Bertus Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Bij een van mijn vijgen zitten aan de onderkant van een blad beestjes en eitjes. Volgens obsidentify zijn het (voor 86%) groene schildwantsen. Nuttig/schadelijk? Laten zitten of weghalen? Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Als het inderdaad een groene schildwants is: een wants zuigt aan plantendelen. Hierdoor kan er misvorming/vergroeiing optreden. Bovendien kunnen de minuscule gaatjes die de wants met zijn 'steeksnuit' veroorzaakt een invalbron vormen voor diverse soorten schimmelziektes. Of een groene schildwants aan fruit zuigt zou ik zo niet weten. Bij het doodknijpen van de meeste soorten wantsen komt er een onaangename penetrante lucht vrij. Daarom worden ze soms ook wel 'stinkwantsen' genoemd. Ik zou ze verwijderen (eufemisme voor 'om zeep helpen'). Quote
MSDG Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Wantsjes, kunnen echt geen kwaad. Wemelt er van in en op de tuin. Als je tuin in balans is, zal je weinig schade ondervinden. Als je niets opmerkelijks in je tuin qua schade ziet dit jaar kan je concluderen dat ze er prima bij kunnen in het ecosysteem van je tuin. Zie je nou onverklaarbare schade, dan kan je nadenken of je er iets mee wilt. Sowieso is een vijg beresterk, dus die gaat er echt niet aan onderdoor. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Inloggevens kwijt Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Wantsen kunnen virussen overbrengen. Heb de afgelopen jaren diverse vijgen gezien met het mozaiekvirus wat de plant kan verzwakken. Nu wil dit helemaal niet zeggen dat wantsen het mozaiekvirus hebben overgebracht maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden. Voorts merk ik op dat er de laatste jaren steeds meer wantsen zijn. Als het in het najaar kouder wordt komen die naar binnen. Een slaapkamer vol met wantsen lijkt mij geen pretje ... Quote
rorror Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 (aangepast) Heb het afgelopen jaar wat voorbeelden bij elkaar verzameld van schade wat door wantsen aan fruit en groente gedaan kan worden. Edit (off topic): Overzicht van andere foto's van forumleden: Klik op de afbeelding om te vergroten. 30 mei 2022 aangepast door rorror 1 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Langs de andere kant wordt er ook onderzoek gedaan naar omnivore/roof wantsen als biologische bestrijding van andere plagen (witte vlieg, mineer, tegen andere wantsen,...) of al volop gebruikt bv in Spanje ondanks mogelijke vrucht/bloem schade bij grotere populaties, het is niet geheel een zwart wit verhaal, meer een evenwicht. https://edepot.wur.nl/469159 1 Quote
Bertus Geplaatst: 30 mei 2022 Auteur Geplaatst: 30 mei 2022 (aangepast) Dank voor alle reacties, weer wat wijzer geworden. De omnivore roofwantsen vallen blijkbaar onder een andere familie dan de groene stinkwantsen. Ik ga ze opruimen. Overigens heb ik momenteel in de meeste van mijn vijgen al weer last van de skeletteermot dus ik zit niet te wachten op nog meer mee-eters 😒. 30 mei 2022 aangepast door Bertus Quote
redzebra Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 (aangepast) Nee die groene zijn puur plantenliefhebbers vooral hazelaar, zet er zo een en ze gaan naar daar, die lijken me geen plaag te worden op je vijgen in tegenstelling tot die irritante skeletteermot. 30 mei 2022 aangepast door redzebra Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.