Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke groente op zware klei?


Infinite

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

 

Ik kom hier net om de hoek kijken en heb meteen een vraag.

 

Achter in mijn tuin heb ik tussen mijn tuinhuisje en schutting nog een strookje grond over waar geen planten staan. Dit strookje stelt niet veel voor, ongeveer 5 meter lang en 60-75cm breed.

De grond daar is zware klei, de afwatering is wel ok aangezien het strookje schuin afloopt zodat er geen water op de klei blijft staan. Het ligt op het zuiden, maar door de krappe ruimte tussen tuinhuisje en schutting is het een zon/halfschaduw plekje. Maar het is wel een heel beschut plekje.

 

Nu is mijn grote vraag; is het mogelijk daar een soort groente te planten? Iets wat geen dagelijkse aandacht nodig heeft en niet snel opgegeten word door slakken of andere beestjes, en wat het goed doet op zo'n soort plek? ik zat zelf te denken aan uien of knoflook o.i.d. maar via google word het me niet echt duidelijk of deze planten op klei kunnen staan etc.?

 

help?!

 

Groetjes,

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uien en knoflook houden niet van natte voetjes dus ik denk dat dit niet heel geschikt zou zijn.

 

Je zou evt wel een verhoogd bed kunnen maken, dan is je grond wat beter van structuur en zijn er meer dingen die je er kan neerzetten.

Of iets in potten doen maar die moet je wel met droogte regelmatig een slok water geven natuurlijk...

 

Ik heb zelf MM bakken dus eigenlijk niet zo heel veel verstand van grond

Maar als ik het goed onthouden heb zou rabarber wel een zeer geschikte plant zijn, kan vochtig staan, mag ook schaduw en is heel makkelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Infinite, Welkom.

 

Ik zou me niet al te druk maken over de klei. Ik zie klei-grond niet als iets nadelig, zeker niet als deze een beetje verrijkt wordt met compost / humus. Er zijn veel mensen die juist graag klei grond in hun tuintje willen De schaduw is natuurlijk een ander verhaal.

 

Vrijwel alles zal groeien op je stukje grond, gewoon proberen! Traditioneel is het wel zo dat koolsoorten en aardappels het erg goed doen op klei grond. Maar nogmaals maak je er niet te druk over. Verder doen uien en knoflook het ook gewoon goed op kleigrond. Wat rantje schrijft klopt ook - maar dat geldt eigenlijk voor alle groenten - de grond mag niet al te lange periode nat blijven.

 

Er zijn al best wel wat topics op het forum over groente in de (half)schaduw, zie de zoekfunctie. Rabarber voldoet in ieder geval aan je wens voor planten die je niet dagelijks nodig hebt en lange tijd kunnen blijven staan. Knoflook en ui hebben eigenlijk wel veel zon nodig, zonder zullen ze niet verdikken, maar het blijkt al een beetje uit mijn verhaaltje hierboven: gewoon proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Jorg, maar moet het per se een groente zijn of mag het ook fruit zijn? Een stuk minder onderhoud zoals je wilt en met boompjes kun je ook meer de hoogte in werken en misschien meer zon pakken?? De meeste fruitsoorten staan graag op die vette klei van je. Ook van fruitsoorten in de halfschaduw is er hier ergens een topic.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de antwoorden!

 

Ik denk dat ik maar gewoon een paar plantjes ga proberen.

 

Vandaag zijn mijn zaadjes ook binnen gekomen!Ik ben er helemaal blij mee. Ben nu in het bezit van waterkers (voor in de keuken), paprika, snack komkommertjes, worteltjes en erwtjes.

 

Op dat strookje grond staan al een aantal lei-boomjes. Deze zijn nog heel iel en houden niet heel erg veel zon tegen. Maar het gaat dus niet lukken om daar meer boompjes te planten.

 

Fruit heb ik al in de tuin staan , leuk om te hebben, decoratief en hartstikke lekker.

- aardbeien

- nectarine boompje

- druiven

- framboos

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Ik heb zware kleigrond, en echt, zaad pakt niet, of nauwelijks, je zult de grond echt moeten mengen met wit zand, compost en zachte weidegrond om gewassen als sla, wortels, radijs, bonen etc. Aan te laten slaan. Rabarber en fruitstruiken zijn meerjarig en hebben de tijd om aan te slaan.. op echt zware kleigrond is het, naar mijn ervaring, bijna niet te doen.. heb al veel geprobeerd... advies is weidegrond aanvoeren en daar in bedden te zaaien, of indien een kleinere tuin gewoon goede tuinaarde in een tuincentrum aanschaffen... succes!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleigrond is de vruchtbaarste die er zo een beetje is. Juist het harde en droge is een probleem en dat is gemakkelijk aan te pakken. Dek je grond af met een laag compost, niet inwerken!! en binnen enkele jaren heb je de ideale toplaag om bijna alle groenten in te verbouwen. Daarnaast is het een optie om vanaf over enkele weken, als de grond voldoende is opgewarmd, stroken te mulchen met compost, blad, maaisel, boomschors, stro e.d. (wat je maar beschikbaar hebt aan geschikte organische materialen) en daartussen te planten en zaaien. Wil je sneller enkele stukjes waar je al aan de slag kunt, maak de grond dan los en open in enkele voren en zaai daar in wat potgrond o.i.d. en dan weer tot aan die strook afdekken met losse grond en/of mulch. Natuurlijk wel vochtig houden. Een laatste tip is om als het kan niet ter plekke te zaaien, maar planten in potten voor te zaaien en als ze al wat steviger en sterk zijn in de voorbereide stroken te planten. Zorg er bovendien voor dat de grond zo weinig mogelijk bloot ligt. Naast mulchen met compost en andere materialen bij voorkeur zomer en winter een begroeiing voorzien....groenbemester bijvoorbeeld of gewassen die je laat half verwilderen en waarvan je toch kunt oogsten...want die helpen ook zeer veel om de grondstructuur te verbeteren. Denk aan winterpostelein, slasoorten, koriander, nieuwzeelandse spinazie, melde-achtigen en groenten die in de winter op de tuin kunnen blijven. Als stroken groenbemester voor enkele jaren zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan luzerne, die zeer diep wortelt en enkele keren per jaar gemaaid kan worden en veel mulch geeft. Ook distelachtige gewassen (artichok, kardoen), aardappelen, yakon, mais en bonen zijn bijvoorbeeld goede groenten die helpen om een bodemstructuur te verbeteren en ook wat drogere en hardere grond (met bovenstaande aanpak) toch wel succes kunnen hebben. 

 

Je hele tuin losse rulle tuingrond, daar zullen wat jaartjes en vele kruiwagentjes organisch materiaal voor moeten voorbijgaan, maar dit is wel de meest doeltreffende manier om juist van die vruchtbare kleigrond een juweel van een natuurlijke (moes-)tuin te maken. Met zand mengen, spitten en freezen e.d. technieken kun je even plaatselijk (schijnbaar!!!) wat betere omstandigheden maken, maar blijf je tegen hetzelfde probleem als nu aanlopen. De biologische oplossing van organisch materiaal op je bodem te brengen (en het wordt vanzelf in de teeltlaag = bovenste 30 cm, opgenomen en zorgt samen met allerlei organismen voor een zeer goede structuur) is geeft blijvende en ecologisch gunstige resultaten.

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, henkg zei:

De vraagsteller heeft zich op 21 feb 2012 geregistreerd. De dag erna  was de laatste keer dat hij inlogde.

 

Wat blijft: zware kleigrond is makkelijk te verbeteren. Dat kan wel wat tijd nemen.

Mensen op arme zandgrond zijn er stikjaloers op.

Hoi Henk. Goed dat je dat vermeldt, maar had je ook gezien dat net voor mijn reactie een wat andere vraag over hetzelfde werd gesteld door Harttuinierster? En die vraag was van vandaag. Dus daarom mijn reactie daar op. 😉 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan alleen maar beamen wat men hierboven zegt ...

Ik teel ook op klei/leem = vruchtbaar maar in de zomer keihard en niet te bewerken en moeilijke kieming etc.

 

Compost, compost, compost en nog eens compost ....

Heb tonnen (moestuin is +/- 300 m²) aangebracht doorheen de jaren.

Heb nu een mooie losse grond.

Ben een echte no-dig fan geworden, bedden nooit belopen, grond altijd bedekken (compost en constante laag mulch van gras ea)

Ik kan nu zonder problemen mijn hand in de grond wroeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat niemand recentelijk in dit onderwerp nog een vraag stelde, maar om dan maar ongevraagd wat inzichten van mij hier uit te strooien:

 

Kleigrond: knap lastig met droogte inderdaad, bewerken, zaaien. Maar niet iets wat pas in de zomer gaat opspelen. Fotootje van vandaag:

 

OerpreiYneKrater.jpg.9e589041cd29eaeee1997f3178ce86bc.jpg

 

Zo hoeft het er niet uit te zien, dit stukje grond heb ik verwaarloosd, ik geloof dat ik het niet zag zitten om te legpuzzelen met mulchmateriaal tussen deze kwetsbare preitjes, maar dat had waarschijnlijk toch gemoeten; als de zon er op bakt, krijg je snel van dit soort kraters.

Dan zou ik dus liever niet zoals Weknow eerst de naakte aarde door de zon laten opwarmen, maar blijvend de boel bedekt houden. Het algemene welzijn van mijn kleigrond gaat hard achteruit als ik die niet bescherm. 13 Maart is het dit jaar opgehouden met regenen, met een paar weken is door niksdoen dit kraterlandschap ontstaan.

 

Harttuinierster maakt, vind ik, een goede opmerking door te zeggen dat zaad niet wil 'pakken' op klei, maar dat als dingen eenmaal zijn aangeslagen het wel gaat. Dat zie ik ook. Maar daarbij zie ik ook dat het sterk van het seizoen afhangt; het is vooral lastig met droogte, en die droogte maakt het vooral lastig in het voorjaar. Ik zie heel weinig problemen met ontkieming en aanslaan in de nazomer of herfst; dan is dat schrale weer wat het voorjaar kenmerkt er niet en de grond is meestal vochtig. Helaas is dat het verkeerde seizoen om te zaaien voor veel dingen, wortels bijvoorbeeld zullen dan een bescheiden begin maken om na de winter door te schieten, en je krijgt geen fatsoenlijke wortels. Maar er zijn dingen die je wel in of rond de nazomer kunt zaaien of poten, en daar zou ik dan zeker aan denken als de vraag is, "Welke groenten op zware klei?"

Snel groeiende bladgroenten kun je aan denken, zoals paksoi en sla, maar ook bieten kunnen nog in de zomer gezaaid worden, peultjes lukt ook wel, maar bonen als grootzadigen leveren niet het grootste probleem op met zware klei. Grote dingen zijn ook knollen; geen probleem met aardappels, yakon, aardpeer en zo. Wat in de herfst gepoot kan worden gaat goed; sommige sjalotten kunnen in de herfst gepoot, knoflook, oerprei, wandelende uien... Weinig problemen met Alliums op klei, veel kun je ook in de herfst beginnen.

Nine Star broccoli is een vaste plant en kan in de zomer of nazomer worden gezaaid. Zo zullen er nog wel een paar vaste groenteplanten zijn die niet noodzakelijkerwijs in dat schrale voorjaar hoeven te worden gezaaid.

 

Wortels blijft lastig, want dat moet haast wel in het voorjaar en ter plekke. Ik probeer het op het moment onder een plank te doen. Vliesdoek maakt te weinig verschil, is mijn ervaring; de grond droogt toch nog te snel uit. Ik weet nog niet of dit werkt, maar de grond verliest in elk geval niet zo snel vocht.

 

Plank.jpg.51c6c7e2749d4f1a682c523fafba2495.jpg  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zware klei.

In droge perioden houdt het wel langer vocht vast, maar de bovenlaag kan snel opdrogen en scheuren vertonen. Ook keiharde kluiten enz.

Ik werk er altijd veel compost doorheen. en probeer te mulchen waar het kan. Heb ook last van veel onkruid waardoor ik soms behoorlijk moet graven om de kweek en paardebloemen eruit te krijgen.

Desondanks groeien bij mij meestal de spitskolen, sla, aardappels, andijvie, bietjes, aardbeien, tomaten, courgettes, zonnebloemen enzovoorts altijd supergoed. Ik strooi wel hier en daar met wat bodemverbetering van dcm, en vooral veel compost. Aardappels laten perfecte aarde over, zeker als je als nateelt nog even sla o.i.d. wil telen gaat echt prima.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...