Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo, In het voorjaar is er een 30 jaar oude doyenne perenboom in de tuin gekomen. Geleverd en geplant door de hovenier.

Vanaf begin vond ik de bladeren niet er fris uitzien. Beetje hangend, geen mooie frisse kleur. Dit kwam volgens de hovenier doordat de boom eerst nog moest wortelen. Hij heeft de hele zomer veel water gekregen, zeker bij de hitte.

Nu komen er echter steeds meer kleine gaatjes in de bast. 

Volgens de hovenier komt dit door een specht...ik heb nooit een specht hier gezien.

Ik maak me een beetje zorgen dat ik afgewimpeld word. Wat denken jullie als je de foto's ziet? Ook komt er nu op een paar plekken een gele kleur op wat takken

20221029_152909.jpg

20221029_152843.jpg

20221029_152820.jpg

20221029_152739.jpg

20221029_152720.jpg

20221029_152706.jpg

Geplaatst:

Als er een specht actief is dan moeten er stukjes hout onder de boom te vinden zijn.

Het zou kunnen dat er larven van de perenprachtkever in de boom zitten en dat een specht daar na op zoek was.

In een woonwijk met niet al te grote tuinen zul je echter niet 1-2-3 een specht tegen komen, zeker niet een die daar op zoek gaat naar voedsel.

Mijn idee is dat het hier om de perenprachtkever gaat. Deze is de laatste jaren aan een opmars bezig. Dit insect is warmte minnend en de warme zomers van de afgelopen jaren zijn in het voordeel van dit insect.

perenprachtkever

Geplaatst:

Ik zie ook de perenprachtkever ofwel perenringworm. Een of enkele exemplaren geven al dit beeld. Met een goede verzorging (vooral van bodem) zal een jong en vitaal boompje dat meestal wel doorstaan, maar het heeft wel weerslag op de groei.  Bestijding is zeer moeilijk. Gif werkt niet (gelukkig!). Je kunt proberen met een ijzerdraad deze larve dood te prikken door de lange gangen te volgen...is bijna niet te doen. Of dit oude overbejaarde boompje die vitaliteit nog heeft, is sterk twijfelachtig. 

(Het spijt me om te zeggen....maar hoe mooi en geweldig het ook wordt voorgesteld....oude rustieke fruitbomen die worden verkocht zijn "op" en als je fruit wilt een slechte aanschaf. Ze worden gerooid en afgedankt uit de boomgaarden van fruittelers omdat ze niet meer productief zijn. Deze boompjes staan altijd op zwakke onderstam en hebben een levensduur van max 25 jaar...eerder 15 jaar. De teler zet dan weer nieuwe. Een opkoper haalt ze op en verkoopt ze voor veel te veel geld en met gweeldige beloftes via internet of hoveniers als iets bijzonders.

Voor pakweg 15 Euro koop je van dezelfde rassen een gezond 2 jaar jong geent boompje, waar je met wat verzorging 20 jaar lang een behoorlijke oogst van kunt halen. 

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik vrees dat @weknow gelijk heeft. Einde verhaal, deze boom.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.