Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik denk dat ik het volgend jaar dan ook maar eens ga proberen met een aardappel uit de supermarkt Het zal nu waarschijnlijk al wel te laat zijn voor de aardappels om er nog mee te beginnen denk ik?

Geplaatst:

Ik heb ze volgens mij vorig jaar pas eind juni in de grond gestopt

Dat waren supermarktaardappelen van het merk C1000

Maar om ziekten e.d. te voorkomen is het wel beter om gecertificeerd pootgoed te gebruiken. Al denk ik dat evt. gevolgen van dit niet doen op een volkstuincomplex of in de buurt van aardappelboeren ernstiger zijn dan in een zak in de achtertuin

Ik heb een klein verslagje gemaakt hierover op mijn blog:

http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl/?gr=803649

Dus als je het leuk vindt zou ik het gewoon nog proberen

Geplaatst:

Als je uitgelopen aardappels hebt liggen kan het nog wel denk ik. Ligt ook een beetje aan de soort?? Ik ben ook geen expert, maar als je uitgaat van 100 tot 120 dagen tot je kunt oogsten dan heb je nog wel genoeg tijd denk ik!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Conny, ik denk dat je daarvoor te laat bent. De bedoeling is dat als de aardappelen zo'n 15 cm gegroeid zijn ze aangeaard gaan worden en wel zo dat de toppen net boven de grond uitsteken. De ingegraven stengels zullen dan weer aardappelen geven. Dit kan je een paar keer doen.

Door ze in een zak van 40 ltr. grond te zetten (in feite dus verpotten) bereik je dit er niet mee.

Neem volgend jaar hogere potten, emmers of zakken die je aanvult naarmate de plant groeit. Je begint dus met een laagje van zo'n 20 cm.

En neem geen bemeste tuinaarde omdat dit meestal ongecontroleerde troep is (of er moet RHP opstaan). Neem eigen tuinaarde aangevuld met (eigen) compost of potgrond met (eigen) compost in de verhouding 50/50 + koemestkorrels.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Ik heb een lege zak potgrond gebruikt! laagje grond erin, aardappelen (1 of 2), laagje zand erover, zak omgevouwen.

Iedere keer als ik aanaard, vouw ik de zak wat verder terug omhoog, totdat ie weer volledig vol zit, dan wachten tot de bloei en afsterven van het loof... Smullen maar!

img050924801339351015.JPG

Geplaatst:

Conny, als de ruimte beperkt is kan je beter zakken nemen dan bakken. Zelf heb ik aardappelzakken gekocht op een Belgische site waar 3 poters in gaan maar zoals Eva het doet kan het ook. Ook wordt het wel gedaan in van die grote boodschappentassen van de div. supermarkten. Belangrijk is dat er onderin gaten zitten voor het afvoeren van vocht.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Wauw!! Ook mijn tweede lichting, deze keer de Appie Aardappeltjes (AA-tjes) gaan goed!!! Zo leuk om te zien hoe het iedere dag aan het veranderen is en bijna de groei gaat exploderen! De Texelse staan inmiddels bijna in bloei!

Geplaatst:

Hallo Eva1986 en Rubo, ik denk dat ik het volgend jaar ook in die zakken ga doen.

Ik heb er nog een paar lege liggen.

Dat zand is dat hetzelfde als wat stratenmakers gebruiken.

En daarna doe je er dus gewone aarde over.

Leuk Gwen, dat het 't zo goed doet bij jouw.

Heb je ook foto's ervan ???

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

Stratenmakers? Geel zand? Berkerzand? Ik gebruik gewoon grond uit mijn tuin, wat twee keer omgespaaid is met grove compost voor we t aangeplant hebben.

Voor ik het in de zak doe, meng in er nog wat compost onderdoor. Waarom? Geen idee, grond voelt en ruikt goed

Geplaatst:

Hij is nu al niet meer te tillen

Nee, hij is al wel zwaar, maar ik krijg hem nog van zn plek! Straks moet vriendlief hem maar buiten de poort tillen voor het "oogsten"...

En voor dat mensen denken dat ik antwoorden heb... Dit is een probeersel, eerste keer dus! Uitkomsten heb ik ook niet

Geplaatst:

Wij ook!

Ik tast de hele zak af... Hopende dat ik een mooie aardappel kan voelen die lekker aan het groeien is

Geplaatst:

Jij bent ook niet nieuwsgierig

Omdat ik ook altijd potgrondzakken heb staan voor de (logisch!) potten en bakken, en ze nu belanden ofwel onderin een hangmand, ofwel bij het recycle plastic, kan ik ze volgend jaar net zo goed in die zakken doen. Dan kan ik ze nog s heen en weer zetten om te zien waar ze t beste kunnen staan. Nu staan ze wel in de volle grond, maar ik weet niet of dat volgend jaar nog zo is. En die zakken leken mij wel een mooie oplossing ivm aanaarden en de donkerheid ervan.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Maar het valt me zeker niet tegen, hoe het groeit dan! Wat er binnenin de zak gebeurt blijft een raadsel... (misschien volgend jaar ook een doorzichtige zak er naast zetten voor dit aagje... )

Geplaatst:

Dat is niet handig, want dan worden ze groen (en giftig). Aardappels kunnen niet tegen nieuwsgierige aagjes

Geplaatst:

Maar Helly, dan kan aagje wel zien wat er ongeveer in de andere zak gebeurt...

Nou, ik ben al iemand met weinig geduld... Maar in de (moes)tuin zie ik elke dag wel nieuwe dingen, en dingen groeien... Bij die aardappelen zie ik alleen giftig loof groeien... Dus kan echt nog niets zeggen over de oogst, waar je bij andere planten natuurlijk al véél eerder wel zicht op hebt... Dus ik moet me met alle macht inhouden af en toe!

Geplaatst:

Wat een sof

Ik moet zeggen, hier gaat het ook hard met t groeien. Zelfs die aardappelen. Heb er gisteren een stukje gaas langs gezet en volgens mij zijn ze vannacht weer een stukje gegroeid. Ongelofelijk hoe alles in deze tijden groeit. Elke week verbaasd je dat weer.

Geplaatst:

Ja eva 1986,

ik begrijp helemaal wat jij bedoel, ik ben ook zo.

Ik zou het liefste nu ook wel eens in die pot willen kijken.

En ik kan niet wachten tot de bloemetjes er aan komen.

Maar dat heb ik ook bij mijn tomaat, wanneer komen die tomaten er nu eens aan.

Of de erwt, wanneer gaat die nu eens bloeien.

enzovoort ........

IK WIL OOGSTEN !!!!!

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

Mijn Texelse groeien in allerlei bochten de zak uit! Het zijn gigantische planten van zeker 1.5 meter! De bloemknoppen zitten erin, dus het zal niet lang meer duren voor ze in bloei staan. De nieuwe lichting Appie-tjes zet niet heel erg door. Ze liggen nu nog open op de grond om te kunnen kiemen. Dat is bijna ver genoeg en dan kan het eerste laagje aarde erop. Eentje wordt echt steeds groener en groener, ik hoop dat het niet doorzet en de hele plant giftig wordt.

Geplaatst:

Bij de Texelse werkte de methode die ik hanteerde perfect! Ik heb nu prachtige planten. Nu worden deze Appie's groen en dat is afwijkend vergeleken met de Texelse eerder dit jaar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...