jan2 Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 Hallo! Ik heb een vraag over Photinia red Robin lage struikvorm, Na jaren worden de takken korrelig en uiteindelijk heb ik er al meerdere moeten verwijderen omdat ze langzaam afsterven en ik dacht dat ze blijvend zouden zijn. Is daar iets aan te doen, ik heb er nu nog een aantal staan en ben bang dat over enkele jaren weer hetzelfde gaat gebeuren. Heeft u een oplossing daarvoor? Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 Ik weet echt niet wat ik me moet voorstellen bij 'korrelige takken'. Heb je geen foto van de planten? Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 Dat is dood hout. Waar Photinia niet van houdt is natte grond. Weet niet of de planten in het verleden te nat hebben gestaan of dat de grond slecht draineert. Als de wortels te nat staan worden deze aangetast en dat kan bovengronds tot taksterfte leiden. Verder is Photinia licht gevoelig voor bacterievuur. Bij een aantasting sterven delen van takken af. Bij bacterievuur kunnen zich kankerachtige gezwellen op de takken ontwikkelen. 1 Quote
jan2 Geplaatst: 11 september 2022 Auteur Geplaatst: 11 september 2022 Bedankt, nu maar afwachten of het met die er nog staan iets verderop ook zo afloopt, ben benieuw. Op de vorige plaats heb ik vanmorgen Weigelia Florida Monet geplant, ziet er mooi uit. Quote
jan2 Geplaatst: 12 september 2022 Auteur Geplaatst: 12 september 2022 Ik heb de nog bestaande Photinia Fraseri red Robins af gesnoeid tot 25 cm, is het nu goed om ze te bemesten en welke mest? Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 Je had die nu niet moeten snoeien maar volgend jaar maart/april. De plant zal waarschijnlijk nog gaan uitlopen op slapende knoppen. Die nieuwe groei rijpt niet meer af en bij stevige vorst in de winter bevriezen de uitlopers dan. Om deze reden moet je nu ook niet meer gaan bemesten. Quote
jan2 Geplaatst: 13 september 2022 Auteur Geplaatst: 13 september 2022 Hier de foto's zoals de planten nu zijn na het snoeien. Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 13 september 2022 Geplaatst: 13 september 2022 Dit ziet eruit als Photinia 'Little Red Robin'. Is een slechte soort want gevoelig voor meeldauw en takbreuk (heeft slappe takken die snel breken). Maar afwachten hoe die het in het voorjaar gaat doen. Dan eventueel ook wat bemesten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.