Jump to content

Overzicht

JokeOos

Recommended Posts

Is er een overzicht van een gebrekverschijnsel bij een plant en in welke onkruid dat zit, zodat ik dit kruid kan planten om de zieke plant te ondersteunen?

Bijv, aardappel is iel, wat heeft deze nodig om een sterke krachtige plant te worden?

Een klaver zorgt voor stikstof... Als een plant stikstof nodig heeft,kan ik klaver planten...

Zo'n overzicht ben ik opzoek...

15 minuten geleden, JokeOos zei:

Is er een overzicht van een gebrekverschijnsel bij een plant en in welke onkruid dat zit, zodat ik dit kruid kan planten om de zieke plant te ondersteunen?

Ik snap je idee Joke.

Voor zover ik weet, bestaat zoiets niet. 

Maar ik wil er graag iets bijzeggen. Zo een overzicht kan ook niet goed...althans niet als het ook nog iets werkzaams en handigs zou moeten zijn. De reden is heel kort gezegd, dat planten vanwege gunstige  invloed bij elkaar planten alleen in uitzonderlijke gevallen echt veel kan uitmaken en oplossen. Er bestaan hele lijsten met allerlei plantencombinaties die elkaar zouden bevorderen of tegenwerken, goede en slechte, buren....maar als je die nader bekijkt wordt er zelden iets uitgelegd over waarom of waarin dat gunstige dan zou bestaan en bovendien als je meerdere lijsten naast elkaar legt spreken ze elkaar nog tegen ook.

Als je na gaat waarom planten gunstig voor elkaar zouden kunnen zijn (en vaak is dat ook nog maar in heel bepaalde situaties) heeft dat meestal iets te maken met 2 factoren: Hun bouw, bijvoorbeeld de manier waarop ze wortelen, staat elkaar niet in de weg en daarmee kunnen ze makkelijk samen een stukje gebruiken. Ook een verschillende voedselbehoefte is vaak wel iets gunstigs. Maar planten die meteen een soort genezers van elkaar zouden zijn, die een soort oplossing zijn voor allerlei specifieke problemen, die ken ik nauwelijks. Bovendien is het overgrote deel van wat ik hierover lees gebaseerd op heel vage aannames, onjuiste of minstens erg twijfelachtige veronderstellingen en niet bewezen of echt goed onderzocht. En als er verbanden zijn die wel goed werken, je noemt het voorbeeld van klaver dat een beetje stikstof uit de lucht kan binden en via bacterien in de wortels vastleggen, wat een heel klein beetje een gunstig effect zal hebben op de planten in de buurt, dan is dat eerder iets van een geleidelijke opbouw over langere tijd dan een kwestie van bij elkaar planten en het probleem zou daarmee zijn opgelost.

Hier en daar is er wel iets dat dus een beetje of onder goede omstandigheden werkt. Een voorbeeld: Bodem-moeheid bij bepaalde groenten. Dat is meestal het gevolg van een miniscuul wormpje, bepaalde soorten `aaltjes` die zich sterk in de bodem kunnen vermeerderen als je gewassen die daar gevoelig voor zijn jaar na jaar op het zelfde perceel zet. Als je tuiniert in percelen en je gebruikt bijvoorbeeld geen compost om de bodem te vitaliseren (omdat dat de ontwikkeling van die aaltjes sterk afremt) dan kan zich zo een probleem opbouwen. Tegen die aaltjes zouden Afrikaantjes werkzaam zijn. Maar het blijkt dat alleen tegen heel bepaalde soorten aaltjes (er zijn ook, zelfs meer, gunstige en nuttige soorten aaltjes!) een wilde vorm van Afrikaantjes werkzaam is en dan ook nog alleen als ze vrij lang precies op de plek staan waar aaltjes zitten. En nu stel ik het nog eenvoudiger voor dan het is. Wat zouden we hebben aan een lijstje waar op staat: Plant Afrikaantjes (honderden soorten te koop, maar de soort die je moet hebben vind je al heel moeilijk) als je planten slecht groeien (door bodemmoeheid door zeer bepaalde aaltjes).?? En precies dit advies: "Afrikaantjes maken je bodem gezond, bestrijden luizen en nog heel veel meer" lees je op heel veel plaatsen en wordt breed geloofd. 

Dat planten goed groeien en gezond kunnen blijven heeft voor 99% met heel andere dingen te maken, dan met een andere plant die je er naast laat groeien. Dan kun je denken aan een gezonde bodem, de omstandigheden die een plant nodig heeft e,d, Als je dat goed aanpakt en daarover een beetje kennis opdoet, voorspel ik een veel succesvollere groenten en kruidentuin dan met zo een lijstje, als dat al bestaond.

Ik zie dat Arja intussen ook heeft gereageerd en het boek van VELT, de ecologische moestuin, aanbeveelt. Een zeer goed boek (Hoewel soms wat moeilijk geschreven, vooral de hoofdstukken over bodem en bodemgezondheid lezen voor een starter niet zo maar even weg). Daar ga je zo een lijstje dat je zoekt zeker ook niet in aantreffen. Maar ik kan het je zeker aanbevelen, omdat het ook nauw aansluit en veel  kan helpen en er in permacultuur en dergelijke heel veel uit is overgenomen.   

• Like 3
  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Leuk om te lezen Weknow, 

Even een anekdote: 

Mijn tuinbuurvrouw heeft klaver rond haar courgetteplanten gezet omdat de stikstof van de klaver goed zou zijn voor de veelvraat courgette.

Wat is er gebeurd, de klaver is hard gegroeid en biedt een prima habitat voor de slakken die weer de bloemen en zachte bladeren van de courgette opeten. 😳

Mijn courgettes krijgen een goede gift compost met verteerde paardenmest ingewerkt voor het planten, daar doen ze het bij mij prima op zonder ziekten of tekorten.

• Like 2
  • Thanks 1