MDalen Geplaatst: 13 maart 2010 Geplaatst: 13 maart 2010 Ik las in een simpel en goedkoop boekje dat je de moestuin / volkstuin regelmatig moet kalken. Helaas stond er verder geen uitleg bij. Wie kan mij uitleggen waarom ik mijn grond / moestuin moet kalken. Iets met zuurtegraad? Quote
DeKlusjesman Geplaatst: 13 maart 2010 Geplaatst: 13 maart 2010 Inderdaad, dat heeft met de zuurtegraad te maken. Een juiste zuurtegraad (pH) van de grond is nodig voor een vlotte opname van de voedingselementen en een goede groei. Een bleke bladkleur en een slechte groei wijzen vaak op een verkeerde zuurtegraad en kunnen leiden tot een kleinere opbrengst van uw groentetuin. Voor zover bekent hebben bijna alle groenten kalk nodig. Ik kalk altijd de hele groententuin, alleen aardbeien sla ik over. Spinazie wil altijd veel kalk en ook mijn kool krijgt extra ivb met een verkleinde kans op knolvoet. Ik strooi de kalk dus jaarlijks, voor of net na de winter Denk dat ik ongeveer 20 kg per 100m2 geef, maar kijk even wat er op de verpakking staat Quote
Castaneda Geplaatst: 27 februari 2011 Geplaatst: 27 februari 2011 De meeste reguliere informatie geeft aan dat je moet kalken voor het omhoog krikken van de Ph waarde, maar ik denk dat dit veel te simplistisch is en geen rekening houd met wat er werkelijk in de bodem gebeurt. Kalk en fosfor tekort zijn de grootste oorzaken van ziekten en plagen volgens "The anatomy of life and energy in agriculture", dus kalken zou daar misschien goed tegen kunnen helpen. Want zelfs de planten die juist wat zure grond vragen, zoals dat normaal wordt gezegd, zoals blauwe bes, krijgen ziektes door kalk en fosfor tekort. Dus inderdaad waar gaat het nu om? Mijn idee is dat Ph waardes ons niet echt veel vertellen over wat er werkelijk in de grond gebeurt, blijkbaar hebben zuurminnende planten ook een grote behoefte aan het alkalische kalk, dus ja, de processen gaan iets anders, dieper, dan dat we in de reguliere informatie krijgen aangeboden. Quote Comprehend and copy Nature
Frank Houweling Geplaatst: 27 februari 2011 Geplaatst: 27 februari 2011 Bekalken regelt de zuurtegraad en de opname van voedingsstoffen. Bekalk minimaal 2 maanden voordat je bemest met organische meststoffen, of minimaal 1 maanden voordat je gaat bemesten met kunstmeststoffen (deze worden sneller opgenomen). Bekalken is voor sommige planten niet nodig, en voor andere planten weer superbelangrijk. Druiven kunnen bijv. niet zonder kalk, dan worden ze vies. Welke groenten je moet bekalken weet ik niet, daar moet je de rest maar op geloven! Ik kan hier geen dure boeken over citeren, sorry. Gewoon met de paplepel ingegoten denk ik.. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
dennislp Geplaatst: 27 februari 2011 Geplaatst: 27 februari 2011 Frank, geld dat van druiven ook voor bessen? of dat niet? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Koert Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Het schijnt dat je nooit gelijkertijd mag kalken en bemesten aangezien ze elkaars werking dan opheffen, nu heb ik zeewierkalk gekocht en dat schijnt een stuk minder agressief te zijn en kun je ook nu nog gebruiken. Mijn vraag is nu kun je met zeewierkalk die wel gelijkertijd of kort op elkaar gebruiken en zo niet hoe lang moet er dan minimaal tussen zitten en wat doe je dan eerst? Quote Even a broken clock is right twice a day
RickT Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Vond er iets over op een ander forum Dag HansIk heb deze uitleg gevonden op hetinternet:http://www.boerderij.nl/Akkerbouw/thema-bemesting/Bemestingsadviezen.htm Tip Wilt u dit najaar bekalken én bemesten? Rijd dan eerst de kalk uit endaarna mest. De ammonia in de mest bindt zich namelijk aan kalk. Hierdoorvermindert per saldo de zuurbindende waarde en werkt de kalk minder goed. Meerdere bronnen zeggen dat het beter is om bekalken en bemesten niet ophetzelfde moment uit te voeren,misschien is de tip hierboven de reden.Mvg Philip. http://www.groeninfo.com/forum/exotische_planten_forum/33723-combinatie_kalk_en_bemesting_met_koemestkorrels.html Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
Jorg Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Ik dacht dat als compost of mest gelijktijdig met kalk wordt toegediend er een ammoniakverlies ontstaat waardoor stikstof verloren gaat. Het meest optimale zou zijn om in het najaar te kalken en dan in het voorjaar de verteerde mest onder te werken. Volgens het Velt handboek bevat zeewierkalk dezelfde inhoud aan kalk en heeft dus dezelfde ph verhogende werking als andere kalkmeststoffen. Van daaruit geredeneerd zou je kunnen stellen dat je zeewierkalk niet gelijkertijd met mest mag gebruiken. Ik ben wel benieuwd hoeveel weken er ongeveer tussen mogen zitten, zeker als het gelijkertijd bekalken voornamelijk effect heeft op het stikstof gehalte. Quote
Koert Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Volgens het Velt handboek bevat zeewierkalk dezelfde inhoud aan kalk en heeft dus dezelfde ph verhogende werking als andere kalkmeststoffen. Van daaruit geredeneerd zou je kunnen stellen dat je zeewierkalk niet gelijkertijd met mest mag gebruiken.Klopt, maar zeewierkalk staat er om bekend dat je het het hele jaar kan gebruiken, zelfs eventueel tijdens de teelt, het verbrandt niet de wortels. Het zijn ook mooie korrels (meestal is kalk poedervorm toch?), vandaar dat ik dacht dat ze misschien op de mest ook niet zo heftig reageerde.Op Diana's website schreef ze dat zij een maand aan hielden, maar dat was hun idee, ze wisten niet zeker waarom zo lang. Quote Even a broken clock is right twice a day
Metje Geplaatst: 6 maart 2011 Geplaatst: 6 maart 2011 Hmmm, op de website van EcoStyle staat: AZ-kalk is prima te combineren met de AZ-meststoffen van ECOstyle voor onder meer gazon en border en kan gelijktijdig gestrooid worden. (AZ-kalk is een zeewierkalk) Volgens hen moet het dus kunnen met zeewierkalk. Heb het even opgezocht, omdat ik toevallig net vandaag de druif gelijktijdig heb ge(zeewier)kalkt en bemest met compost. Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/
Jorg Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Op Diana's website schreef ze dat zij een maand aan hielden, maar dat was hun idee, ze wisten niet zeker waarom zo lang.Daar kan ik me wel in vinden. Ik las dat de Royal Horticultural Society ook uit gaat van een maand wachten met planten of zaaien na bekalken. Quote
Portugeesje Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Kun je de groentes bekalken met eierschalen en zo ja, kan dat ook als groentes al zijn geplant? Quote
pippi Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Je kan wel eierschalen bij je planten gooien (mensen doen het ook tegen slakken, maar echt helpen doet dat niet dacht ik), maar het duurt wel heeeeeeel lang voor die kalk ook iets doet voor je bodem en je planten. Ik zou ze eerder op de composthoop gooien. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.