Mariska1990 Geplaatst: 15 mei 2022 Geplaatst: 15 mei 2022 Hoi! Ik heb hulp nodig. Zoals je ziet op de foto hangen de blaadjes van mijn plant slap.. ik heb geen idee hoe dat komt, wie helpt me uit de brand? De grond is vochtig, dus te droog kan het niet zijn. Ze staan in een kas, die regelmatig even open staat.. de onderste blaadjes worden wat gelig.. help?? Quote
Mai Pensato Geplaatst: 15 mei 2022 Geplaatst: 15 mei 2022 (aangepast) Is de potgrond wel altijd vochtig geweest? Haal eens voorzichtig de plant uit de pot: zijn de wortels nog allemaal mooi wit? 15 mei 2022 aangepast door Mai Pensato Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
fre3ke Geplaatst: 15 mei 2022 Geplaatst: 15 mei 2022 Ik ben niet heel deskundig, maar het lijkt of de blaadjes zich ook wat dichtvouwen en dat zou kunnen komen door een lage relatieve luchtvochtigheid. Dan probeert de plant zo verdamping tegen te gaan. Het kan ook dat de wortelontwikkeling niet goed is en de plant daardoor te weinig vocht kan opnemen. Bijvoorbeeld bij te natte aarde of een te kleine pot. Waarom heeft je plant meerdere toppen, heb je hem getopt? Als het meerdere planten in een pot zijn, is dat wellicht het probleem. Quote
rorror Geplaatst: 15 mei 2022 Geplaatst: 15 mei 2022 Waarschijnlijk is het zo warm dat de wortels niet voldoende vocht kunnen aanvoeren om bladtranspiratie bij te kunnen houden. Meer hitte wegnemen, of af en toe even in de schaduw zetten, zodat het wortel gestel zich aanpast /groeit en het wel kan bijhouden. Opletten met niet te veel water geven, want als de pot zijknat is kunnen wortels ook niet ademen /functioneren. Gele onderste bladeren is stikstof gebrek. En een paar onderste gele bladeren bij tomaten maakt niet uit, die neem je toch later weg in het seizoen. Zou dus nu met dit warme weer niet bemesten (hogere kans op verbranding met warm weer). Pas als het vergeling echt erg wordt, dan pas kleine dosis bemesting. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mariska1990 Geplaatst: 15 mei 2022 Auteur Geplaatst: 15 mei 2022 4 uren geleden, Mai Pensato zei: Is de potgrond wel altijd vochtig geweest? Haal eens voorzichtig de plant uit de pot: zijn de wortels nog allemaal mooi wit? De grond is altijd vochtig geweest.. De wortels bekijken lukt niet zonder dat ik ze beschadig..... Quote
Mariska1990 Geplaatst: 15 mei 2022 Auteur Geplaatst: 15 mei 2022 @rorror Okee bedankt! Ik heb hem nu buiten de kas gezet. Hopelijk helpt dat! Quote
Mariska1990 Geplaatst: 15 mei 2022 Auteur Geplaatst: 15 mei 2022 Op 15-5-2022 om 15:32, fre3ke zei: Als het meerdere planten in een pot zijn, is dat wellicht het probleem. Okee bedankt! Mijn andere potten met tomaten hebben dit niet. Maar misschien dat er inderdaad te veel plantjes in deze pot staan.. Quote
fre3ke Geplaatst: 15 mei 2022 Geplaatst: 15 mei 2022 Dat zijn veel te veel planten in een pot. Het is me niet duidelijk waarom je vraag gaat over een tomatenplant, terwijl het meerdere planten blijken te zijn. Volgende keer graag correcte informatie geven bij een vraag, dan komen we niet op allerlei onnodige zijsporen. Quote
Mariska1990 Geplaatst: 15 mei 2022 Auteur Geplaatst: 15 mei 2022 Mijn vraag gaat ook alleen over een tomaten plant. In deze pot zitten meerdere tomatenplantjes, geen andere plantjes.. Ik heb meerdere potten met tomaten plantjes, en die hebben dit probleem niet.. Quote
simonvb Geplaatst: 15 mei 2022 Geplaatst: 15 mei 2022 (aangepast) Hoe groot is de pot? Zelf zet ik maar 1 plant in een pot van 40liter, zo groot is misschien niet nodig wel gemakkelijk ( minder vlug droog) en de wortels zitten altijd over de gehele pot. Ik vrees dat jouw tomaten phytophthora zullen krijgen want de planten raken elkaar en de verluchting zal te weinig zijn. Daarnaast lijkt het me zeer moeilijk om alle planten in de pot water te geven of je moet een automatisch systeem hebben. Een tomaat plant je volgens mij best alleen, de oogst zal waarschijnlijk evenveel zijn en mooiere tomaten maar vooral je hebt minder zorgen. 15 mei 2022 aangepast door simonvb Quote
Mariska1990 Geplaatst: 15 mei 2022 Auteur Geplaatst: 15 mei 2022 Dankjewel! Hoe groot de pot precies is weet ik eigenlijk niet.. maar ik zal ze morgen sowieso verpotten naar meerdere potten.. wie weet gaat het dan weer wat beter.. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.