Jump to content

Calmondin verliest plots veel bladeren

lucas91

Recommended Posts

Dag allemaal.

Ik heb al geruim 2 jaar een calmondin in een terracotta pot (ca. 30cm). Gaat in de winter naar binnen en in het voorjaar naar buiten (balkon op het zuidwesten), maakt ook elk jaar weer nieuwe vruchten en blad aan. Geef om de twee dagen water, aarde is nooit te nat (misschien soms wat droog).

Tijdens de hitte van afgelopen dagen was ik met vakantie. Heb donderdagavond nog water gegeven. Bij terugkomst hingen alle bladeren slap (is vaker gebeurd en kwikt altijd weer op na wat water), heb dinsdag weer water gegeven, waarschijnlijk te  veel in een keer denk ik want ik het boompje heeft op een dag tijd al ca. 30-40% van z'n (nog groene) bladeren verloren. Het blaadje valt af maar het stengeltje blijft aan de tak zitten. De grond voelt op diepte nog steeds droog aan, maar durf niet meer water te geven.

Is dit een stressreactie?

Wat kan ik doen, gewoon uitzitten en wachten op herstel?

Nee is niet verpot geweest.

Heb normaal ook nooit problemen gehad met extreem bladverlies, tot nu toe.

Foto 1 tak net recent afgevallen bladeren.

Foto 2 tak met nieuwe scheuten, nog stevig, valt er niet af als ik eraan kom

Foto 3 standplaats

IMG_20220622_212827471.jpg

IMG_20220622_212812336.jpg

IMG_20220622_212746686.jpg

Ik heb een calamondin, twee jaar nu, en ik weet er dus weinig van. Ik weet wel dat ze vooral breed wortelen en niet zo diep.

Ik heb de indruk dat de wortels inderdaad zijn uitgedroogd en hij nu een deel van het blad afstoot om te overleven, maar wel doorleeft, dankzij het watergeven. Het komt dus niet door het watergeven, want veel water ineens kan echt geen kwaad. (Als er maar geen water in de schotel blijft staan dat gaat rotten) 

Als de grond op diepte droog aanvoelt, dan zou ik de pot wel even dompelen. 

@weknow weet meer van citrus. 

Ok dank. Ik zal vanavond de dompelmethode proberen.

Bladval gaat in onverminderd tempo door. (waarschijnlijk is na één keer goed schudden alles weg behalve de jonge scheuten).

Denk dat ik de bladval even moet doorstaan en na het dompelen moet wachten op herstel.

Kan verpotten trouwens ook nog helpen?

Je zou ook de uitgroei wat terug kunnen snoeien. Minder blad is minder blad transpiratie. Maakt dan vazelf weer nieuwe knoppen aan en loopt dan meer vanuit het hart van de plant uit. Inplaats van uitloop op redelijk kale takken(als die nog meer laat vallen) 

Even niet bemesten, pas als je paar cm gezonde uitgroei heb kan je dat weer doen. 

5 hours ago, lucas91 said:

bladval even moet doorstaan

Ja, het betekent nog niet het einde. Dat er iets veranderde na het watergeven, maakt al duidelijk dat er nog leven in de wortels zit. Geef hem wat tijd.

Verpotten zal ook helpen, omdat de wortels dan beter vocht kunnen opnemen want ze zijn meer omringd door aarde. En daarna kunnen ze uitbreiden, waardoor er meer balans is met de groei bovengronds. Maar verpotten hoeft niet onmiddellijk. Je kan ook aankijken hoe hij herstelt.

Het advies van Rorror zou ik niet nu toepassen. Het geeft de boom stress en hij is al zwak. Bovendien zal hij alle gezonde blaadjes nodig hebben om te herstellen als er wortels zijn gestorven. Op het moment dat alles weer goed is, zou je inderdaad wat kunnen snoeien.

Verpotten heb ik zelf gedaan omdat het niet lukte hem gezond te houden met vloeibare meststof. Maar bij jou lijkt dat beter te gaan. Hij zal wel op termijn te veel wortels krijgen, en daardoor geen water meer kunnen opnemen. Dan moet je zeker verpotten, (of wortels en boom gaan snoeien als hij dat verdraagt, geen idee).

• Like 1