Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

kun je oudere hortensia's kort tot de grond 10 15 cm afsnoeien of gaan ze dan dood en wat kan ik dan nog verwachten?

Of beter maar niet doen, is maar een vraag.

Geplaatst:

Ze gaan niet dood, maar je hebt volgend jaar dan waarschijnlijk geen bloemen. Overigens hangt het af van de soort. bij de Annabelle kan het wel, die bloeit op nieuw hout.

Als je wilt verjongen  is het beter om in het voorjaar de oudste takken tot de grond weg te snoeien en de rest alleen de bloemen eruit.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Snoeien doe ik in het vroege voorjaar, op een droge dag. 

Laat je 2/3 staan dan heb je en kans op er aankomend jaar gewoon bloemen in komen. Als je ze tot 10/15 cm afknipt blijven ze zeker wel leven maar krijg je bij de meeste rassen geen bloemen omdat een hortensia bloeit op twee jarig hout. (afgezien dus van enkele rassen die wel op 1 jarig hout bloeien(

Er vanuit gaande dat een "normaal" ras hebt en je meerdere stengels hebt, kun je enkele stengels 1/3 snoeien en andere tot 15 cm boven de grond afknippen. volgend jaar kun je het dan andersom doen en dan heb je elke jaar toch nog bloemen in je plant staan. Succes!

Geplaatst:

Pluimhortensia (Hydrangea paniculata soorten) bloeien op 1 jarig hout en kunnen ieder voorjaar sterk worden teruggesnoeid en bloeien dan gewoon dat jaar.

Boeren hortensia's (Hydrangea macrophylla soorten) bloeien op meerjarig hout en kunnen daarom niet worden teruggesnoeid zonder dat het ten koste gaat van de bloei.

Het probleem is dat veel boerenhortensia's na een aantal jaren flinke planten worden en dat de meeste kleine tuinen daar niet de plaats voor hebben. Het beste daarom van het 2 of 3  jaar dat ze er staan 1 op de 3 takken tot bij de grond terugsnoeien. Dit moet je ieder jaar doen anders wordt een boerenhortensia voor kleine tuintjes al snel te groot.

Geplaatst:

Bij de boerenhortensias knip ik ieder jaar in maart de oudste takken (de vorig jaar gebloeid hebben) weg. Minimaal 30%, maximaal 50% van de takken. Dan heb je ieder jaar bloemen (als de knoppen niet bevriezen). Als de struiken echt te breed worden dan uitgraven en delen. Hiervoor heb je wel een hele goede schop of een handbijl nodig 😊 Hortensia maakt hele grote zware wortelkluiten. Daardoor is dit een zwaar werk maar voordeel is dat ze makkelijk weer aanslaan.

Tegenwoordig heb je ook boerenhortensias die op eenjarig hout bloeien. Ze zijn toch niet zo mooi als de ouderwetse (ze groeien vaak wat slungelachtig en vallen snel om) en zijn duur in aanschaf omdat er kwekersrecht op zit

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@Mai Pensato  Toch ben ik vorige week bezweken voor de verleiding om zo'n Forever (extra lang bloeiende) hortensia aan te schaffen.  Inderdaad flink aan de prijs (25 euro).  Gaat straks in een 60 liter speciekuip staan (turf, afwateringsgaten, evt klein korrels, een paar uur ochtend en vanaf 17u avondzon).   Heb je nog tips voor de aanplant?  Dat het dorstige planten kunnen zijn in de zomer is mij al duidelijk. 

Geplaatst:
1 uur terug, Goldfish zei:

Heb je nog tips voor de aanplant?  Dat het dorstige planten kunnen zijn in de zomer is mij al duidelijk. 

Veel vocht is inderdaad echt belangrijk zelfs als ze weinig uren directe zon krijgen. Dus op tijd genoeg water erbij gooien en vergeet ook niet voeding. 

Ik weet niet wat de bloemkleur is, weet je dat de roze/rode blauw kleuren bij een lage pH? Turf heeft een lage pH dus dat is positief als je blauwe bloemen wilt. Turf heeft echter als nadelen dat het moeilijk weer nat wordt als het te droog is geworden en het klinkt wat sneller in. 

Ik zou eerder kiezen voor een mengsel van potgrond en  cocos. Je kunt ook aluminium sulfaat toevoegen voor blauwe bloemen.

• Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...