Jump to content

Introductie op het MoestuinForum

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden had ik al een topic aangemaakt op dit forum, maar ik zal hier nog even mijn introductie doen.

Een paar weken geleden zijn wij in onze achtertuin begonnen een klein stukje moestuin aan te leggen,
Het is een stukje van 3,5 bij 1,5 meter. Niet veel, maar leuk om mee te beginnen.

We hebben geen kennis van moestuinieren, maar hopen het stukje bij beetje te leren.

We hadden al stekjes broccoli en sla geplant en vandaag hebben we wat wortel, bloemkool en bietjes gezaaid.

Ik had al gezien dat het hiervoor al wat laat is, maar om de grond zo leeg te laten vonden we ook zonde, dus 

we proberen het gewoon.

image.png.2eeba1ecef42822854bf7f30d8cfc0ee.png

In de broccolibladeren zitten wat gaten. Ik verdenk de slakken ondanks dat ik er nog geen heb gezien. 

Inmiddels heb ik eierschalen en koffieprut om de plantjes gestrooid. Hopelijk helpt dat.

Verder hebben we aan de andere kant van de tuin een framboos, een pruimenboom en sinds kort een lei-appelboom (Topaz), een blauwe bes en een lei-amandelboom.

In oktober/november komt er nog een Elstar bij voor een betere bestuiving.

We zullen zien hoe het gaat :) 

• Like 1
Posted

Welkom, en succes met het begin!

Je maakt, als leek zijnde dus geen verwijt, wel een elementaire fout. Je bedoelt niet stekjes, maar zaailingen ofwel plantjes. Een stek is een takje welke je laat wortelen. Iets wat je zaait is een zaailing. Beide zijn een plantje (als ze wortels hebben). Dus je hebt plantjes geplant (niet verwarren met gepland).

Wat je kunt doen in september:
https://www.moestuinforum.nl/topic/11230-wat-zaaien-planten-in-september

Posted

Geniet van je tuintje. 

Goede keuze, Topaz, lekker appeltje. Wel een beetje ziektegevoelig.

Maar je bestuiver mag er ook zijn. Elstar, de meest aangeplante appel in Nederland, ook populair in de rest van de wereld. En met reden.

Prima te leiden, ook.

Posted

Hoi Welkom!

Spinazie, winterpostelein en mizuna kunnen ik ook nog deze maand en volgende maand knoflook.

Ik ben vorig jaar november begonnen. We hebben toen ook meteen een appelboom geplant, het type ecolette zou op elstar moeten lijken kwa smaak maar een stuk beter bestand moeten zijn tegen ziektes.

Heel veel plezier met tuinieren!

Posted
15 uren geleden, marcelru zei:

Geniet van je tuintje. 

Goede keuze, Topaz, lekker appeltje. Wel een beetje ziektegevoelig.

Maar je bestuiver mag er ook zijn. Elstar, de meest aangeplante appel in Nederland, ook populair in de rest van de wereld. En met reden.

Prima te leiden, ook.

Dank je. Ik dacht te hebben gelezen op de labels dat ze goed ziektebestendig waren. 

Of dat kan ook de Elstar geweest zijn.

We gaan het zien. Anders meld ik me wel weer hier 😄

Posted
12 uren geleden, mus zei:

Hoi Welkom!

Spinazie, winterpostelein en mizuna kunnen ik ook nog deze maand en volgende maand knoflook.

Ik ben vorig jaar november begonnen. We hebben toen ook meteen een appelboom geplant, het type ecolette zou op elstar moeten lijken kwa smaak maar een stuk beter bestand moeten zijn tegen ziektes.

Heel veel plezier met tuinieren!

Dank je wel. Knoflook is ook leuk inderdaad. Bedankt voor de tip.