Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Vond bij jet gedeeltelijk opruimen van de tuin nog een groene courgette. Beetje groot maar voelde nog lekker hard. Voze delen eruit snijden, kan nog prima in de soep. 
snij ik de courgette open, is de binnenkant oranje. Wat is dat?

Veilig om te eten?

EF7B8373-4109-4CAC-825D-4AC04025765F.jpeg

2787652D-9778-40E4-B2D7-51431A2EA2D9.jpeg

Geplaatst:

Een pompoen die heel laat gevormd is en daarom een zachte schil heeft?

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, van de buitenkant echt een courgette. Lang en groen. Als je een gewone courgette te lang laat zitten wordt ie ook zo groot maar is dan gewoon wit van binnen. Alleen nog geschikt voor de soep als je het voze deel eruit snijdt. 

Geplaatst:

Dan kan het misschien een spontaan gegroeide plant zijn, uit gekruisd zaad van courgette en pompoen? Ik had dat mijn eerste moestuinjaar, een bolvormige courgette die geeloranje van binnen was. Dat was een spontane groeier. 

Geplaatst:
  • Auteur

Er hebben in die bak ook pompoenen gestaan. Kan ik het dan gewoon eten? 

Geplaatst:

Waarschijnlijk wel. Ik heb hem toen gegeten zonder problemen.  Er schijnen wel giftige soorten in de cucurbita familie te zitten, daarom wordt ook wel gewaarschuwd dit soort kruisingen niet te eten. Maar die giftige soorten zijn wilde soorten, die in Nederland niet voorkomen, heb ik begrepen. Ik geloof dat die soorten ook bitter zijn. Zoek het zelf anders na, voor de zekerheid.

Maar je kunt je ook afvragen of het een lekkere soep wordt met een onduidelijke gekruisde vrucht. Die kruising van mij toen smaakte naar niks.

Geplaatst:

is het een courgetteplant van gekochte zaden of eigen gewonnen zaden?

Voor de zekerheid eerst een klein stukje proeven. De giftige stof cucurbitacines is bitter dus als het bitter smaakt niet eten.

• Jorieke123 changed the title to Groene courgette, oranje van binnen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic