Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en een absolute leek :-). Daar wil ik graag verandering in brengen nu we een nieuw huis hebben met ruime tuin. Dus als jullie advies hebben over onderstaande, dan heel graag! 

Langs de rand van ons erf staat voor vele meters aan (wilde) bramenstruiken. Hier is nooit iets aan gedaan, dus het is weinig toegankelijk en je kunt slecht plukken. Er zitten trouwens ook niet eens zoveel vruchten aan op veel plekken. Ik wil dit graag gaan ordenen, beter toegankelijk maken en meer lucht geven aan goede takken zodat ze hopelijk ook meer vruchten geven (?). Hoe kan ik dat het beste doen? Heel rigoureus snoeien en alleen de heel groene (dus nieuwe) takken overhouden en opbinden? De takken die nu vruchten hebben, moet ik die na bloei ook weghalen? Nog andere tips?

Alvast bedankt! 

44736D99-1C31-4E15-8591-0B84AB1674BF.jpeg

D1EF6CED-12A3-48E3-8285-8B5E80453743.jpeg

Posted

Als het een hele schaduwrijke plek is dan maken bramen minder bloemen aan en hebben dus ook minder bramen. Als het slecht weer is tijdens de bloei (regenachtig en koud) is er minder kans op bestuiving door bijen en hommels dus minder vruchten.  Late nachtvorst kan ook een rol hebben gespeeld evenals de droogte. In de buurt van grote bomen en struiken heb je vaak 'droge schaduw' en op zo'n plek is het zeer lastig tuinieren. Bij grote droogte en schaduw rijpen bramen niet goed af en krijg je zure krengen.

Als ik de eigenaar zou zijn van bovengenoemd terrein dan zou ik alles rigoureus verwijderen en met een schone lei beginnen. Probleem hierbij is dat bramen een wortelstok hebben die diep de grond ingaat en daardoor moeilijk is te verwijderen. Als er een stuk van de wortel achterblijft loopt deze weer opnieuw uit. De aanhouder wint echter dus niet opgeven.

• Like 2
Posted

Met een bosmaaier met een draaiend mes en zoals Inloggegevens al schrijft, herhalen totdat ze wegblijven, is deze klus goed te klaren. Een draadmaaier zal te zwak zijn meestal. Kort zatten en kort houden.

Wil je echt oogst van bramen, wilde of doornloze tamme dat maakt zoveel niet uit, dan is cultiveren (aanbinden en jaarlijks afgedragen hout wegsnoeien) aan te bevelen. Zon hebben ze wel nodig om echt te dragen dan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.