Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeienvraag

Flup

Recommended Posts

Ik heb afgelopen jaar veel stekjes genomen en opnieuw geplant in een ander deel van de tuin. Die stekjes hebben zich prima ontwikkeld, maar een aantal stekjes hebben 0 bloemen en dus ook 0 aardbeien. Heeft het zin om deze planten te laten staan in de hoop dat ze volgend jaar wel bloemen en aardbeien krijgen? Of kan ik die beter vervangen door nieuwe stekjes, omdat deze planten volgend jaar ook geen bloemen zullen krijgen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Wat voor soort aardbeien zijn het: junidragers of doordragers?

Als het doordragers zijn dan zouden ze nog bloemtrossen moeten gaan maken, even geduld.

Als het junidragers zijn dan krijg je dit jaar geen aardbeien meer. Ik zou ze wel laten staan: in het najaar (korte dagen) maken ze dan bloemtrossen aan die er na de winter (koudeperiode) volgend voorjaar uitkomen.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Ik neem voor het gemak aan dat het eenmaal dragende planten zijn.

Een foto maakt vaak veel duidelijk.

Mai Pensato was net voor maar de strekking is het zelfde denk ik.

Ik zal dit toch maar plaatsen.

De aanleg van de bloemen voor volgend seizoen worden in de herfst aangemaakt.

Komen er geen bloemen dan zullen het erg minne afleggers geweest zijn.

Te laat geworteld of onder slechte omstandigheden gegroeid.

Groeien ze nu uit tot mooie volle planten dan kan je ze laten staan.

Blijven ze klein dan kan je ze beter vervangen.

Nu gaan de planten hier nieuwe afleggers maken. Neem maximaal vier afleggers en vertroetel die.

Eventuele doorgroei en bloemen verwijderen.

Ohja, jullie hebben helemaal gelijk, het zijn junidragers. Had ik vergeten te vermelden.

Ik zal de niet bloeiende planten laten staan, ze zijn goed gegroeid en zien er mooi uit. De afleggers van de wel bloeiende en dragende planten haal ik nu nog weg. Dan kan de kracht nu nog naar de vruchten gaan. Zodra de aardbeien zijn geoogst laat ik er een paar groeien en die worden dan in het late najaar / begin van de winter verplaatst naar hun definitieve plek. 

Bedankt voor de antwoorden, weer wat geleerd.

Het advies is dat de afleggers voor half augustus vast staan op hun nieuwe plek.

Zelf geef ik voor het planten de plek een flinke compostgift waar ze het twee of drie jaar mee moeten doen.

Ik plant ze begin augustus. Ze hebben dan alle tijd om de bloemaanleg voor het volgend seizoen aan te maken.

Alternatief is verplanten voor ze weer gaan groeien, meestal begin maart, afhankelijk van de temperatuur.

Let op wisselteelt met m.n. aardappels Sommige aardbeien zijn daar gevoelig voor) en probeer een maximale tijd voor opnieuw planten op dezelfde plek aan te houden i.v.m. ziekte en uitputting van de grond.

Succes.

• Like 1