresultaten straks Roland. ik ben nog steeds aan het oogsten van de verdorde planten (ja echt!) er hing zo ontzettend veel aan. En ik heb altijd gelezen dat tomaten niet meer narijpen als ze zijn geplukt (maar het ontbreken van groene bladeren aan een plant lijkt me hetzelfde effect hebben) maar ik heb het idee dat dat wel aan de orde is. Ze zijn zo ontzettend zoet allemaal! Ook de tomaten die groen waren toen ik terugkeerde van vakantie. Dat compenseert voor mijn gevoel zeker de taaiere schil van sommige kruisingen. Is dat dan alsnog de invloed van de zon? Wie een verklaring heeft, ik hoor het graag! Quote
redzebra Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 @Marinke ze rijpen altijd na, maar hoe, hangt af van in welk stadium de groene tomaat zich bevond. Eenmaal een groen volwassen tomaat (moment dat ze lichtgroen zijn en een beetje beginnen kleuren) zijn in principe alle suikers en componenten in de tomaat aanwezig om goed te kunnen uitrijpen en hebben ze in principe geen blad meer nodig. (voor buitenteelt is dit zelfs soms aan te raden om ze op dat moment te plukken om barsten en schimmels voor te zijn, persoonlijk laat ik ze indien mogelijk liefst verder rijpen aan de plant) Veel zon (licht) is noodzakelijk voor de bladeren om de suikers en andere componenten in de tomaat te vormen en die te laten groeien tot ze groen volwassen zijn (planten op een slechte plaats of bij een slechte zomer gaan niet de zoetste tomaten geven), Veel sterke zon op de tomaat zelf is echter niet gewenst, die hangt het liefst in de schaduw van de bladeren, teveel zon rechtstreeks op de tomaat gaat zelfs de kwaliteit van die tomaat onderuit halen, watergift kan ook een invloed hebben op de smaak ( in jouw geval geen, dus extra geconcentreerd) De rijping zelf gebeurt onder invloed van temperatuur / niet de zon, vorming ethyleen, suikers worden omgezet (migreren ook van de schil naar binnenkant), bladgroen afgebouwd en een aantal stoffen gevormd die o.a. voor verkleuring zorgen. Een niet volwassen groene tomaat wordt ook rood wanneer er geen bladeren meer zijn en of er te vroeg geplukt is, dit proces verloopt op een iets andere manier en de uiteindelijke vrucht zal helemaal niet zo smakelijk zijn als hij had kunnen zijn ( in dit geval zou nabelichting van de geplukte vruchten tijdens de rijping een iets beter resultaat geven) En alles is natuurlijk ook afhankelijk van het type tomaat, een extra zoete gaat in slechte omstandigheden nog redelijk smaken. Quote
Roland Geplaatst: 25 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2022 2021-003 West Virginia 17A x Rockingham. Deze kruising is een combinatie van twee vleestomaten welke elk hen eigen resistentie genen hebben. Van West Virginia 17A komt het ph2 en ph3 gen en van Rockingham komt het ph1 gen. Correct deze hybride heeft dus 3 resistentie genen. Dit is meer dan de huidige commerciële rassen op de markt welke meestal gebaseerd zijn op 1 of 2 resistentie genen. De plant heeft een erg dikke stam met goede groeikracht. Echter wordt deze stamtomaat niet erg hoog. De stevige bladeren zijn erg lang maar hebben de nijging om terug te groeien naar de stam waardoor de bloemen verborgen zitten en de plant erg compact is. Door de groeikracht willen soms wat dieven op de bladeren voorkomen welke beter verwijderd kunnen worden om een overzichtelijke groei te houden. Doordat de bloemtrossen uit maar 1 tot 4 bloemen bestaan dacht ik dat de productie tegen zou vallen. Echter valt dit best mee. Zeker gezien de smalle groei waardoor je meerdere planten kort op elkaar kunt zetten. De grote vleestomaten welke meer dan 250 gram wegen zijn erg geblokt en diep. Dit geblokte hebben ze geërfd van de vader Rockingham. De vruchten smaken goed en hebben een brix van 5,5 tot 6,0 wat erg hoog is voor zulke grote vruchten. De smaak, iets zuurtje, en brix zijn aanzienlijk beter dan beide ouders. Dit is dus een enorme verbetering. Kruising 2021-074 Rockingham x West Virginia 17A Waarvan de kruising dus is omgedraaid tussen vader en moeder lijkt heel veel op deze. Misschien dat deze kruising iets meer bloemen aanmaakt in een bloemtros. Echter heb ik onvoldoende planten staan om hier degelijke uitspraken over te doen. Conclusie is dat deze kruising prima vleestomaten met goede smaak voor de buiten teelt oplevert. 3 Quote
redzebra Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 Ik had een paar weken geleden foto's gemaakt en het plan was, om dat weekend met een aantal te proeven en de resultaten hier te zetten, maar dat is helaas niet doorgegaan omwille van omstandigheden. ik heb zelf op het moment van de foto's wel de tomaten geproefd en er zaten een paar lekkere tussen maar dat toen niet genoteerd die 003 zat er ook tussen en groeit zoals bij jou, wel iets minder hoog, wat de toestand van die struiken nu is ga ik morgen pas zien, paar weken niet in de tuin geweest en hebben ook niks water gehad. Dit weekend zal ik een overzichtje doorsturen. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 29 augustus 2022 Geplaatst: 29 augustus 2022 Algemeen: De meeste foto's zijn van een paar weken geleden, behalve de 74 (waren toen nog niet rijp). De planten hebben serieus wat afgezien van de droogte en hebben heel beperkt water gehad (max 1x per week/ laatste weken niet), vandaar dat de vruchten waarschijnlijk bij mij iets kleiner uitvallen als die van jou @Roland De kleinere tomaatjes 027 en 077 zijn bijzonder groeikrachtig ook in deze droge omstandigheden, beide ver over de 3m. wat vergeeld en vlekken op de onderste bladeren, voor de rest nog heel gezond en gaan nog vele geven. De grotere hebben het wat moeilijker, alle trossen van voorgaande foto's zijn uitgerijpt, dan een tijdje bijna geen vruchtzetting gehad en nu hangen opnieuw vruchtjes van een paar centimeter, maar veel goed blad hangt er niet meer in. (de jouwe zien er nog bijzonder goed uit) Dit weekend ook bij allen wat scheurvorming op de rijpe vruchten, waarschijnlijk vanwege het enige zware buitje donderdag sinds lang. (elke tomaat gaat dit waarschijnlijk gehad hebben in huidige omstandigheden in openlucht) Voor aantallen per tros zie voorgaande post. Ik heb wat meerdere tomaten doorgesneden omdat er soms wat variatie opzit bij eenzelfde struik. Vandaag ook even mijn ouders misbruikt om hun mening te geven over een aantal tomaatjes (als onpartijdige), zonder dat ze wisten over wat het ging. 027 blijft voor mij de betere van de kleine. Mening ouders : kortweg zoet !!, lekker tomaatje, geen vermelding van harde schil, misschien let ik daar zelf wel iets te hard op. De vorm is meestal redelijk uniform rond 077 ook een lekker tomaatje, maar vond ik wat minder. ouders: lekker fris beter als die eerste. zo zie je maar over smaken en zo ... De vorm is wat variërend van mooi rond tot mini vleestomaatjes. Als volgende 003 en 074 in vergelijk, bijzonder om te zien dat die tomaten toch heel verschillend zijn. (het kan ook zijn dat bij de kruisingen niet alle zaden uniform zijn en verschillende eigenschappen vertonen, ik had ze gelijkaardig verwacht) 003 074 003 vaster, 074 veel vruchtvlees, niet melig maar smelt in je mond, beide een lekkere tomaat maar 074 is absoluut mijn favoriet, ik denk dat ik van deze probeer om wat door te kweken en kijken hoever bij de volgende generatie er nog iets van overblijft. 076 geen slechte tomaat, maar qua groei de minste. Gevoelig aan neusrot zowel overdekt als buiten. 078 ook een heel lekker tomaat, zoet met een zuurtje, ik vind helaas de foto van doorsnede niet meer. conclusie : Al je kruisingen smaken meer als bovengemiddeld, de weersomstandigheden waren er (helaas) niet naar om hun resistentie op de proef te stellen en smaak zal misschien minder zijn bij een slechte zomer, mijn persoonlijke favoriet is de 74. 2 Quote
Roland Geplaatst: 29 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2022 Duidelijke en zeer interessante beschrijving. Ik hoop op nog wat regen zodat we de Phytophthora resistentie alsnog kunnen testen. Quote
redzebra Geplaatst: 17 oktober 2022 Geplaatst: 17 oktober 2022 (aangepast) Vorige week had ik al een redelijke aantasting gezien bij 027, maar ik heb ze laten staan om te zien hoe dit verder evolueerde, dit weekend was de aantasting enorm bij deze, ook de 077 had nu een lichte aantasting. Bij de andere nog niks maar wel nu alle voor de zekerheid gerooid, eind seizoen en laatste vruchten kregen toch volop barsten. Conclusie is moeilijk te stellen: de 027 is een bijzonder goede groeier + 5m, hij was hier het meest vatbaar maar moeilijk te zeggen of hij door de infectie kon groeien moest die eerder op het jaar gebeurd zijn. 17 oktober 2022 aangepast door redzebra 3 Quote
Roland Geplaatst: 30 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2022 027 is een kruising uit een ouder met ph1 en de andere ouder ph2. Beide resistentie genen blijken doorbroken. Echter ph2 in combinatie met ph3 werkt nog wel goed. De combinatie ph1 met ph2 blijkt dus geen versterking te geven. De planten hier met heterozygoot ph2 en ph3 of homozygoot ph3 geven hier goede resistentie. 2 Quote
donaldk Geplaatst: 2 november 2022 Geplaatst: 2 november 2022 (aangepast) De plantjes groeien hier ook nog wild. Wel wat voedinggebrek, want heb eigenlijk laatste anderhalve maand niet of nauwelijks gevoed. Een paar keer ureum dat is alles. 2 november 2022 aangepast door donaldk 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Yuras Geplaatst: 21 november 2022 Geplaatst: 21 november 2022 Vandaag laatste plantjes opgeruimd. Ik had 3 test planten - 008, 017, 051. Alle 3 zijn inderdaad phytophthora bestendig, weinig last van gehad. Maar toch met grote nadeel - erg barstgevoelig, dus toch voor binnenteelt. Maar, zou het volgende jaar andere hybride te testen zijn - houd ik mij aanbevolen. Mooi welk, goede resultaat. 👍 4 Quote
Stan W Geplaatst: 21 november 2022 Geplaatst: 21 november 2022 (aangepast) Zitten er hier op het forum veredelaars wie de komende jaren nog rassen willen (laten) testen? Lijkt mij zeker interessant om daarvoor een beetje plek in mijn moestuin te maken. Of waar zijn deze genummerde selecties zonder naam te kopen? Bovendien teel ik tomaten altijd in de open lucht, daarom zouden resistente rassen zeker welkom zijn. Dit jaar kregen mijn tomaten meteen phytophtora in september toen de droogte overging in koel en nat weer. Edit: Van Roland zie ik in de oorspronkelijke post. Dat is handig want hij woont in dezelfde stad. 21 november 2022 aangepast door Stan W Quote
Roland Geplaatst: 21 november 2022 Auteur Geplaatst: 21 november 2022 @Yuras Ik had ook een goede resistentie verwacht bij jouw planten. Als het goed is waren het allemaal cherrytomaten. Ze hebben allemaal dezelfde vader. 2022-008 was misschien wel de grootste? Heb je naast verschillen in smaak nog andere verschillen geconstateerd? Quote
Roland Geplaatst: 21 november 2022 Auteur Geplaatst: 21 november 2022 @Stan W Hoeveel planten kun je buiten zetten? Quote
Stan W Geplaatst: 21 november 2022 Geplaatst: 21 november 2022 (aangepast) @Roland 10-15 Kan makkelijk in één tot anderhalve rij met een plantafstand van ongeveer 50-60 cm. Indien gewenst zou ik er bijvoorbeeld ook 20 kunnen zetten, hoewel ik graag ook wat ruimte voor wat tomaten uit de biozadendoos en de oertomaten van Vreeken over wil laten. Daarom wordt meer dan 20 wel lastig denk ik. Bij nader inzien, ik heb even pagina 1 van dit topic doorgelezen en 20 gaat mij zeker weten te veel tijd en aandacht kosten. 5-10 Zou wel kunnen. 22 november 2022 aangepast door Stan W Quote
Yuras Geplaatst: 21 november 2022 Geplaatst: 21 november 2022 2 hours ago, Roland said: Heb je naast verschillen in smaak nog andere verschillen geconstateerd? Ze zijn/waren van ongeveer dezelfde maat, iets tussen cherry en coctail tomaten. Significante verschiel in smaak heb ik echt niet opgemerkt, wel 051 iets langzamer komen te barsten... Quote
donaldk Geplaatst: 22 november 2022 Geplaatst: 22 november 2022 Ik heb net de vijf planten weggehaald. Regen en vooral ook nachtvorst hebben de planten genekt ik keek vanmorgen en alle bladeren hingen neer en samengeplakt. Plaatjes komen wel een keer. Ik heb afgelopen weken ook wat plaatjes gemaakt, maar nooit opgeladen. Nou was het dit jaar wel een zeer pythophtora arm jaar. Gelukkig heb ik nog een paar zaadjes over voor hertest volgend jaar. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Roland Geplaatst: 10 maart 2023 Auteur Geplaatst: 10 maart 2023 In 2022 heb ik weer diverse kruisingen gemaakt tussen goede resistente rassen (Ph2- gecombineerd met Ph-3 genen) en de betere smaakvolle rassen. Heb jij ervaring met het telen van tomaten en zou je buiten zonder afdak een 10 tot 15 van deze unieke rassen willen uitproberen en onderling vergelijken, stuur me dan een ‘sollicitatie’. Wat ik terug vraag is regelmatig een update met foto`s van de voortgang, aangeven van de vorm, kleur, gewicht en afmeting van de tomaat en natuurlijk welk ras het lekkerste is. Buitentomaten zaai je best eind maart begin april om midden mei uit te planten. Quote
donaldk Geplaatst: 12 maart 2023 Geplaatst: 12 maart 2023 Andere dan ik vorig jaar van je hebt ontvangen? Ik kreeg 5 soorten en 5 zaadjes van elk dus ik heb van elk nog 3 of 4 zaadjes liggen, wel even zoeken waar ik de envellope heb neergelegd. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Roland Geplaatst: 12 maart 2023 Auteur Geplaatst: 12 maart 2023 Ja, ik heb weer nieuwe kruisingen gemaakt en verwacht er nog meer van dan met de kruisingen van het jaar ervoor. In 2023 wil ik vooral kruisingen gaan maken met super lekkere cherrytomaten. 1 Quote
donaldk Geplaatst: 14 maart 2023 Geplaatst: 14 maart 2023 Ik had dus 5 soorten cherry. Lijstje moet hier nog wel ergens staan. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
redzebra Geplaatst: 17 maart 2023 Geplaatst: 17 maart 2023 (aangepast) @Roland , ik was het eerst niet van plan maar ga wat extra plaats maken voor buitentomaten. Daar komen 15 F2 van 1 van je vorige kruisingen, primabella en eventueel nog een 5 tal als je dat ziet zitten van je nieuwe, ze komen op een plaats wat voorheen 20 jaar gras was (zandgrond niet echt vruchtbaar, wel eerste maal compostgift, dus dat gaat ook meespelen) 17 maart 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
donaldk Geplaatst: 17 maart 2023 Geplaatst: 17 maart 2023 Ik ben benieuwd hoe soortecht de zaden zijn na de eerste kruising volgroeid was. Ik heb geen zaden gewonnen. Ik dacht dat heeft geen zin. Nou ja. Ik heb nog zaadjes. Mocht je iets goeds hebben als nieuwe kruising, horen we het wel Roland. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Roland Geplaatst: 19 maart 2023 Auteur Geplaatst: 19 maart 2023 Zaden uit een F1 zijn F2 zaden deze zijn niet inferieur en kun je prima zaaien. F2 zaden zijn variabel en dat willen commerciële kwekers niet. Hierom wordt vaak beweerd dat je uit een F1 plant geen zaden kunt bewaren. Maar de meeste hobby tuinders willen juist variatie. eigenlijk heeft iedereen wel verschillende rassen om variatie te krijgen. je zou dus best F2 zaden kunnen gebruiken. alleen zullen bv de ziekte resistenties variabel zijn. Mijn doelstelling is om goede F1 planten te maken en te testen. En doordat we steeds wijzer worden welke rassen goede resistenties hebben kunnen we gerichter gaan kruisen met rassen die goede smaakeigenschappen hebben. ik verwacht dus elk jaar betere F1 rassen te kunnen maken. In 2023 wil ik vooral extreem zoete cherryrassen gebruiken. @redzebra van welke plant heb je de F2 zaden genomen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.