Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
hoe kan ik het beste de padden maken ?

Peterselie kan ik misschien ook in potten doen en dan bij me thuis houden

Voor de paden zijn er verschillende manieren: houtsnippers, tegels, grind, schelpenzand,gras (moet je wel makkelijk kunnen maaien), ikzelf gebruik houtsnippers die ik op een bodem van bruin karton (tegen onkruid) stort.

Kruiden zijn natuurlijk het makkelijkst thuis te houden, die heb je vaak nodig en zijn het best als je ze vers plukt.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
Goed gemaakt maar peterselie is toch een bladgewas of heb je wortelpeterselie?

Alle peterselie-soorten behoren tot de schermbloemenfamilie (wortelgewassen) , alleen in het vruchtwisselschema worden ze inderdaad (meestal) tot de bladgewassen gerekend,net zoals dille en selderij. Volgens mij kan het beide.

Geplaatst:

Koert, ik heb de venkel niet met een bewust doel los van de wortel en bietjes gezet . Meer uit gewoonte, zelf plant ik bietjes en wortel bij elkaar in een vak .

De vakken zijn inderdaad wat groot. Als je de paden breder maakt is dit opgelost. De maten 30 en 60 cm heb ik gebaseerd op de uniforme maat van stoeptegels. Silvia ik zal je de word versie mailen dan kan je hem aanpassen naar wens.

Geplaatst:
  • Auteur

De vakken zijn inderdaad wat groot. Als je de paden breder maakt is dit opgelost. De maten 30 en 60 cm heb ik gebaseerd op de uniforme maat van stoeptegels. Silvia ik zal je de word versie mailen dan kan je hem aanpassen naar wens.

Heel graag Jorg.

Mocht koert het ook hebben dan ontvang ik die ook graag.

Heel erg bedankt

Silvia

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb vandaag een ruitjes papier en liniaal gepakt.

ik krijg mijn indeling niet zo mooi digitaal zoals jullie maar kan ik niet beter

bedden maken 1 meter en paden van 40 cm.

dat komt precies uit.

en ik heb dan 2 bedden extra.

ik weet alleen niet goed hoe ik dan de groente heb beste kan verdelen

i

Geplaatst:

Probeer voor de verdeling van groenten de 5 groepen aan te houden die hier koert neergezet heeft. Kijk daarbij ook naar waar ik ze neer heb gezet

Misschien kun je een foto maken of inscannen als je denkt dat het plan klaar is of als je ergens niet uitkomt?

Geplaatst:

Hoi Silvia, ik kreeg het schema niet voor el kaar om het hier op te zetten, die van mezelf lukte wel???

Dus ik heb op jouw emailadres een plattegrond aangemaakt op:

http://nl.floorplanner.com/ wachtwoord: moestuin269

Dit is maar even een voorbeeld vast, kan ik altijd zo aanpassen.

Nog even wat vraagjes:

Jouw tuin is die omheind? Als dat zo is dan is jouw plan met die extra bedden niet geschikt, als je met bedden werkt moet je van beide kanten er bij kunnen natuurlijk en heb je een pad extra nodig.

Wil je in jouw tuin ook een terras/plek om te zitten en eventueel je spullen op te slaan.

Wil je een composthoop?

Geplaatst:
  • Auteur

Koert dat ziet er mooi uit.

Om mijn landje heen liggen tegels en is dus niet omheint

En tussen pad vind ik dus ook eigenlijk niet nodig, hij is maar 8 meter breed, en kan dus het pad om mijn tuin gebruiken mijn tuin te bewerken

Ik heb er wel een bak voor mijn gereedschap op staan, en 1 compostbak.

Maar een terasje hoeft niet.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zag dat je het al had aangepast koert

Heel erg bedankt daarvoor.

Nu alleen nog ff bedenken wat ik in welk bed gaat doen.

En het realiseren

Ik heb er nu al zin in.

Silvia

Geplaatst:

Mogen wij straks kijken wat het resultaat is? Screenshotje!

Geplaatst:
  • Auteur

misschien kan koert helpen met ee schreenshotje mij lukt het hellaas niet

Bedankt voor alle hulp

Silvia

Geplaatst:

Dat kreeg ik vorige keer ook al niet helemaal voor elkaar, maar iedereen kan natuurlijk op die site kijken met het wachtwoord.

Geplaatst:
  • Auteur

mtuj2t72661371397524.png

Dit is hem dan !

Ik denk dat ik gewoon d 5 bedden aanhoud en 1 bed als reserve houd, voor de plantjes die ik ieder jaar weer onverwachts krijg

Geplaatst:

Zelf vind ik kleine bedden met 1 soort groente of bv 1 soort bfruit gekombineerd met 1groente heel lekker werken en overzichtelijker.

Wil je geen (vaste) kruiden ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur
Zelf vind ik kleine bedden met 1 soort groente of bv 1 soort bfruit gekombineerd met 1groente heel lekker werken en overzichtelijker.

Wil je geen (vaste) kruiden ?

Ik denk dat ik de verschillende groente gaat afscheiden met smalle tegeltjes zodat ik het zelf overzichtelijk houd

Geplaatst:

Ja goed idee dat heb ik zelf ook gedaan aan de lange kant van mijn tuin, maar dan met van die halve houten tegels.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Lijkt inderdaad best op mijn tuin wat opzet betreft, slim ook worteldoek om de prei heen (wil het zelf rond de aardbei gaan doen). Lekker overzichtelijk in iedergeval!!!

Jooze

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:
Lijkt inderdaad best op mijn tuin wat opzet betreft, slim ook worteldoek om de prei heen (wil het zelf rond de aardbei gaan doen). Lekker overzichtelijk in iedergeval!!!

Jooze

Volgens mij zijn jouw bedden( dat linkse rijtje dan) aardig van de zelfde maat, of niet? Zo kun je heel veel groenten telen (op gronddoek) en dan verhuisd het doek ieder jaar mee met de wisselteelt.

https://www.moestuinforum.nl/vraagjes-t432.html

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/de-teelt-van-sla-op-worteldoek/

Geplaatst:

Praktische kant van gronddoek/worteldoek zie ik wel, maar heel erg lelijk gezicht.

Ik plant liever bv prei en zaai de rest van de grond in met bv radijs (in iedergeval iets wat vlug klaar is), heb je mooi vol bed en ik denk dat onkruid dan ook minder kans heeft.

Geplaatst:

Daar heb je een heel goed punt, het ziet er niet heel natuurlijk uit. Heb er wel eens aan zitten denken om jute zakken aan elkaar te naaien(schijnt hetzelfde effect te hebben), oogt wat beter.

Geplaatst:

Jute zakken vindt ik zeker mooier, ik gebruik ze bv om de kassen van de paddestoelen aftedekken en ook als afscheiding tuussen twee paaltjes vindt ik mooi.

Van die oude platte dakpannen lijkt me nog mooier en daarbovenuit je prei (ik lijk nu wel Juna )

Geplaatst:

Van die oude platte dakpannen lijkt me nog mooier en daarbovenuit je prei (

Hoe zie je dat voor je,(welke bedoel je dan?) ik heb niet zo'n rijke fantasie

Geplaatst:

Mijn broer woont in Frankrijk en gebruikt soort platte dakpannetjes in moestuin erg mooi, ik weet niet of we die hier ook hebben.

Geplaatst:

Nou die zien we dan wel tijdens het moestuinforumexperience- La France, supertof dat je dat wilt organiseren met alles er op en er aan!

Geplaatst:

Ja geen probleem vindt ik ook supertof, blij dat je de 1500 euro per persoon goedkoop vondt voor een weekendje,

en je hele familie meeneemt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.