Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

(Bijna) iedereen op het complex heeft een kas. Ik hoorde laatst van een buurman dat het bouwen van een nieuwe kas slechts gemeld hoeft te worden bij het bestuur. Een vergunning is niet nodig. In de gemeentelijke administratie staat het hele perceel te boek als kas.

Ik ben vooral te spreken over de 2e kas. Deze is 4 mtr hoog. Jammer genoeg vangt ze na half drie schaduw, anders had ik hier graag kouseband in geteeld. Aan draden, met zo'n loodje weetjewel.

Geplaatst:

Dankjewel!

Een vriend liet me deze foto zien. Mijn oog viel op de prachtige paarse paprika (links) De zaden van deze 'Blue Jay' waren afkomstig van Diana.

Link: http://www.freewebs.com/ruudendiana/

En laat zij nou net m'n gulle moestuin- buurvrouw zijn, haha! Ze had nog vier zaadjes over, en zo kwam het dat ik dit seizoen het ras voor haar zal vermeerderen. Vanaf 2013 weer in het assortiment hoop ik.

313896_2263426917664_1608233107_32185504_1701580414_n.jpg

Ik was vergeten ´Blue Jay´ te zaaien en dacht er vanmiddag opeens aan!

Geplaatst:

img145088381330354470.jpg

Daar zijn ze, de paprika, peper en aubergine zaailingen.

Op de foto Aubergine ´Morden midget´

Ik sta er van te kijken dat 6 jaar oud zaad (zelf gewonnen) nog zo massaal kiemt.

Geplaatst:

Op de moestuin heb ik 6 speciekuipen neergezet.

Hier komen t.z.t Asperge ´Mary washington´ 4 X en ´Purple passion´ 2 X in te staan.

Nou had ik al ´n stuk grond afgegraven en vervangen voor brekerszand. Maar ik was er toch niet gerust op of dit een goede plek zou zijn voor de asperge. De grond blijft klei en wordt s´winters erg vochtig.

Geplaatst:

Argh! De kat had de zaaitrays omvergesprongen. Met m'n zieke kop in slaap gevallen en vergeten de tussendeur te sluiten.

Voorzichtig alles weer opgepot, wat 'n werk! (als je niet lekker bent)

Geplaatst:

Idd, daar wil je hoofd niet eens aan denken. Maar helaas zat er niets anders op. Of opnieuw zaaien en dat wil je dan ook weer niet. T nadeel van ziek zijn. Beterschap!

Good things come in small packages

Geplaatst:

Dank jullie! De zaailingen hebben geen schade. Misschien dat de Sweet Cayenne en blokpaprika van Frans door elkaar gehaald zijn, maar dat is geen ramp.

Vandaag de kwekerij van vruchtboom.nl aangedaan in Vlaardingen. Steenworp afstand van ons oude appartement daar en nooit geweten dat 't er zat. Waar moestuinforum toch goed voor is!

De eigenaar nam echt de tijd voor je. Alles laten zien en verteld. Ook het Pawpaw veredelingsprogramma. Facinerend!

Aangeschaft:

Riber r. 'Gloire des sablons'

Ribes r. 'Redpoll'

Had ik besteld.

Lonicera k. 'Cayanadesrt'

Lonicera k. 'Duplex'

'Cayanadesrt', Russisch voor 'toetje' zou een kleine extra zoete vrucht geven. 'Duplex' geeft dan weer extra grote, dubbele vruchten.

Actinidia a. 'Ogden point'

Waarom nou nog een kiwibes? Ik heb niet eens plaats voor dat ding! 'Ken's red' en 'Bayern' zouden volgens vruchtboom.nl pas na 6 jaar vruchten geven, en deze 'Ogden point' al na twee jaar.

Geplaatst:
Op de moestuin heb ik 6 speciekuipen neergezet.

Hier komen t.z.t Asperge ´Mary washington´ 4 X en ´Purple passion´ 2 X in te staan.

Ik volg je werk met veel plezier en lees nu dat je asperges in een specie kuip gaat verbouwen? Ik wil ook graag asperges in de toekomst gaan proberen maar dit lijkt me ook wel een leuke manier. Kun je een keer(als je tijd hebt) uitleggen hoe je de kuip hebt opgebouwd want de afwatering enzo komt nogal nauw toch? Hoeveel plantjes doe je in 1 kuip? en moet je na een aantal jaar de grond ook vervangen want het lijkt me dat de grond een keer "op" raakt qua voedingswaarde toch?

Waaaaa, wat leuk allemaal, zo leuk dit forum!

No hurry btw!

William

Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be

Geplaatst:

Leuk dat je meeleest William! Daar doen we het voor.

In de speciekuipen heb ik met 'n boor drie afwateringsgaten geboort. Dat gaat heel gemakkelijk. Vervolgens heb ik hier 1/4 deel hydrokorrel in gestort. jaja, onderschat niet het belang van een goede afwatering jongens en meisjes!

Het substraat bestaat uit voor 50% uit zandbakzand (bouwmarkt) en 50% mollengrond. Dat haal ik gewoon op met de kruiwagen, die molshopen. En de mensen maar stom kijken, haha.

Als je minerale grond gebruikt (zoals in dit voorbeeld) raakt deze in princiepe minder snel uitgeput dan een substraat op basis van compost. In de toekomst voeg ik kunstmest toe om de planten van voeding te voorzien.

Per bak wil ik een a twee planten neerzetten

Geplaatst:

Het zandbakzand en de mollengrond meng ik. Waarom die grond? Omdat ik te lui ben om 'n gat te graven. Mollengrond is lekker rul, de bodem hier niet bepaald (klei)

Dat liever lui dan moe zet zich voort in de gehele moestuin. Welke momenteel nog onder een deken van essenblad ligt. M'n buurman dacht zelfs dat ik biologisch tuinierde. Stel je voor, zo'n leuk stukje tuin en dan nauwelijks opbrengst. De horror! Neen, het blad onderdrukt het onkruid in de herfst en winter. Liever lui dan,..

Geplaatst:

Jullie zijn wel allemaal bourgondisch ingesteld hier he, is het niet?

Dat spek kan maar in de weg zitten, als er straks gezaaid en gewied wordt.

Geplaatst:

Afgelopen weekend veel verschillende soorten groenten gezaaid in de kas. 4m² gereserveerd voor babyleaf. Maar ik ben er dan ook bijzonder dol op. Verder radijsjes (alle kleurmutanten), wortels (rood, oranje, geel, paars, wit) diverse kolen, uien (zoete rode en witte) lente ui, etc

In de vollegrond heb ik sugararsnaps, peulen/erwten, capucijners en tuinbonen gezaaid.

Bij d'n Aldi 4 X aspergeklauw 'Grolim' gehaald voor in de speciekuipen. 'Mary washington' komt als zaad helaas niet op. 'Purple passion' is wel gekiemd. In mei zet ik haar in de overige twee kuipen.

Geplaatst:

Heb je 4 aspergeklauwen in 1 speciekuip gedaan of 1 in 1?

Ik heb ze namelijk 1 in 1 gedaan, geen idee van hoe en wat met asperges namelijk

Schrijffouten onder voorbehoud

Geplaatst:

Een klauw per speciekuip.

Mijn vermoeden is dat de plant (bij goede verzorging) zo'n drie tot vier jaar meegaat. Zo'n kuip blijft toch een milieu van extremen. Snel te droog/nat, warm/koud. 'Mary washington' had ik eerder in de vollegrond. Deze was na zes jaar 'op'

Geplaatst:

ik heb er ook 2 gekocht, maar wat moet ik ervan verwachten qua hoeveelheid aan 1 klauw? en kan het zo in de grond of moet het ook op zo'n bedje?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...