Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beschadigde bast kwetsenboom repareren?


Eise

Aanbevolen berichten

Een van de kwetsenbomen bij mijn ouders is aangevreten door geiten van de buren (waren ontsnapt). Het is (was) een mooie productieve boom (meer dan 20 kg pruimen). Mijn vraag is of het mogelijk is de bast te repareren bijvoorbeeld door een tak of meerdere takken van onder naar boven over de schade heen te enten als het ware waardoor het gat in de bast verkleind wordt en het gat sneller dicht kan groeien. De bast is nu ongeveer over een breedte van 15 cm (een kwart van de omtrek) en een hoogte van 70 cm weggevreten.

Groet,

Eise

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kwart maar ? Dat lijkt me niet geheel dramatisch, er moet dan nog voldoende sapstroom aanwezig zijn in de niet aantaste bast lijkt me. Ik zou wel het aangevreten stuk aansmeren met witte latexverf, of een daarvoor geschikte Lacbalsem. enten is ook misschien mogelijk maar is vakwerk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eise kan je me wat meer vertellen over de boom?

Hoe dik is de boom? Omtrek meten op een meter hoogte. En hoe hoe oud is deze boom ongeveer.

En heb je misschien een foto?

Wat ik je al wel kan vertellen dat de boom insmeren met een wond afdek middel iets is van de jaren 80 en 90 en nu tegenwoordig niet meer toegepast wordt. Men is er achter gekomen dat bomen meer tijd nodig hadden om te herstellen met wond afdek middel dan zonder.

Het allerbelangrijkste en lijkt nog al voor de hand te liggen is ervoor zorgen dat de geiten niet bij de stam kunnen komen, door er bijv. gaas omheen te zetten.

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik je al wel kan vertellen dat de boom insmeren met een wond afdek middel iets is van de jaren 80 en 90 en nu tegenwoordig niet meer toegepast wordt. .

Dat had ik nog nooit gehoord! Hier in Fr smeert men nog breeduit in de boomgaarden..lopen ze toch achter?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk wel of misschien gebruiken ze andere middelen.

Maar denk eerder dat de Fransen vast houden aan hun gewoontes

Nu gaan de Nederlanders wel hard met ontwikkelen op het gebied van bomen.

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een boom goed snoeit kan er geen water op de wond blijven staan, dit veroorzaakt namelijk de rotting.

Het is niet erg als de wond nat wordt als ie maar kans krijgt om goed op te drogen.

Daarom wordt tegenwoordig steeds meer aandacht geschonken aan het goed snoeien van een boom.

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simone heeft op zich wel gelijk. Wond-afdek-middelen zijn eigenlijk achterhaald volgens de laatste inzichten. Toch wordt het nog wel ingezet bij echt grote wonden. En.... en dat is hier aan de hand dacht ik...om bv besmetting door loodglans tegen te gaan. Misschien dat Frank Houweling hier wat over kan zeggen ook ?

 

Overigens. Een foto zou hier inderdaad wel helpen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja denk ook dat je beter goed kan snoeien maar soms een verwaarloosde boom of windschade of geit of wat ook waar grote wonden onstaan lijkt mij toch wel van belang dat je er wat aan doet, ik heb geleerd dat waneer je boom bv zelf laat oplossen er een kuil in de stomp onstaat, waar regenwater zich in kan verzamelen en dat bij wondmiddel deze kuil niet onstaat, dat langzamer geneest kan best maar er is geen haast en liever dan goed genezen.

Maar ik wil geen discusie want geloof je best, ik probeer meer te begrijpen waarom de gedachte erachter dat je dan liever nu geen wondmiddel meer zou gebruiken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans de reden dat ik zo reageer is dat mensen al heel snel naar middeltjes grijpen, terwijl de natuur vaak dingen zelf heel goed kan oplossen. Daarom schreef eigenlijk al direct mijn bevindingen zodat ze niet gelijk naar de winkel gaat om wat te gaan halen.

Maar het blijft lastig om iemand goed advies te geven, want er zijn altijd een hoop meningsverschillen over wat goed is en niet.

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet bij een pruimenboom alleen oppassen voor loodglans, dus ik zou zelf wel wondbalsem gebruiken; maar het is en blijft gewoon afwachten. Ik hoop voor je dat het goedkomt, en ik denk dat hij het ook wel overleeft; maar erg goed voor de boom is het niet.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis met wat Frank ook schrijft,..Loodglans ! Wanneer het een eik was geweest was er nix te vrezen, maar nu gaat het wel om een pruimenboom, in de winter zijn ze erg vatbaar voor loodglans, indien het nu zomer was geweest had je er echt niets, aan hoeven doen, dan zorgt de sapstroom dat zoiets snel heelt, maar nu ,.. nee.

 

Ik zou hier en daar waterscheuten knippen 30 cm en deze 20 cm in de grond prikken, over een poos heb je weer nieuwe Eldense Blauwe, maar jaag dan eerst die geiten uit die wei

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha allemaal,

Ben even weggeweest, vandaar deze late reactie.

De boom is schat ik zo'n 25 cm diameter en minstens 30 jaar oud, foto's gaat voorlopig niet lukken, mijn ouders wonen in de buurt van Delft, ik in Maastricht en ik kom er niet elke week.

De geiten zijn inmiddels weg, ze mochten op de wei staan op voorwaarde dat de eigenaar een goed hek zou neerzetten en ze daar binnen zou houden...

De schade is een paar jaar geleden ontstaan en na eerst mooi te genezen (en goede oogsten te geven) lijkt nu het dichtgroeien van de wond te stagneren, vandaar dat ik hoopte dat er andere manieren zijn om het genezingsproces te versnellen. Ik ben bang dat het blootliggende hout gaat rotten of dat er houtworm of schimmel in komt. Gaat genezing eventueel sneller als ik tijdens het groeiseizoen de randen van de wond een beetje beschadig om groei te stimuleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke !! Maar dit verandert je vraag totaal , en dus ook de antwoorden. ( Dat de wond reeds jaren oud is )

Dan heeft de boom ruim de tijd gehad te reageren, en de wond af te sluiten in zoverre kan en nodig was om 'gezond' verder te gaan. ( zo moet je het een beetje omschrijven denk ik )

Dat er nu misschien nog een hele plek diep kernhout te zien is, met wondranden die naar binnen krullen inmiddels, waar vocht in blijft staan ed. Mja. Dat is niet anders. Dat groeit ook echt niet meer dicht. De boom heeft gedaan wat ie kon. Open halen, en willen dat de stam als vanouds wordt, dat gaat m echt niet worden !

 

afblijven. en de boom verder met rust laten, spreek m af en toe toe, en geef m een paar keer als je er bent een schouderklopje.... goed gedaan jochie.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijsnijden en dergelijke is natuurlijk allemaal gebeurd, de vorm van de wond gestroomlijnd zodat hij mooier dichtgroeit ook. Dan zullen we het maar verder zo laten. Er blijft geen water in de randen staan voor zover ik kan zien (bijgesneden indertijd).

Als hij op is zal ik maar eens gaan proberen deze soort op een nieuwe onderstam over te zetten, want ik weet niet welke soort het is maar hij is superproducief en erg lekker voor jam en taart.

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken!

Groeten,

Eise

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...