Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geachte lezers,

Ik was opzoek naar enkele soorten kleinfruit waaronder frambozen en blauwebessen, enkele soorten lijken echter niet te verkrijgen in nederland.

Nu was ik benieuwd waar halen jullie je soorten vandaan vooral de unieke soorten die je niet zomaar overall kan krijgen?? Buitenlandse sites zijn absoluut toegestaan, graag wel als ze leveren naar Nederland.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Geplaatst:

Ik weet niet precies wat je zoekt, maar ik heb wel eens wat besteld bij Ecohoeve den Oude Kastanje in België, Wedrowski in Polen en Palmi in Bulgarije. De verzendkosten van Palmi zijn echter wel best hoog.
Was wel tevreden, maar je moet niet verwachten dat je super grote planten krijgt. De honingbessen van Wedrowski waren soms wel flink groter dan de kleinste van Eetbaargoed, maar soms ook hetzelfde. Kiwibessen idem, soms een takje en soms 50cm en vertakt.

Geplaatst:

@acpronk danku, vooral opzoek naar bepaalde frambozen rassen. Waaronder: Rubaca, himbo star, Golden Queen, Basket Filler, Autumn Gold. Blauwebessen de Liberty. Meeste andere soorten kan ik wel krijgen via Frank, Vreeken of de duitse site waar ik bestel, maar deze zijn toch lastig te vinden.

Geplaatst:
2 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

vooral opzoek naar bepaalde frambozen rassen. Waaronder: Rubaca, himbo star, Golden Queen, Basket Filler, Autumn Gold. Blauwebessen de Liberty. Meeste andere soorten kan ik wel krijgen via Frank, Vreeken of de duitse site waar ik bestel, maar deze zijn toch lastig te vinden.

Zo! Je bent nogal wat van plan, hoe groot is jouw tuin?

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@Swa hoe bevalt de golden queen? Heb deze zojuist ook besteld samen met glenn coe :) wedrowski heeft wel een snelle service dat is erg prettig, de andere soorten toch maar in Duitsland besteld, nu even afwachten hoe alles zal arriveren, die uit duitsland duren een stuk langer tot zeker 1 a 2 weken:)

Geplaatst:

Ik weet nog niet hoe die Golden Queen bevalt want eigenlijk geen fruit gehad (hooguit één of 2 vruchtjes). Eind vorig jaar pas 2 stuks aangeplant en waar die staan is het hier echt heel droog geweest dit jaar. Dus meer overleven dan iets anders. En dat hebben ze goed gedaan vergeleken met een aantal buren die ondertussen weg gekwijnd zijn.

En dat was eigenlijk helemaal mijn fout. Omdat 2021 zo nat was heb ik de plek waar die gezet werden verkeerd ingeschat en dacht dat ze wel voldoende vocht gingen hebben. De afstand naar een bron van water is ook redelijk groot, bijgevolg heb ik maar een paar keer gegoten. Ben een en ander aan het rechttrekken door aanbrengen van zoveel mogelijk mulch/compost/paardenmest/snoeisel enz... zodat er meer vocht in de grond blijft zitten want het was daar een oude weide met heel weinig goede grond.

Geplaatst:

Vandaag de Glenn Coe en Golden Queen binnen gekregen van de bestelling bij wedrowski, zijn echt zeer netjes verpakt en zien er goed uit, moet wel zeggen dat wanneer ik bij frank was de planten iets meer zei scheuten hebben en voller zijn[frank = fruitbomen]. Zie fotos voor kwaliteit, prijs bij wedrowski is zeer scherp.

20220930_171843.jpg

20220930_175843.jpg

20220930_180052.jpg

• Like 1
Geplaatst:

@kevinsmoestuin met die Glen coe heb je echt zo veel mazzel! Die wil ik al een poosje, maar is niet meer te bestellen. Mocht hij goed aanslaan, dan houd ik me aanbevolen voor een stekje
Ik vind het onbegrijpelijk dat ze voor €12 naar nl verzenden trouwens. Fijn ook dat dat nog kan.

• Like 1
Geplaatst:

Om een mooie vergelijking te kunnen maken biedt ik hierbij enkele fotos aan van frambozen gekocht bij fruitbomen.net [frank houweling], aankomende woensdag of donderdag krijg ik nog 2 soorten uit duitsland die zal ik ook op de foto zetten, en dan nog 4 soorten vanuit een andere leverancier in duitsland wanneer die komen zal is onbekend. Ook zal ik enkele fotos maken van blauwe bessen via fruitbomen en een duitse leverancier. Foto 1 en 2 zijn via fruitbomen foto 3 is met de soorten van wedrowski ernaast.

20221004_090314.jpg

20221004_090320.jpg

20221004_090516.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag 4 soorten binnengehad vanuit duitsland, ik heb bij native-plants de volgende soorten besteld Twotimer Sugana rood, Valentina, Rubaca en Autumns Best besteld, wat een prachtige planten echt bijzonder zoals je op de fotos zal gaan zien, enkele hebben zelfs frambozen er nog aan zitten zie fotos. Op de laatste foto heb ik even een framboos van wedrowski en fruitbomen tussen gezet om het verschil te laten zien.

20221005_144648.jpg

20221005_144657.jpg

20221005_144748.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Dat klopt, maar ik had wat dingen willen bestellen bij wedrowski en stond ik op de ‘informeer mij wanneer beschikbaar lijst’, zodat ik dat tegelijk kon doen. Maar daar wordt hij inmiddels niet meer aangeboden.

Geplaatst:

Ik heb bij een verkoper op Marktplaats (Plantenhoek in Bergschenhoek) 2 kiwibessen gekocht. Links een mannelijke plant (9 euro) en rechts een vrouw, zeker meer dan 1,5m voor 10 euro.

Daar kunnen Wedrowski en fruitbomen.net niet tegenop. Hij verkoopt echter alleen via marktplaats en op afspraak.

Wel gepast betalen. Ik gaf 20 euro, maar kreeg een hele hand plantenringen erbij om te gebruiken bij het bevestigen van de takken.

IMG_20221008_110127.jpg.cf3032e75175bd40ef717fc73bd2a81b.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Een kiwibes groeit zo hard dat een groot formaat niet echt meerwaarde heeft, vind ik. 

Daarbij is het vrijwel zeker zwart inkomen voor die verkoper. En wordt geen btw afgedragen. Om dan te vergelijken met verkopers die wel belastingen afdragen, is wat scheef.

Geplaatst:

Als het hobbymatig gebeurt, dan is er geen belasting verschuldigd. Tussen hobbymatig en beroepsmatig zit er een grijs gebied.
Een belastinginspecteur kan daar uitsluitsel over geven, maar het is subjectief en niet elke belastinginspecteur zal dezelfde grens stellen.

Een kiwibes heeft toch zeker wel 2 jaar nodig om goed aan te slaan, voordat uitbundige groei plaatsvindt. Van een of enkele van mijn kiwibessen verwacht ik dat deze volgend jaar gaat bloeien, dus heb ik wel een grote man nodig.

Geplaatst:

Wildobstschnecke heeft een heel uitgebreid assortiment aan blauwe bessen. Al moet je er daar op tijd bij zijn want ze zijn zo weer uitverkocht. 

Inheems kleinfruit uit de Ribes familie zou ik je kunnen sturen. Heb stekken van dit jaar of stekhout in februari als je zelf aan de slag wil. 

https://wildobstschnecke.de/de/

• Like 1
Geplaatst:

@Stan W Dankjewel Stan, ik heb bij Wildo 7 van de 9 blauwe bes soorten besteld en de sanibelle + bristol framboos, erg tevreden over de levering ze hebben hele leuke soorten, ben zelf gegaan voor Hanahs Choice, Liberty, Toro, Elizabeth, Concorde, HardyBlue en Blue Suede enige die ik wel wou maar ze volgendjaar pas weer hebben is de Legacy maar die komt nog ;) toch bedankt voor deze site want die is fantastische, mooie prijs en kwailiteit

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...