Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Het ligt aan de maat van de mand die je gaat gebruiken.

Als je een mand gaat zetten is een kilo ook wat veel

En als je meerdere manden kwijt kan en wilt zou je ook nog een ander ras erbij kunnen kiezen

Geplaatst:

Ik had gedacht aan 4 manden met in iedere mand 4 aardappelen. Ik dacht in alle 4 de maanden eerstelingen te planten...of is dat geen goed idee?

Geplaatst:

Ook ik heb net twee twee mooie tuin potten gehaald bij de Action van Ø 50 cm voor 3.50 per stuk http://www.action.nl/upload/thumbs/74734-308-308-fit.png. Hier wil ik mijn aardappels in gaan planten. Hoe lang duurt het ongeveer nadat het eerste kleine plantje is te zien om de aardappels te oogsten?

Geplaatst:
Ik dacht in alle 4 de maanden eerstelingen te planten...of is dat geen goed idee?

Dat ligt eraan wat jij zelf wilt natuurlijk.

Ik ben nog in de alles ondekken fase dus zou zelf 4 verschillende soorten proberen. Maar er is niks mis met 4 maal de zelfde aardappel gebruiken natuurlijk.

De eerste heb ik er vorige week in gezet en de 2 lading wil ik weer iets later poten, gewoon kansen spreiden en verschillen ondekken. Maar ja, das typisch ikke

Hoe lang duurt het ongeveer nadat het eerste kleine plantje is te zien om de aardappels te oogsten?

Als eerste kan je de aardappels het beste al iets laten uitlopen.

Dat scheelt dan weer als je ze in de grond stopt.

Het is niet noodzakelijk maar geloof wel dat iedereen het doet.

Sommige willen dat ze 2 cm uitgelopen zijn andere zijn daar minder nauwkeurig mee.

Die van mij waren ook nog wel wat kleiner denk ik...

img6989-b-spruit-eersteling99151331489390.jpg

img6991-b-eersteling-11-3-1289391331489397.jpg

img6986-b-spruit-eersteling-11-327651331489380.jpg

De plantjes komen dan vrij vlot boven piepen, en dan bedek je ze steeds weer met een wat grond, dat ze net weer bedekt zijn.

Uiteindelijk herhaal je dit tot je geen grond meer kan toevoegen.

Het wordt een flinke bos en er verschijnen op een gegeven moment best schattige bloempjes in.

Als het loof gaat afsterven zijn de aardappels te oogsten.

Je kan ook in de pot wroeten en er uithalen wat je wilt hebben en de rest nog laten zitten, dan wordt de schil dacht ik iets dikker.

Ik heb vorige zomer na 10 weken dacht ik geoogst, maar meestal is het een week of 12. Misschien ligt dit ook nog aan de welk ras enzo.

Je moet ze wel wat zonnig zetten, om aardappelziekten te voorkomen moet het na regen zo snel als mogelijk op kunnen drogen.

Geplaatst:

thnx miranda. je begint zelf al een expert te worden haha. ik zal duur weekend even poot aardappelen halen. moet ik dan gewoon wachten op uitlopers of moet ik daar nog wat me doen? op een vochtige plek leggen of juist op en droge?

Geplaatst:

Ziezo, toch maar een kilo'tje gekocht, een halve witte en een halve rooie

Geplaatst:

Nou dat valt ook wel weer mee

Op een lichte niet te warme plek, dan gaat het vrij vlot!

@Trikke, welke soorten zijn het? Leuk hoor wat variatie

Geplaatst:

Nick, op een droge plaats,ik had , er eerst 1 cm grond in gedaan daar de aardappels op gelegd, op een lichte maar geen zonnige plaats, 10 tot 12 gr de meeste doen tot de spruiten 2 cm zijn, kan hoeft niet,scheelt een paar weken met oogsten als ze goed uitgelopen zijn. succes

Geplaatst:

@Trikke, welke soorten zijn het? Leuk hoor wat variatie

Allebei eerstelingen.

Geplaatst:

Voor zelf aardappelen telen ben je dan pootaardappelen nodig of kan het ook gewoon met "gewone"aardappels?

Geplaatst:

Het kan met gewone aardappelen uit de supermarkt,maar de kans op ziekten is dan groter.

Geplaatst:

Mag je die eigenlijk in pure compost planten? Ik heb hier nog een hele hoop en dan hoef ik geen potgrond te gaan kopen.

Geplaatst:

Vandaag voor het eerst aardappelen in zakken gepoot. 1 aardappel per 10 ltr. inhoud, heb 4 maten gebruikt. Kan dan mooi de opbrengst vergelijken

Geplaatst:

klopt het al je een bak van 40 liter hebt dat je er 4 aardappels in kan doen?

of zou er ook 5 in kunnen?

Geplaatst:

Ik vind het moeilijk om in te schatten. In mijn zak hebben dus 2 aardappels gegroeid...met 3 had ik dus meer opbrengst gehad maar die plant is echt mega groot, echt een flinke struik.

Ik heb nu 3 stuks gedaan en dat lijkt wel weinig maar als het net zo'n enorm ding wordt als afgelopen jaar lijkt het me weer wat krap.

Dus ik heb geen flauw idee, 10 liter per aardappel, dan zou ik er geen 5 in doen maar max. 3 à 4...

Geplaatst:

Nu zit ik wel in de goede topic ha ha, Ik heb gelezen dat je er 2 in moet doen, omdat ze dan grotere knollen vormen, Ik heb dat nu in 1 speciekuip gedaan en in de manden 3 kijken wat het verschil is.

Yes net gekeken mijn eerste aardappel komt boven de grond,helemaal leuk.

Geplaatst:

Waar halen jullie je pootaardappelen?

Geplaatst:

Ik gebruik altijd supermarktaardappelen, maar pootaardappelen liggen nu ook in tuincentrums.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:

Hé Gwen, zal toch wel goed gaan? Ik ben ook zo nieuwsgierig iedere dag,in de ene mand de roseval, daar komen nu al 8 plantjes boven,dus dat gaat goed. In de andere mand dezelfde aardappel nog geen teken van leven te zien, en dan denk ik WAAROM niet? Maar ja misschien heb ik die wat dieper gepoot. Hetzelfde met de charlotte in de eerste mand komen er ook al 8 plantjes boven, en de mand er naast hetzelfde als bij de rosenval,ook nog niets te zien!! op dezelfde dag gepoot. En dan het water geven ik vindt dat toch ook elke dag een vraag, nu met dat droge weer, o ja al mijn boeken er op na gelezen, de een zegt, geen water, de ander naar behoefte, de ander alleen bij extreem droog weer, en de ander op gevoel, nu van het laatste ga ik maar van uit. Maar met de kerstaardappeltjes kwamen er ook 2 plantjes boven, maar waren mooi verrot, o toen geen gaten in de manden gedaan, nu wel, en op balkjes gezet,zodat het er goed uit kan. Dus zal blij zijn als die 2 manden ook teken van leven gaan vertonen , Want nu heb je nog volop de tijd om het op nieuw te doen.

Geplaatst:

Hey,

Ik heb vrij onderin de gaten gemaakt waar het water doorheen kan. De aardappelen heb ik boven die gaten gepoot. Ik leg ze nu nog open neer op een net bemeste goed vochtige ondergrond. Als het gaat regenen doe ik een zeildoek over de zakken. Als ze goed gekiemd zijn doe ik er nieuwe grond bij en meng het met de bemeste grond en doe ik ze iets onder de grond. Naarmate de plant groeit gooi ik er meer aarde op. Als de zomer erg nat wordt kan ik de planten onder de gallerij zetten. Daar komt bijna geen regen, maar ook vrij weinig zon. Het is even aftasten wat het beste werkt.

De aardappelen bij de albert Heijn hadden -ookal waren ze biologisch- zwarte plekken op de plaats waar de uitlopertjes zouden moeten zitten.

Vervolgens ging ik op weg naar een biologische winkel. Twee kilogram pootgoed voor bijna 9 euro tegenover een zak vastkokende die al licht aan het uitlopen waren van twee kilo voor nog geen twee euro. Ik ging voor de tweede optie!

Een fototje plaatsen wil weer niet.

Geplaatst:

ik zit nog met een kleine twijfel,

namelijk moet je bij iedere uitkomer (30cm?) de plant terug volledig bedekken met aarde/compost enz? Of de bovenste toppen nog vrijlaten?

Geplaatst:

Kan allebei, maar het wordt aangeraden om dat eerder te doen, als de plantjes 10 tot 20 cm groot zijn. ik ga het bij de omstreeks 10 doen, dan kan ik het iets zorgvuldiger doen, zodat het plantje niet breekt.En je kan ze volledig aanaarden maar ook de bovenste 2 blaadjes vrij laten, dat ga ik doen, en als ze dan weer groeien ga ik ze voor de laatste keer aanaarden, en ja doe er wel veel compost bij, schijnen ze van te houden.

Geplaatst:

ok bedankt

ik vind deze topic echt zéér interessant en kan niet wachten

ik heb een pot van 30 hoog en 35 breed

ik probeer het met 2, zien wat het brengt

het kan dus met gewone aardappels ook?

vanaf wanneer zouden we eraan kunnen beginnen buiten?

sorry voor al de vragen, kan bijna niet wachten

Geplaatst:

Jeanne geeft al aan dat je het beter iets eerder kan doen. Ik laat wel een klein stukje boven de grond maar het schijnt ook dat je helemaal onder de grond kan zetten.

Aardappelplanten zijn zeer stevig Jeanne, die knak je niet zo 1, 2, 3

Geplaatst:

ivm. Met ziektes wordt geadviseerd om pootgoed te kopen. Vorig jaar heb ik het ook met de aardappels van de C1000 gedaan en dat ging goed.

Misschien wel een verschil in zorgvuldigheid als je op een complex zit of bij professionele boeren.

Hier ben ik de enige in de omgeving dus ik doe er een ander geen kwaad mee mocht het ziek zijn.

Je kan het beste de aardappels eerst laten spruiten. Dus die uitlopers eraan laten groeien. Als ze tussen de 1 en 2 cm zijn op een klein laagje grond leggen.

Grond niet bemesten dacht ik.

De aardappels bedekken met een laagje grond en dan steeds als ze 10 tot 20 cm groot zijn een flinke kwak grond erboven op doen.

Vorig jaar heb ik het met compost gedaan, was leuk!

Houd er rekening mee dat het een behoorlijk flinke struik wordt, zonnige plaats is ook belangrijk zodat de bladeren snel kunnen drogen na regenval!

Dit ivm. aardappelziekte

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic