Kikker Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 Hallo allemaal! Eergisteren in Duitsland een drietal sixpacks aardbeienplanten gekocht. Rassen: Mieze Schindler (framboos-aardbei), Elsanta en Ostara. De planten zijn al mooi groen en zien er "volwaardig" uit. De Ostara's zaten al bomvol bloemen, en daar het doordragers zijn, heb ik zonder aarzelen de bloemen en knoppen eraf gehaald. De Mieze Schindler's en Elsanta's echter hadden ook al her en een bloem, en ook hier al wat knoppen. Hunner bloemen ik took verwijderd (was dat slim?), maar ik vraag me af wat nu wijsheid is met betrekking tot uitplant en het wel/niet verwijderen van verdere bloem(knopp)en. Na e.e.a. gegoogle helaas niet veel wijzer geworden, vandaar dat ik me tot het aanmaken van een topic heb gewend. Iemand die hier verstand van heeft? Uw antwoord wordt zeer gewaardeerd! Met vriendelijk gekwaak, Kikker Quote
Patrijs Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 Welkom, Bij doordragende aardbeien kan je de eerste bloemen verwijderen om zo sterkere planten te krijgen en later meer oogst. Bij eenmaal dragende planten wordt dit meestal niet gedaan, er komen namelijk geen nieuwe bloemen en dus oogst meer na de bloeiperiode. Heb je dit toch gedaan dan zal de plant ook meer energie kunnen steken in de groei en dus volgend jaar iets meer oogst geven. Let wel, aardbeibloesem kan niet tegen vorst, dus beschermen of wachten met planten. Meestal wordt begin maart geplant als de planten nog in rust zijn. Bevroren bloemen krijgen een zwart hart en deze kan je dan ook verwijderen. Foto vorstschade uit mijn BLOG van vorig jaar: 2 Quote De moestuin van Patrijs
donaldk Geplaatst: 16 april 2022 Geplaatst: 16 april 2022 Elsanta zijn geen doordragers, dus dat was niet aanbevelingswaardig dat bloemen verwijderen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Mai Pensato Geplaatst: 17 april 2022 Geplaatst: 17 april 2022 Inderdaad, Elsanta is een junidrager, bloemtrossen zijn afgelopen najaar aangemaakt en daar komen nu geen nieuwe meer bij (daarvoor zijn eerst korte dagen en daarna koudeperiode nodig). Hopelijk zijn het echt maar een paar bloemen die je er vanaf gehaald hebt. Foto? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.