Greenie Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 Een beetje eng is het wel, maar ik open toch maar een dagboekje over mijn moestuinbalkon belevenissen. Het is wel leuk om over een jaar te kunnen zien wat er allemaal is gaan groeien en bloeien op 8 hoog. En vooral ook om hopelijk over een jaar te ontdekken hoeveel ik heb geleerd! Ik ben nog echt een beginner en ook behoorlijk in de 'ik-doe-maar-wat' modus. Toch ga ik dit jaar maar eens proberen wat meer volgens de seizoenen te zaaien. Maar aan de andere kant...alles begint bij mij in een kweekkas op de verwarming, dus of ik me nou echt iets van moet aantrekken wanneer ik wat in de aarde stop... Op de verwarming in de woonkamer heb ik momenteel een kweekkas met (veel te dun gezaaide) pluksla, mijn laatste steviazaden en in de categorie bloeiende planten: Angel's Trumpet. Daarnaast een bakje met 4 turftabletten met elk een (zelfgeoogste) papayapit. Ik heb gelezen dat deze vrij snel groeien, maar we zijn een week later en nog geen spoor van leven... De pluksla heeft momenteel verdacht veel weg van tuinkers en groeit als kool. Ik realiseer me ineens dat het niet handig was om dit goedje in kleine bakjes te zaaien, want verpotten lijkt me met dit spul amper te doen. Misschien dit weekend toch maar een poging wagen... En nog even over turftabletten: heeft iemand hier goede ervaringen mee? Tot nu toe heeft het me helemaal niets opgeleverd... De laatste weken ben ik nogal van het zelf oogsten van zaden. Zo at ik vanmorgen op mijn werk een trosje heerlijk zoete druiven, proefde ineens een pit en ben vervolgens alle pitten uit deze tros gaan verzamelen om eens te kijken of er een plant van te maken is. Andere pitten/zaden die ik onlangs heb verzameld: gele en rode paprika, mini pompoen en honingtomaat. Ik hoop vooral dat deze laatste een paar mooie planten gaan opleveren! Vanavond heb ik wat zaden uit een vijg proberen te peuteren, maar of dat echt gelukt is...ik heb nu een hoopje ellende in een bakje zitten om een paar dagen te drogen. Fingers crossed dat er iets levensvatbaars bij zit! In de achterkamer (op het oosten) staat de verwarming niet zo te loeien. Daar woont momenteel Pompiedom (mijn enige overgebleven flespompoenplantje). Pompiedom heeft het even moeilijk gehad, maar nu de dagen lengen lijkt hij zich weer een stuk prettiger te voelen. Ook staan er in dezelfde vensterbank twee bakken waarin ik 4 maanden geleden in elk een knoflookteen heb geplant. Vorig weekend heb ik het loof afgeknipt, want dat begon wat te vergelen en zag er gewoon een beetje rommelig uit. Nu we een kleine week verder zijn, schieten er alweer twee verse groene scheuten de lucht in. Ben heel benieuwd of er over een maandje in de aarde ook daadwerkelijk een nieuwe bol knoflook te vinden is. Een andere uitdaging in de achterkamer zijn mijn puberende paprika- en rode peperplanten. Allen afstammelingen van paprika's en pepers uit de groentewinkel. Kort samengevat: het is een ongeorganiseerde bedoening op het moment. Met pijn in mijn hart heb ik al wat zaailingen (mogen ze nog zo heten?) geëlimineerd, maar ik ben bang dat er dit weekend meer aan moeten geloven. Alles bij elkaar zijn het zo'n zeker 20 beginnende planten in een langwerpige plantenbak. Vanmiddag heb ik een rondje gebeld om een nieuwe woning voor de pubers te vinden. Dit weekend wil ik ze toch echt van elkaar gaan scheiden en iedereen een eigen potje geven. Gelukkig zijn er ouders, zusjes en vriendinnen die met alle liefde zo'n plantje in huis willen nemen, dus hopelijk hoef ik niemand op een enkele reis groenbak te trakteren. Vanavond wat geëxperimenteerd met de denomethode. Eens kijken of de papayazaadjes wat sneller leven laten zien in een koffiefilter. Ook heb ik een druivenpit opgesloten in een gripzakje en zo ook mijn (waarschijnlijk) grootste uitdaging voor 2012: kappertjes. De moed zakte me in de schoenen toen ik op zoek ging naar het hoe en wat van het kweken van een kappertjesplant. Maar ik hou wel van een uitdaging. Ik heb 12 zaden 2 dagen laten weken. 6 stuks liggen inmiddels lekker warm in een bedje van koffiefilter in de kweekkas. Ik betwijfel of ik de overige 6 moet veroordelen tot 60 dagen eenzame opsluiting in de koelkast. Misschien wel verstandig, maar ik heb er het geduld niet voor. Eerst maar eens kijken of het niet anders kan. De overige 6 gaan dit weekend dus de aarde (nou ja, potje aarde dan) in. Ons benne benieuwd! PS ik zal dit weekend ook even wat portretfotootjes schieten van mijn plantenkinders!
FAMjonkers Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 sodemieters wat een lap text! leuk dat je zo fanatiek alles bijhoudt ga zo door!!
Greenie Geplaatst: 17 februari 2012 Auteur Geplaatst: 17 februari 2012 leuk dat je zo fanatiek alles bijhoudt En nu maar hopen dat ik dit kan volhouden...
sammetje Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 De ik-doe-maar-wat-tactiek kan soms voor verassende resultaten zorgen.
Kruidje Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 Die eensame opsluiting in de koelkast zou ik toch doen. Neemt niet veel ruimte en tegen de tijd dat je weet of het nodig was, ben je al een eind verder. Uiteindelijk kan je waarschijnlijk sneller een 2de zaaipoging doen. Sommige planten hebben die kou gewoon nodig. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Greenie Geplaatst: 18 februari 2012 Auteur Geplaatst: 18 februari 2012 Hmmm...je hebt wel een punt, maar ik ben nou eenmaal verschrikkelijk eigenwijs! Dus ik ga mijn kansen spreiden: 2 zaadjes de aarde in en 4 de koelkast.
jeanne-heijmans Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 Jeminee, dat was veel lezen, maar wel leuk,welkom
Greenie Geplaatst: 21 februari 2012 Auteur Geplaatst: 21 februari 2012 Bah, ik ben al een week in de ontkenningsfase, maar lees net in een ander topic dat lange steeltjes in het begin niet altijd even goed zijn. En sla hoort dus niet op tuinkers te lijken. Wist ik stiekem ook wel, maar toch hoop je een beetje dat als je 's ochtends wakker wordt het groene spul er ineens heel anders bij staat! Mijn Angel's Trumpets haal ik vanwege het lange stengel syndroom zo ook maar uit de kweekkas, want die gaan anders wel heel hard. Helaas wat gedoe met mijn camera en dus nog steeds geen foto's , maar dit weekend behoorlijk druk geweest. Ik heb de paprika en rode pepers gespeend (heet dat zo) en ik heb er nog 8 van elk over. Meer kan ik echt niet kwijt! Verder ook behoorlijk wat gezaaid: 3 soorten basilicum (vind ik gewoon lekker ), munt, tijm, courgette, aardbei, kiwi, honingtomaat en vijg. Die laatste drie zijn probeersels met zelfgeoogste zaadjes. Verder ook nog citrus mitis, Afrikaanse lelie en Winky Red & White gezaaid. Het verzamelen gaat ondertussen stug door. Ik verwacht eerdaags zaden voor een bananenboom (Musa velutina - roze banaantjes, hoe leuk is dat? ) en Goji bes. Greenie is komend weekend dus weer van de straat!
Greenie Geplaatst: 21 februari 2012 Auteur Geplaatst: 21 februari 2012 Oh oh...dat plekje tussen de verwarming en de schuifpui voelde toch wel heel koud. En nu maar hopen dat mijn zaaisels daar geen klap van hebben gekregen...
Night Geplaatst: 21 februari 2012 Geplaatst: 21 februari 2012 dat "tuinkers" gaat nooit sla worden ben ik inmiddels ook achter, elke dag kijken en kijken en nu ligt mijn pluk"tuinkers"sla plat dus nu weet ik het zeker Roze bananen das wel heel apart, nog nooit van gehoord, kun je die ook eten of zijn ze voor de sier?Ben benieuwd of zo'n boom hier kan groeien, je verwacht toch dat zo'n plant veel warmte nodig heeft. Schrijffouten onder voorbehoud
Greenie Geplaatst: 22 februari 2012 Auteur Geplaatst: 22 februari 2012 Die roze bananen schijnen eetbaar te zijn. Verder las ik dat ze na een half jaar al vruchten kunnen geven (lijkt me wat snel, dus eerst zien en dan geloven). Ik wil zo'n bananenplant voor binnen kweken. Ik denk ook niet dat ie het Nederlandse klimaat zo fijn vindt.
Greenie Geplaatst: 1 maart 2012 Auteur Geplaatst: 1 maart 2012 Het zag er allemaal zo veelbelovend uit nadat ik de schimmel verdreven had. De basilicum, tijm en honingtomaten kwamen snel op, wel een beetje lange stelen, maar ik had ze dit weekend weer even tot hun oksels in de aarde willen zetten om de schade te beperken. En toen kwam ik vanavond thuis en was er weinig meer over van het jonge spul:Misschien niet heel goed te zien, maar het jonge groen hing slap of was zelf alweer bijna opgegaan in de potgrond. En dat terwijl ze gisteren nog fier overeind stonden! Nu hebben we de afgelopen dagen problemen gehad met de verwarming. Blijkbaar heeft de verwarming de afgelopen weken dag en nacht geloeid. Vandaar ook dat het steeds warmer werd in huis (en dat mijn zaailingen zo snel omhoog schoten). Gistermiddag hebben we dan ook de verwarming uitgezet, want het werd hier echt te warm. Ik vermoed echter dat de plantjes dat minder leuk vonden...Ik heb vanavond proberen te redden wat er te redden viel door de nog levensvatbare zaailingen in verse aarde te zetten, maar ik ben bang dat de courgette de enige is die overblijft... Ondertussen komen in de andere zaaibak mijn aardbeien op en ook de zavory peper laat zich nu zien. Ik hoop ik hoop ik hoop dat het allemaal goed gaat! In mijn achterkamer gaat het er een stuk gezelliger aan toe. Hoewel...het loof van de knoflook hing er vanavond wel een beetje slapjes bij en toen ik het aanraakte, viel het spontaan om. Ik kon het er zo uittrekken! Ben dus heel benieuwd of er zich überhaupt een nieuwe knoflookbol heeft gevormd onder het potgrondoppervalk... Pompoen, paprika en rode peper doen het gelukkig nog wel goed. En ook mijn engelentoeters (zoals mijn Angel's Trumpets noem) blijven ook doorgroeien. Morgen wil ik ze verpotten naar hogere zaaipotjes, zodat ik ze weer wat dieper in de aarde kan zetten. En de pluksla...tja...het lijkt meer op tuinkers en veel meer zal het niet meer worden, maar ik kan het nog niet over mijn hart verkrijgen om deze bak een gooi te geven. Er zijn hier de laatste dagen dus heel wat slachtoffers gevallen. Gelukkig staat er een vers weekend voor de deur en heb ik alle tijd om weer opnieuw te zaaien. Laten we maar positief blijven...
jeanne-heijmans Geplaatst: 1 maart 2012 Geplaatst: 1 maart 2012 Wat jammer van je moeite, maar gelukkig is het nog niet te laat om op nieuw te zaaien, en misschien gaan ze het nog doen, als temperatuur op orde is en genoeg licht krijgen succes
Greenie Geplaatst: 1 maart 2012 Auteur Geplaatst: 1 maart 2012 Ik hoop het! Maar goed, ik ga komende week ook een paar dagen weg en heb nu al spookbeelden dat straks echt alles dood is als ik thuis kom.
Supermoeke Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Jammer dat niet alles gaat zoals je wilt.. Maar zoals je zegt.. Je hebt nog tijd zal.. en volgens mij kan je de pluksla al in de volle grond zetten.. Of buiten in bakken.. Heel veel succes.. Grtz Supermoeke.
Greenie Geplaatst: 2 maart 2012 Auteur Geplaatst: 2 maart 2012 (aangepast) Tja, helaas beschik ik op 8 hoog niet over volle grond... 2 maart 2012 aangepast door Gast
Supermoeke Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 hahaha.. ja dat wordt een beetje moeilijk.. Ik heb net pluksla buiten gezaait in mijn bakken.. Ben benieuwd of het wat wordt..
Greenie Geplaatst: 2 maart 2012 Auteur Geplaatst: 2 maart 2012 Kan sla dat wel hebben nu, die buitenlucht? Lijkt me nog zo koud. Het was hier net pas 4 graden! Maar goed, als het kan, dan zet ik ze natuurlijk het liefst lekker buiten in de frisse lucht.
Supermoeke Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Volgens de tuinkalender kan het..http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=100&Itemid=108
Kruidje Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Bij mij staat de sla ook buiten. Als het vriest gaat hij in de garage. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
annemiek123 Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Heb je wel een balkon Greenie? Want zon handige muurkas kan je daar dan best kwijt...voor de sla en straks andere zaailingen en groenten... Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Greenie Geplaatst: 4 maart 2012 Auteur Geplaatst: 4 maart 2012 Heb je wel een balkon Greenie? Want zon handige muurkas kan je daar dan best kwijt...voor de sla en straks andere zaailingen en groenten... Zie naam van dit topic. Maar zonder gekheid, die kas is wel een leuk idee en ik heb er ruimte voor maar...het oog wil ook wat. En een muurkas zou betekenen dat ik mijn huidige buitenmeubels moet opofferen en dat heb ik er niet voor over. maar goed als ik ergens een kleine hoekkas kan vinden, dan kan ik nog wel wat schuiven.
Aanbevolen berichten