Jump to content

Featured Replies

Posted

Ik lees veel tegenstrijdige berichten, knoflook hoeft niet veel water, vreeken zegt juist weer wel. Uien idem, meer water toch grotere uien zegt men.

Mulch trekt slakken aan, mulch verminderd risico uienvlieg, en de ander zegt dan verzamel je schimmels met mulchen, kan ten slechte komen van de bewaarbaarheid....

Ik heb nogal last van de droogtes op de klei, krijg mooi scheurende grond enzo. Ook tussen de knofloken en straks ook weer de uien. 

Kan ik deze maar beter gaan mulchen? Met compost vind ik het makkelijkste, heb wat zakken liggen met goede compost waar ook wel wat voedingswaarde aan zit.  Of kan ik beter hooi of stro gebruiken? Ik heb geen gras of bladeren tot mijn beschikking en zit redelijk open, dus het waait ook wat sneller weg soms. Moet ik even takken erbij verzamelen.

Edited by RobN

Onkruidmanager 1.0

Mulchen met stro werkt voor mij het beste in deze tijd. In mijn geval is dat gemaaid riet uit de walkant, maar dat komt op hetzelfde neer.

In de herfst mulch ik met gevallen blad, maar dat verdroogt en verwaait nu, die tijd is gewoon voorbij.

Met stro trek je geen slakken aan, met compost ook niet, dus als je compost tot je beschikking hebt zou ik dat doen.

Gemaaid gras vind ik niet ideaal, dat trekt wel slakken aan, en je krijgt er ook meer gras door.

Ik moet alle Alliums mulchen, dat lukt niet altijd, maar droogt de grond uit, dan komt er minder voeding bij de plant en de bollen blijven kleiner.

De laatste paar weken voor de oogst is droogte juist uitstekend, dan geen mulch en bewatering meer.  

• Author

Ok goed plan dus.

Ik las ook nog ergens, dat door compost de kans op uienvlieg groter zou zijn?

Onkruidmanager 1.0

Hey,

ik mulch altijd, praktisch het gehele jaar door.

Ik gebruik compost met daarop gemaaid (heb ik in massa's ter beschikking dus ...) gras.

Als je gras in dunnen laagjes legt en deze laat drogen alvorens een nieuw laagje aan te brengen dan geen slakken, althans hier bij mij niet...

Als je gras maait voor het in zaad staat dan heb je ook geen (nagenoeg geen) last van groeiend gras.

Er zijn ook een aantal bedden waar ik enkel mulch met compost maar de resultaten zijn vergelijkbaar.

Look en uien is altijd compost + gras, nog nooit last gehad van de uienvlieg voor zover ik weet.

Eender waarmee je mulcht, is sowieso beter voor je bodem, droogt minder snel uit, klinkt niet in, beschermd en stimuleert bodemleven etc, véél voordelen

• Author

Klinkt goed.

Bij de diervoederhandel kan ik ook strovezel kopen, lijkt op dat stro war fijner gemalen is, misschien is dat ook wel handig, weet niet of het blijft liggen.

Onkruidmanager 1.0

Strovezel verteerd vrij vlug 

Is licht dus waait vermoedelijk ook snel weg maar mss 'koekt' het aan elkaar als je het eenmaal nat broest??

Heb geen ervaring met dit product maar doe dit in de herfst bvb ook met bladeren en die 'koeken' lekker aan elkaar en blijven dan (beter) liggen.

Mss wel overwegen dat stro een restproduct is van graan, in België sproeien ze toch nog geregeld met chemische troep tegen onkruid ed

Gras is gratis dus waarom geld uitgeven?

1. Vraag bij de buren ed, de meeste mensen hebben moeite met het composteren ervan en vullen dan maar de kliko wat hen dan geld kost voor de ophaling ervan.

Noot:  de kliko in België is een GFT container die de mensen hebben waar ze hun afval in kwijt kunnen, wordt wekelijks of 2 wekelijks geleegd door de afvalverwerkingsmaatschappij

2. In de herfst haal ik met de aanhangwagen bladeren (ze zetten dan in parken gaaskorven waarin bladeren worden verzameld) op in parken

Zorgt voor afwisseling in de mulch die ik gebruik en ik leg er ook telkens een voorraad bladcompost mee aan

Ik ken de geografie niet waar anderen wonen, maar mogelijk zijn daar ook vaarten waar riet langs groeit? Of alleen maar dierenwinkels?

Strie.jpg.8a77d5c3f671d910a1286a80ce2fd131.jpg

• Author

Nou ik heb thuis zelf geen gras, hooguit in de vorm van onkruid. In mijn tuin kweekgras, dat kan ik hier en daar weleens afsnijden. En een klein strookje nabij de moestuin maar das hondenuitlaatplek en gemeente maait dat. Ik ga niet in de buurt bedelen om gras haha. Sloten hebben we niet in de buurt, althans niet met hoog riet o.i.d. Dan nog besteed ik de tijd liever in de tuin dan om te fietsen met 2 zakken riet. Ik heb ook geen boot :)

Stro en hooi is makkelijke bekomen hier, 

Onkruidmanager 1.0

@ RobN: is er wellicht een manage in de buurt? Die maken eens in de zoveel tijd de stallen schoon. Dan heb ik het wel over de manages die stro als bodembedekking gebruiken. Voor hun is dat afval maar voor ons is dat prachtig spul om mee te mulchen. Rabarber en Aalbessen doen het daar geweldig op.

Edited by rdenk

• Author

Ja die zijn er wel, ook wat paardeweides etc. Maar das met mest, lijkt me beter om eerst te composteren of einde seizoen op te brengen.

Ook vreten die beesten veel onkruid wat dan makkelijk terug zou kunnen komen in de tuin. Einde seizoen wil ik dat voormekar maken op het nieuwe stuk.

Onkruidmanager 1.0

Je moet het inderdaad wel een tijdje laten besterven. Als de temperatuur hoog genoeg is ( > 65 graden meen ik) dan worden gelijk de onkruidzaden niet meer actief. Charles Dowding legt dat mooi uit in een van zijn filmpjes. 

Vers aanbrengen kan ook, maar dan moet je de paardenkeutels eruit verwijderen. Doe ik met een spitvork. Gaat prima.  

• 1 month later...

Informeer eens bij hoveniers in de buurt. Hier willen ze maar wat graag van hun houtsnippers af. En in dit seizoen zijn dat vaak snippers met veel blad er tussen wat superspul is om mee te mulchen op je groentebedden!