Gedlon Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 Hallo iedereen, ik heb recent een mooie druivelaar gekocht om deze op paalteelt te gaan laten groeien. Ik heb hiervoor ook de infofiches meegekregen van de proeftuin, maar ik vroeg me af of hier iemand foto's van heeft zodanig dat ik mij een beeld kan vormen van de snoeiwijze die ik moet aanhouden, ook in de zomer. Ik vind via google enkel foto's terug van de "klassieke" manieren zoals langs draad of op een pergola, maar op een paal heb ik nog niet teruggevonden, terwijl het volgens de fiches dus wel kan. Heeft iemand dus foto's/youtubelinks/google links toevallig? Misschien zoek ik wel op de verkeerde termen. Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 Volgens mij staat het toch vrij gedetailleerd beschreven op de website van Marc Geens. Je moet wel even doorscrollen Het staat NA de Guyotmethode en VOOR de teelt tegen de muur. https://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/druiveninfo.php Druiven groeien onstuimig en zijn, mits de grond goed is, heel sterk en kunnen mede daarom in vele vormen geteeld worden. Ik snap echt niet waarom er zo wat overal maar 2 methoden genoemd worden. Misschien halen ze dan niet de optimale opbrengst, maar er is echt veel meer mogelijk dan guyot of pergola. Zo kun je een struik ook prima laag en breed houden of voor een soort boomvorm kiezen )zo een paalvorm, maar dan met een grote kruin.....zoals ook bij kiwibes gebruikt wordt. En als je kiest voor vroegrijpende rassen, kan het ook uitstekend in de volle wind of op een open vlakte met sommige rassen, zo is mijn ervaring. Voor paalteelt zou ik wel altijd zoeken naar een wat minder sterk groeiend ras en toch rekenen op meer dan 1 meter afstand per kolom. Zo kun je op een beperkte ruimte toch een aantal rassen en smaken telen aan palen van 1,50 a 2,50 als een soort kolommen of snoeren met aan elke struik een tros of 8 a 12 mooie vruchten oogsten. 1 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruit zonder gif Posted March 29, 2022 Share Posted March 29, 2022 Gedlon , Marc Geens van Kruisbessenproeftuin heeft verschillende filmpjes op youtube staan , waaronder ook druiven telen aan paalconstructie . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts