maurits Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 (aangepast) Meerdere van mijn tomatenplanten maken bloemtrossen ook aan de lagere takken; vooral de cherries de cherry-pruim wat minder. Die lage takken met de bloemen gaan al een beetje doorhangen tot vlakbij de grond. En dat terwijl er nog geen vruchtgewicht aanhangt. Die takken bind ik dus op (zie rode pijl). Kun je tijdens de groei van de plant invloed uitoefenen op de hoogte waar de bloemtrossen verschijnen? Onderste takken in een vroeger stadium wegknippen zodat de potentiele kiemenlocaties hoger komen te liggen is een logische gedachte. Ik heb niet zo snel gehandeld met bladknippen dit jaar. Klopt het dat opknippen DE methode is om de vruchtzetting naar omhoog te verplaatsen? Zijn er nog andere methoden eventueel? 11 juli 2022 aangepast door maurits Quote
redzebra Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 (aangepast) Op de voorgrond zie ik multiflora's, die hangen sowieso door (en kan je wat helpen door extra opbinden). Waar de eerste bloemtros (na hoeveel bladeren) zich bevind is sterk ras afhankelijk. Uiteindelijk als je ze nadien niet laat zakken en moet toppen wil je die zo laag mogelijk hebben en liefst zoveel mogelijk trossen tot de hoogte van je kas/overdekking. Waarom zou je de eerste bloemtrossen willen verwijderen ? Dat verlaat je oogst. Bladknippen is hier ook nog niet echt aan de orde, je hebt een open gewas en de vruchtzetting moet nog echt beginnen. Die takken vooraan zijn de bloemtrossen, op die bloemtrossen kunnen ook dieven ontstaan zoals op de eerste, die moet je best verwijderen. edit: Nu de foto is heel onscherp, normaal moet na het derde blad boven die bloemtros opnieuw een bloemtros zitten, indien niet heb je stam en dief omgewisseld. 11 juli 2022 aangepast door redzebra Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.