Annemay Geplaatst: 14 juli 2022 Geplaatst: 14 juli 2022 Hai! Mijn cherrytomaten groeien goed! Zo goed zelfs dat de bloemtrossen wel erg groot worden/veel bloemen dragen. De tros blijft zich maar vertakken en ik vraag me af of ik deze moet dieven. Het zijn geen echte dieven, er komt geen blad aan, alleen extra bloemen... Ergens las ik dat je niet meer dan 10 tomaatjes aan een tros moet laten zitten om goede tomaten te krijgen, maar ik kan nergens vinden of dit ook bij cherrytomaten het geval is Alle tips zijn welkom! Quote
Vlavlip Geplaatst: 14 juli 2022 Geplaatst: 14 juli 2022 Bij mij zien de cherry's er altijd zo uit en ik heb nog nooit problemen gehad met de rijping, ook al heb ik geen kas. Quote
redzebra Geplaatst: 14 juli 2022 Geplaatst: 14 juli 2022 (aangepast) @Annemay jouw kerstomaten zien er goed uit, cherry tomaat verwijst gewoon naar de vorm : tomaatjes ter grote van een kers, er zijn onnoemelijk veel kerstomaten en hoe de bloemtros zich vormt kan heel verschillend zijn (commercieel zijn het vaak F1 hybride die worden geselecteerd op uniforme grootte en soms aantal per tros en bv enkele vertakking of alle tomaatjes in tros op hetzelfde moment rijp). In principe wil je die trossen niet echt inkorten, je wil juist zoveel mogelijk tomaatjes (alleen als je de laatste op een heel grote tros heel klein ziet worden zou je die eventueel kunnen inkorten, maar dat blijven nog altijd "goede tomaatjes" alleen wat kleiner). Die verwijzing naar 10 is nietszeggend, tros snoei in tomaat wordt soms in grotere tomaten gedaan om de planten over de trossen evenmatig te blijven belasten (of als je echt een hele zware tomaat wil hebben) maar kan hierbij evengoed 4, 6 of meer zijn afhankelijk van ras, een cherry tomaat heeft hier totaal geen last van. 14 juli 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.