Jump to content

Recommended Posts

Posted

Waarschijnlijk heb ik een Rosmarinus Offcinalis "Prostratus" , kan het lastig lezen aangezien het halve kaartje er niet bij zat maar het begint wel sowieso met pros, dat is nog net leesbaar.

Zat al te denken er aan om een nieuw te kopen ... Mijn rozemarijn vertoont niet echt mooi groen blad, zo hier en daar gele uiteinden die zo hier en daar ookal bruin verkleuren (Is al sinds de zomer zo, gaat dus echt héél traag.)

Iemand enig idee wat dit kan voorstellen? Voeding? (welke voeding dan?/teveel of te weinig?)

Oja nog een tweede vraag: Veel planten hiero hadden afgelopen zomer meeldauw... Is rozemarijn hier ook gevoelig voor? Weet iemand dat toevallig?

Posted (edited)

Te rijke voeding en wellicht ook te nat.

Ik zou hem wat kalk geven (liefst op basis van cocolieten) en enkel water geven als je ziet dat het nodig is.

Meeldauw heeft rozemarijn nooit last van maar met een verzwakte plant weet je nooit.

Je hebt wellicht een "Prostratus". Die groeien met golvende takken zijwaarts en worden zo'n 40 a 50cm hoog. Mooie helblauwe bloempjes.

Hier heb je nog wat meer info:

http://www.ehow.com/list_7542108_diseases-kill-rosemary-plants.html

http://yardener.com/YardenersPlantHelper/FoodGardening/CulinaryHerbs/Rosemary/ProblemsofRosemary

Ik heb de indruk dat velen dezelfde fouten maken als ik toen ik met rozemarijn begon; je verwacht dat die dingen groeien als kool als je ze wat meer voedsel geeft en je merkt dan dat je net het averechtse effect bereikt.

Rozemarijn hoeft enkel veel zon, een luchtige, kalkhoudende bodem en kurkdroge voetjes. Voldoe je daaraan dan groeit hij best wel snel en bloeit hij vaak zelfs twee maal per jaar.

Het geel-bruin verkleuren van het blad (vaak eerst enkel onderaan) kan wijzen op een slecht wortelgestel (te weinig ruimte en/of te nat) en een slechte voedselopname door een te lage pH waarde, te zure bodem dus.

Succes,

P.S.: Als het een troost mag zijn, ik hoef dit jaar de rozemarijn niet te fel te snoeien....Dat heeft meneer de vriezeman al gedaan.

Edited by Guest
Posted

Bedankt voor het heldere antwoord Mijn rozemarijn heeft niet giga blauwe bloempjes, eerder paars (er zitten er nu wat aan en zit nog vol met knoppen door het warme na jaar). Hij stond trouwens de laatste weken ook in de schuur i.v.m. de vorst.

Ik denk dat te zure grond het meest waarschijnlijke is. Voeding heb ik niet gegeven, behalve dat ik hem begin oktober verpot naar een iets groter pot (2 liter) , waar wat verse potgrond bij kwam. (Plantje is denk 30 a 40cm hoog.)

Golvende takken zijn het trouwens niet. Zijn recht omhoog groeiende takken, doet me denken aan de standaard soort... Ookal zegt het kaartje anders .

Ik zal is wat kalk toevoegen, wellicht dat dat helpt. Zon is trouwens ook toppie, hij staat op n tafeltje tegen de muur op het zuiden , als er geen vorst is

Posted

Zure grond lijkt me sterk als je verse potgrond hebt gebruikt. Zou er niet te veel aan doen nu dennis en de plant straks lekker in de volle grond planten, maar dat was je vast van plan. Daar komen ze toch het beste tot hun recht Een 2 liter pot is nou niet echt om over naar huis te schrijven en is waarschijnlijk debet aan de rare groei

Posted
Zure grond lijkt me sterk als je verse potgrond hebt gebruikt. Zou er niet te veel aan doen nu dennis en de plant straks lekker in de volle grond planten, maar dat was je vast van plan. Daar komen ze toch het beste tot hun recht Een 2 liter pot is nou niet echt om over naar huis te schrijven en is waarschijnlijk debet aan de rare groei
Zou best kunnen kloppen, heb alleen maar gedacht: "Het is groter dan het vorige potje dus het zal wel goed zijn".

Was inderdaad wel van plan om het grootste deel van de kruiden naar de volle grond te verplaatsen, maar denk dat er nog niet genoeg ruimte is voor alle soorten (volgend jaar wel). Anders zet ik hem straks in het voorjaar wel even in een 5 liter pot, daar moet hij zich denk wel een jaartje in kunnen redden toch? Probleem is ook een beetje dat de rozemarijn veel zon vraagt.. En dat m'n stukje met kruiden in de vollegrond iets minder dan de halve dag met schaduw zit.

Als je er kalk bij doet, kan dat kwaad? Ik bedoel: Door te veel voeding kunnen wortels verbranden... Geld dat ook voor kalk?

Posted

Kalk heeft vooral invloed op de opname van voedingsstoffen (zie ook marinus zijn post). De wortels zullen er niet door verbranden. Mijn advies blijft verder: planten in de volle grond. Met het in te kleine potjes en verzwakte (en daardoor zieke) plantjes heb je, naar ik me meen te kunnen herinneren, vorig jaar al aardig wat negatieve ervaringen opgedaan, dat moeten we dit jaar zien te voorkomen he

Verder ben ik niet heel erg thuis op het gebied van kruiden. Marinus Ros is heer en meester in de rozemarijnsoorten