Geplaatst: 5 mei 20223 j Hoi, Hier staat een naar schatting 35 jaar oude pruimenboom en die lijkt niet meer echt vast in de grond te staan. Ik ken hem nog maar een aantal jaar dus weet niet of het altijd zo geweest is maar het lijkt me niet normaal te zijn. Het is een naar mijn mening mooi exemplaar welke lekker maar weinig fruit geeft, mogelijks is dit laatste omwille van het late vriesweer de laatste jaren, ik heb er eigenlijk niet op gelet. Net naast de pruimenboom staat een perenboom. Die is waarschijnlijk een 20 jaar oud en werd ongelukkig dicht tussen de pruimenboom en een witte kersenboom aangeplant. Hij is dan ook zeer smal gebleven. Deze staat echt niet goed vast in de grond, het lijkt er zelfs op dat ik hem met de hand kan omver duwen 🤠. Omdat die ook schuin is komen te staan werd hij met een dikke spanband aan de sterke kersenboom vastgemaakt en wat rechter gezet. Hij gaf de laatste jaren ook maar zeer weinig fruit. Ik denk eraan om hem sterk terug te snoeien einde van het jaar. Behalve dat ze 'los' staan kan ik niet direct iets merken aan die bomen, geen ziekte of zo. Bodem is zware leemgrond. Wat kan ik doen om die bomen wat te vertroetelen en weer vastgezet te krijgen?
Geplaatst: 5 mei 20223 j Heb je misschien last van een harde laag in de grond? Zoals je het probleem beschrijft zou ik denken dat de diepere wortels met de poten in het grondwater (zijn komen te) staan... Heb je in de buurt als eens een diepere kuil gegraven? Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Geplaatst: 5 mei 20223 j Auteur Zou best zoiets kunnen zijn. Tijdens de natte maanden komt het grondwater hier inderdaad redelijk hoog te staan. Op sommige plaatsen is dat amper centimeters diep. Als ik op dat moment een houten paal in de grond wil steken dan komt die als het ware weer bovendrijven. Ondertussen valt hier al 2 maanden zo goed als niks meer uit de lucht en is de grond al behoorlijk droog en hard geworden. Effe gauw wat gras omspitten om een andere aanplanting te zetten bvb doe ik enkel vanaf pakweg november. Eerder valt er niet aan te beginnen, dus ja het is wel 'hard'. Hoe kan ik nu nagaan of die 2 bomen daar nu last van hebben en kan het nog opgelost worden?
Geplaatst: 6 mei 20223 j Tja, dat ligt aan de situatie ter plaatse. Advies kan ik niet echt geven, hier zit het grondwater op een meter of dertig... Vraag eens een boer in de buurt? Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.