Kevins Moestuin Posted July 2, 2022 Share Posted July 2, 2022 Ik heb zojuist een stuk volkstuin gehuurd van 200 vierkante meter, hierop staan 3 kersenbomen die al aardig gegroeid zijn en vrucht dragen echter kon niemand mij vertellen of het gaat om zoete of zure kersen en sinds de vogels de meeste kersen al weg gegeten hebben kom ik er op smaak lastig achter, ik heb wel een foto van een nog onrijpe kers kunnen maken wellicht dat iemand hier er meer vanaf weet gebasseerd op de fotos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 2, 2022 Share Posted July 2, 2022 (edited) Ik denk zoete kers, ook kijkend naar het blad, en mogelijk het ras Bigareau napoleon aan de wat lichtere kleur, ook van het vruchtvlees, te zien en anders is het een wat later ras dat nu net nog niet rijp is. Zure kersen worden heel weinig aangeplant en bloeien ook een stuk later (daar kun je het dus ook aan zien). Een manier om - zonder enorme netten - toch een deel van het aanhangende fruit zelf te kunnen oogsten is door bovenop de best dragende takken wat stukken (kuiken)gaas te vouwen en dat er op te leggen als de vruchten beginnen te kleuren. Vogels willen zittend bovenop de takken kunnen pikken of doen het vanaf een lagere tak opwaarts als ze er zo bij kunnen. Als er bovenop gaas ligt en onderop geen takjes zijn van af waar ze kersen kunnen pakken, zullen ze er nauwelijks bij kunnen en is dat deel in ieder geval voor jou en kun je het zelf proeven. 😉 Edited July 2, 2022 by weknow 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted July 2, 2022 Author Share Posted July 2, 2022 @weknow harstikke bedankt voor uw uitgebreide antwoord harstikke blij mee dan laat ik ze gewoon staan en ga ik ze in toom snoeien. En dan volgend jaar de techniek proberen met gaas over de bovenste takken. Ook lijk ik last te hebben van aarbeien die ogen uitgedroogd echter aan dezelfde plant zitten ook hele goede aarbeien wat zou dat kunnen zijn? Ik laat de aarbeien niet onder de 5 komen met zo watermeter zit altijd tussen de 5 en de 9. Kan het dan bestuiving zijn? Teveel voeding? Of toch met vocht te maken? Zijn eerste jaars planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 2, 2022 Share Posted July 2, 2022 49 minuten geleden, Kevins Moestuin zei: en ga ik ze in toom snoeien. Oei....nooit gaan snoeien om een kersenboom klein te houden!!! Dan ga je juist de groei sterk bevorderen. Knip - knip - knip en de boom gaat daar volgend jaar dubbel zo hard. Als je al wat snoeit, binnenkort is goede tijd dan 1. Zo weinig mogelijk. 2, Eventueel een of twee grote takken van het basisgeraamte (gestel) die de boom te vol maken, als dat al zo is!!!, in zijn geheel wegnemen. Bij steenfruit zoals kers laat je dan een stompje van 1 a 2 centrimeter staan. 3. Jongere takken die te stel groeien, kun je beter uitbuigen met een gweichtje of een vorkje/wigje zodat ze blijvend wat meer. 4. Ja, een zieke tak of een tak die schuurt ogf echt in de weg zit mag je ruim in zijn geheel wegknippen. En verder....AFBLIJVEN MET DE SNOEISCHAAR!!!! Ik reageer duidelijk en stevig. Excuses als je daar moeite mee zou hebben. Uiteraard moet je doen wat jij wilt, maar ik kan maar aangeven dat wat je lijkt te willen het recept is om een boom te verpesten. 57 minuten geleden, Kevins Moestuin zei: Ook lijk ik last te hebben van aarbeien die ogen uitgedroogd echter aan dezelfde plant zitten ook hele goede aarbeien wat zou dat kunnen zijn? Ik laat de aarbeien niet onder de 5 komen met zo watermeter zit altijd tussen de 5 en de 9. Kan het dan bestuiving zijn? Teveel voeding? Of toch met vocht te maken? Zijn eerste jaars planten. Maak van deze vraag een apart topic alsjeblieft of zet het in een bestaand topic dat over aardbeien gaat. Dan laat ik dat antwoord even aan anderen over nu. Ik heb van een water meter geen verstand. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted July 2, 2022 Author Share Posted July 2, 2022 @weknowbeter een goed en duidelijk antwoord wat direct over komt dan een mooi antwoord wat nergens op slaat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts