Lsjr33 Geplaatst: 24 maart 2022 Geplaatst: 24 maart 2022 Vraagje! Wat te doen met mijn perzikboom? De hoofdstam van mijn perzik heeft het begeven. Maar vorig jaar heeft hij twee lage nieuwe zijtakken gemaakt. De vraag is nu, wat is het beste? De stam in het midden is grauw en ziet er levenloos uit. Maar alleen twee zijtakken laten staan is ook niet ideaal. Quote
weknow Geplaatst: 24 maart 2022 Geplaatst: 24 maart 2022 Ik zie geen entplek. Alleen jij zult preciezer weten wat voor een perzikboom het precies was??? Als het een zaailing is, zou je een tak kunnen aanhouden die dan weer een stam wordt. Eventueel aanbinden aan een bamboestok o.i.d. om ze mooi vertikaal te laten groeien. De andere, minste, zijtak knip je dan ergens half mei weg. Laat een centimetertje staan...is een afscherming als dat stompje opdroogt bij Prunus-soorten. Het middenstukje kun je zo laten of inkorten of zelfs gebruiken om de zijtak vertikaal aan te binden. Maar als het wel een geente of geoculeerde boom was, zijn dit de uitlopers van de gebruikte onderstam. Die is als fruit waarschijnlijk niet heel interessant en dan kun je beter een ander, nieuw boompje zetten. Ik ben niet zeker nog....kan het pas zekerder zeggen als de bladeren verder zijn uitgelopen....maar ik denk dat de bladeren van een pruim zijn....de onderstam dus...waarschijnlijk St.-Julian gebruikt dan. Als we enkele weken verder zijn is daarover uitsluitsel te geven. Overigens kan een struik van een perzik of pruim ook de moeite waard zijn. Die vertakt in of laag bij de grond. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Lsjr33 Geplaatst: 24 maart 2022 Auteur Geplaatst: 24 maart 2022 30 minuten geleden, weknow zei: Maar als het wel een geente of geoculeerde boom was, zijn dit de uitlopers van de gebruikte onderstam. Daar ben ik ook een beetje bang voor. Ik ga het een seizoen geven en mocht het niets zijn zet ik er in het najaar een nieuwe neer. Ik zal over een paar weken een update foto plaatsen 😁 Quote
Yuras Geplaatst: 24 maart 2022 Geplaatst: 24 maart 2022 Voorlopig, dode stam afsnijden, zijtakken laten groeien. Lijkt, loopt uit boven de entplek. In mei-juni wordt het meer duidelijk wat en hoe verder. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.