Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Beste mede-tuiniers. Moestuinders en andere liefhebbers.

Op ons forum bestaat al een Zaden Caroussel. Omdat er misschien mensen zijn die toch ook wel graag meedoen, maar nog niet een half jaar op ons forum aanwezig zijn, start ik een 2e caroussel, te noemen: de Zaden Enveloppe II.

Hoe werkt dit ?

Deze 2e caroussel is uitsluitend voor zaden. We proberen de maat en het gewicht van de "enveloppe' wat in de hand te houden.

Heb je je opgegeven dan betekent dat ook, dat je je ermee verplicht ( dat is de enige verplichting ) de enveloppe ook weer door te sturen, binnen redelijke termijn. zeg een dag of 3-5.

De zaden enveloppe werkt verder erg simpel. Er komt een enveloppe naar je toe per post, je bekijkt de inhoud, je kan er wat uit halen , en je stopt wat terug. Dit gaat geheel in vertrouwen; je neemt de hoeveelheid die je op z'n minst ook weer stuurt. Ook in verhouding kwa byzonderheid. Je neemt geen prachtig soortje paprika, en doet dan goudsbloemen-zaad ervoor terug. . Simpel.

Alleen zaad, geen andere zaken.

Zaad per soort verpakt, in kleine zakjes, goed gesloten, en goed beschreven wat het is, welke soort , welke naam, liefst als dat kan, met latijnse, goed te herleiden naam.

Iedereen die meedoet verbindt zich eraan, dat de enveloppe niet langer dan een 3 a 5 tal dagen bij je blijft liggen. Doe niet mee als je dat niet kunt garanderen.

Leuk voor een ander is het natuurlijk als je zelf zaden van een byzonder soortje hebt besteld, je er zelf maar een enkel plantje van wil, je de rest in de carrousel kunt stoppen voor de anderen.

Iedereen mag meedoen, maar denk goed na voor je aan dit ( toch iets verplichtends ) gezamenlijk initiatief meedoet.

Deze zaden-enveloppe gaat tm 15 deelnemers. Valt er iemand af , hebben we weer plaats voor een nieuwe.

Ook mede-forummers van de 1e zaden caroussel mogen zich aanmelden.

Het enige wat het je kost zijn de verzendkosten. En de liefde en aandacht voor iets gezamelijks en verrassends.

Je doet mee natuurlijk op eigen risiko, en in goed vertrouwen. "for the fun and mutual benefit "!

De huidige lijst met deelnemers:

Van Bit gaat de ( inmiddels dikke !! ) Enveloppe naar :

1 Rubbyboy -------- ------- 2e ronde ff niet.

2 Yola

3 Thea

4 Simone

5 Suikerbuikje

6 Geedee ---------------------- 2e ronde ff niet

7 Ruitertje

8 GuusD ----------------------- 2e ronde ff niet

9 hanneke91 ------------------2e ronde ff niet

10 Raxia

11 bloemenkoningin ------------ 2e ronde ff niet

12 heidike_21 ------------------2e ronde ff niet

13 Wouttie75

14. ----------

15 Bit. En die maakt dan weer een nwe envelope, een nwe doos , nwe zakjes ed.

Voorbeeld : De Enveloppe is aangekomen bij Rubbyboy. Thea is de volgende waar de enveloppe heen moet , dus Thea zorgt via een pm dat Rubbyboy haar adres krijgt waar de enveloppe heen moet. Yola zorgt dan weer dat Thea haar adres krijgt. enz, enz. Het laatst gaat de enveloppe naar mij terug, en ik stuur hem weer naar Rubbyboy

Update : De lijst is voorlopig gesloten nu. Er zijn nog 2 vrijwillige donaties ( zelfs van mede forummers die niet meedoen in deze 2e caroussel ! dank dank ! ) onderweg.

Ik zal nog een foto maken van alles wat mee op pad gaat. Dat is best veel inmiddels !

Als alles oke is, gaat as woensdag de enveloppe op weg naar nr 1 : Rubbyboy

aangepast door Gast

Geplaatst:

Hey

Hierbij meld ik me aan als eerst denk ik voor de envelop II te ontvangen.

Nu nog 5 andren die mee willen doen en we kunnen beginnen.

Komaan jongens en meisjes meld je aan voor ook deze envellop te kunnen ontvangen!!!!

Mvg,

Ruben

Geplaatst:
  • Auteur

Er heeft zich nog iemand gemeld via pm, prima !

Geplaatst:

Ik wil hier ook graag aan meedoen

Geplaatst:

wat leuk, ik zou ook graag mee willen doen!

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:

Ja, ook ik zou graag meedoen!

Gr.,

Angelique

Geplaatst:

Ik heb al heel erg veel zaden...maar wil best met jullie meedoen...ben gek op zaadjespost

Ik kan in ieder geval een leuke startbijdrage leveren

Gaan jullie alleen groenten inde enveloppe doen of ook bloemenzaad?

Geplaatst:

Ik zou ook wel mee willen doen!

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou ?? Denk dat de respons al wel voldoende is om te kunnen starten toch ?

Dit weekend maak ik de start-enveloppe klaar. Dan start hij bij mij en kan hij naar de 1e. Van daar naar de 2e etc.

Misschien wel handig als deze groep die zich hier nu in het topic heeft aangemeld mij in een pm, een in-forum mailtje ( pm = private mail ) een adres doet toekomen ? Ik voeg dan in de enveloppe de deelnemers-lijst toe, die elke keer kan worden afgetekend als hij weer op de post gaat naar de andere.

Van het weekend zal ik een enveloppe samenstellen met het administratieve gedoe eromheen. Gaan jullie maar vast zoeken naar kleine enveloppen voor je zaden.

Wie op de lijst wil kan zich gerust nog aanmelden !

Van mij uit gaat er in vertrekkende enveloppe oa : Tomaat "Best Boy" , Tomaat "Paul Robeson", Paprika "Red Cherry", Paprika "Sweet Banana ", Paprika "Chocolate Beauty " , bladkool "Champion" , diverse soortjes Lathyrus Odoratus, waaronder zeer oude soorten en de meest geurige ( Engeland ). Voor wie het leuk vindt voeg ik ook een paar Datura Suaveolens ( gele ) toe. Voor de rest nog wat andere dingen, ik ben er nog mee bezig.

Wat mij betreft mogen er leuke bloemenzaden bij ja. Maar probeer het wat byzonder te houden, of jouw favorieten , of minder algemene, of extra geurige of te gebruiken in een salade. Kruiden ? : ja natuurlijk. Es iets echt aparts ? Een rare boom , of iets. ? Ja hoor. Maar alles , alles, in beperkte mate !

De enveloppe zal klein beginnen, dat is onomkoombaar, dus het kan best zijn dat de 1e waar de enveloppe aankomt wat teleurgesteld kan zijn, maar hij komt dan in deze wat kleinere groep wel héél snel weer, en sterk veranderd en aangevuld bij jou terug !

Geplaatst:
  • Auteur

............................. lijst verplaatst naar boven .................................

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik doe ook graag weer mee hoor, maar heb voorlopig genoeg te zaaien, ik kan wel wat doneren door naar de eerste te sturen, en zet me dan maar achter op de lijst !.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:
  • Auteur

Beste "Zaden Enveloppe II - rondstuurders. "

Ik krijg allemaal vragen van wie naar wie de enveloppe straks gaat.

Ik dacht het maar zo te doen : De enveloppe gaat maandag na het weekend weg. Dan wou ik maar de volgorde aanhouden van de lijst die we nu hebben en aan het maken zijn.

Ik start dan. Vanmiddag inkopen gedaan, en er komt een leuke enveloppe naar de 1e toe. Want ik had eigenlijk wel echt te weinig keus voor de start.

Wouttie75 heeft laten weten dat ie wat op wil sturen, en zelf niet zo heel snel hoeft, maar hij staat sowieso verderop in de lijst. Maar op deze manier hebben we zeker een leuke start ! Bedankt Woutie75 !! Dat gaat dan in de 1e ronde mee. Wacht ik daar op met versturen. Ik zelf neem sowieso nu niks ( en mijn tuin is nog niet zo ver haha )

Van een aantal , soms best leuke soortjes tomaat en paprika, heb ik wel echt heel weinig zaden hoor. Zelf hou ik er 3 van de 6 bv. dus gaan er maar 3 mee. Dat is wel super weinig. Maar zie maar. Zitten nu wel leuke dingen tussen hoop ik. Ook voor mij nieuwe dingen.

Zaterdag-avond sluit dan de inschrijving ? Dit huidige rijtje is al best leuk toch ?

Ik maak een zo handig mogelijk pakket. Met onderverdeling van nuts-zaden ( groentetuin en kruidentuin ) en een deel meer "sier"-tuin zaden , of met gedeeltelijk nut. En een deel byzondere zaden , nergens onder te brengen. ( Misschien dat iemand zijn speciale interesses wil delen ? Zolang het maar geen kokosnoot is )

Loopt de overzichtelijkheid volledig in de soep, reorganiseer ik de enveloppe wel weer later. Maar probeer er een beetje ordelijk mee om te gaan. Stop er alleen zaden in met een ordentelijke omschrijving , voor iedereen leesbaar.

Ik heb van 4 deelnemers de adressen inmiddels. Die gaan op een lijst mee in de enveloppe. Ga daar aub vertrouwelijk mee om, vanzelfsprekend. Maar zo kan iedereen altijd van "zend-richting " veranderen , mocht dat nodig zijn. Hou dit topic maar een beetje in de gaten.

verder nog iets ?

Geplaatst:

Ik ben het er mee eens dat er niks gebeurt met de adressen. Verder heb je mijn adres Bit?

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Geplaatst:
  • Auteur

komt helemaal goed

( ik sta morgen natuurlijk wel bij jou op de stoep wel ja .... check check .... whahhaha )

Geplaatst:

hahahaha Bit

Geplaatst:

Ik doe ook graag mee!

Omdat het kan.

Geplaatst:

Bit toch niet beter dan iedereen appart het adres vraagt aan de volgende?Je weet nooit(niet persoonlijk naar iemand!).

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

Sommige hebben het adres al doorgegeven (ik ook).

Dat werkt dan ook niet mee, denk ik.

Geplaatst:
  • Auteur

Nu ja. Wellicht ben ik wel naïef hierin, maar ik zit voor mijn lol op dit forum, en je deelt de lol met een ander. Thats it voor mij. Niet meer, maar ook niet minder.

De 1e de beste die daar misbruik van maakt wordt toch genegeerd verder ? Niet te ingewikkeld mee omgaan dunkt mij. Maar nogmaals , misschien ben ik wat te simpel hierin.

Ik vind het prima verder. De enveloppe gaat maandag naar de 1e van de lijst. En dan zorgt die 1e ervoor dat ie het adres krijgt van de 2e, en de 2e de 3e enz. enz. Ook goed. Geen probleem.

Maakt wel dat daar een nog iets actievere houding verlangt wordt met betrekking tot je pm / post checken op dit forum. Dat is dan wel de consequentie. Maar prima, als iedereen dat doet en kan.

Geplaatst:

Ik zit elke dag wel op het forum dus... voor mij is het geen probleem.

Wanneer krijg ik een mail wat mijn adres is dan?

Geplaatst:
  • Auteur

Zie de lijst. Jij zal dan je adres moeten doorgeven aan geedee, de persoon die dus net voor jou de enveloppe zal ontvangen , en jij krijgt van Wouttie75 zijn adres gestuurd, omdat die na jou de enveloppe krijgt van jou , door jou op de post gedaan. Verder hebben we dan geen adressen nodig inderdaad. en heeft iedereen dus contact met de vorige voor je in de lijst en die na jouzelf komt.

Wie het geen probleem vindt, ( en het echt geen probleem vindt !! ) kan zijn adres centraal , bij mij , achterlaten. Voor het geval dat. Maar misschien is dat iets van een overmatige behoefte van mij om controlle te houden.

Maar mensen ! echt. We doen dit voor ieders lol , en niet om het allemaal ingewikkelder te maken dan het hoeft he ?. Daar zal iedereen het mee eens zijn ga ik maar even vanuit.

Trouwens. Een leuk pakket inmiddels vormt zich..

Geplaatst:

Kun je dan mijn bericht (met adres) verwijderen.

Geplaatst:

Ik wil nog wel mee doen .

Aan wie moet ik mijn adres dan sturen ?

Gaat het coursel ook in belgie rond want ik woon namelijk in belgie ?

Geplaatst:

Misschien kun je op het eerste bericht, de volgorde van deelname zetten....net zoals bij de carrousel. Dat is wel makkelijk lijkt mij. Vooral als dit topic straks 40 pagina's heeft

Verder vind ik het prettiger mijn voorganger mijn adres te PM-men en niet dat mijn adres bij alle (toekomstige) deelnemers bekend is. Ik weet eigenlijk niet waarom. ...misschien raar....maar voelt gewoon beter

Als jij , Bit, mij even jouw adres PM't , dan stuur ik morgen nog wat zaden richting jou om in de envelop bij te voegen....

Of je stuurt de envelop, als je dat een goed idee vind, eerst naar mij;

Ik heb op dit moment zaden genoeg en zal er dan ook niks uithalen , alleen maar bijstoppen. Of hooguit 3 zaadjes van een voor mij onbekend iets, als dat er in zit. Kijk maar....ik hoor het wel

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.