Geplaatst: 21 oktober 20222 j Hallo allemaal, Dit jaar wil ik voor het eerst mijn eigen rode uien kweken, want ik ben hier groot liefhebber van. Enkel heb ik hier nog geen ervaring mee en heb hier enkele vragen over. Ik heb bij de Intratuin pootuien gekocht: https://www.intratuin.nl/florex-biologische-winterplantuien-red-baron-200-gram.html Mijn vragen zijn: - Is het verstandiger om ze nu in de volle grond te doen of pas echt wachten tot volgend jaar februari/maart? - Ik gebruik dikke mulch op mijn moestuinbedden (permacultuur) en vraag me af of ik eerst de mulch opzij moet schuiven zodat de uien voldoende licht zullen krijgen om tijdens de koude winter de uien weer te bedekken? - Op ons complex hebben wij last van mollen en woelmuizen. Ik ga geen bestrijdingsmiddelen gebruiken of dergelijke. Eten ze van de uien, want anders haal ik alvast nog een zakje haha! (sorry als het een domme vraag is haha!) Alvast bedankt! 21 oktober 20222 j aangepast door FatihaMoestuin Goals: 2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️ 2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜
Geplaatst: 21 oktober 20222 j Voor- of najaar kan allebei. Ik heb zojuist wat uitjes gepoot, eigenlijk voor het eerst dat ik ze in het najaar al in de grond stop. Over wel of niet mulchen is al eerder gesproken: https://www.moestuinforum.nl/topic/25085-uien-en-knoflook-wel-of-niet-mulchen/
Geplaatst: 21 oktober 20222 j Ik heb ze vorig jaar in deze periode gepoot en had super uien begin van de zomer. Ik zou op de plek van het poten de mulch een klein beetje vrij houden zodat ze nog kunnen kiemen voor de echte winter. Als je mulch niet te zwaar is dan groeien ze er wel doorheen zou ik zeggen. Mollen en woelmuizen eten hier niet van de uien. Wel heb je kans dat vogels de kleine uitjes uit de grond plukken als ze net kiemen maar daar helpt de mulch ook tegen. En anders 50% nu doen en 50% in 't voorjaar Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 22 oktober 20222 j Auteur Bedankt voor jullie reacties! Ga ermee aan de slag 😊 Goals: 2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️ 2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜
Geplaatst: 23 oktober 20222 j Op 21-10-2022 om 13:19, MSDG zei: Ik heb ze vorig jaar in deze periode gepoot en had super uien begin van de zomer. Ik zou op de plek van het poten de mulch een klein beetje vrij houden zodat ze nog kunnen kiemen voor de echte winter. Als je mulch niet te zwaar is dan groeien ze er wel doorheen zou ik zeggen. Mollen en woelmuizen eten hier niet van de uien. Wel heb je kans dat vogels de kleine uitjes uit de grond plukken als ze net kiemen maar daar helpt de mulch ook tegen. En anders 50% nu doen en 50% in 't voorjaar Tegen de vogels kun je eenvoudig een net spannen met bogen, werkt perfect en dan wordt er geen enkele ui door ze uitgetrokken. Doe dat zelf altijd de eerste paar weken tot de uien een paar bladeren ontwikkeld hebben.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.