HerbalX Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 1 hour ago, mus said: De pepertjes doen het hier goed. De jalapeno's zijn alleen zo mild dat ze naar paprka's smaken. Zullen die nog pitter worden als ik ze nog even laat hangen? als je jalapeno's laat hangen/rijpen worden ze zeker nog scherper. Overigens kan het dat er kruis bestuiving heeft plaats gevonden en dan je Jalapeno's zo mild als paprika's zijn en dat je paprika's om eens pittig zijn.... Overigs zijn mijn eigen Jalapeno's altijd enorm pittig, ik heb ooit zaden gewonnen uit Jalapeno's die ik ergens besteld. Geen idee welk ras maar ze produceren elk jaar enorm scherp Jalapeno's. Als ik dit jaar mee doe met de Biozadendoos zal ik de zaden toevoegen voor de liefhebbers... 2 Quote
Mellie Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 De Buena mulatta die paars mild moet zijn, zijn niet wetenschappelijk, edoch proefondervindelijk zeer pittig bevonden! Ik heb wat aan mijn ouders gegeven en zij eten kilo’s pepers weg. Zijn heel pittig bevonden. Als iemand interesse heeft in zaadjes van een pittige variant: ik zal er wat van in de bio zadendoos doen. 1 Quote
rorror Geplaatst: 14 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2023 Suger rush peach: Mooie plant, lijkt nu pas echt op gang te komen. Zitten voldoende vruchten in. Heel erg benieuwd naar hoe deze gaan smaken. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 Eet nu alvast eentje onrijp op. Ik overweeg om volgend jaar een hele kas vol te zetten voor de onrijpe sugar rush peaches als snack peper. Zoet en sappig, met een mond vol milde gloei die na 5 minuten ook weer weg is. 4 Quote
acpronk Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 @woldistel jij hebt toch zowel de gewone sugar rush peach als de stripey?Zie je verschil aan de plant / vrucht, en de smaak? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Kevins Moestuin Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 @woldistel zou deze dan ook gebruikt kunnen worden als gevulde paprika in onrijpe stadium? Of is die daar te klein voor. Quote
woldistel Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 Aan de vrucht wel, hoewel er nog niks Stripey is. De planten lijken hetzelfde, de Peach heeft wat meer vruchten tot nu toe. De Stripey' zijn allemaal gekreukeld en de Peaches allemaal glad. Qua smaak duurt het nog wel even voor ze rijp zijn denk ik, maar ik vind ze onrijp al lekker ( zonder placenta en zaden, dan ) Fataliiseeds heeft hier een korte pdf over de Stripey. Onrijpe peaches Onrijpe Stripey's Voor volgend jaar heb ik alvast zaden van de Sugar rush cream in de koelkast liggen. Die ziet er weer anders uit. 3 Quote
woldistel Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 @Kevins MoestuinAls je er niet teveel in doet 😁 Maar iets met fluffy roomkaas+kruiderij een kleine spuitzakmondje moet wel kunnen. Wordt met de Sripey wel lastig vullen, denk ik. Al die hoekjes. Ze zijn nu ongeveer 3 x 9 à 10 cm. 1 Quote
mus Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 Bedankt voor de info @HerbalX. Ik wist niet dat pepers zo makkelijk kruisen. Ik dat dat het een beetje het zelfde zou zijn als met tomaten. Zo leer je steeds weer wat bij. Dit is het eerste jaar dat ik pepers kweek. Vorig jaar was er niks opgekomen dus had ik wat planten gekocht. Dit jaar wil ik ook wel wat peperzaden gaan bewaren. Maar dan moet ik me eerst toch maar eens wat meer inlezen. Quote
rorror Geplaatst: 14 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2023 Voor mij valt het kruisen van soorten best wel mee, zolang de planten niet doorelkaar heen groeien, en wat afstand tussen de soorten hebben. Je zou er b.v. een tomaat tussen kunnen zetten. En dan om en om met een soort. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 15 augustus 2023 Geplaatst: 15 augustus 2023 Op 10-8-2023 om 10:53, loes zei: Je hebt een stuk tekst gekopieerd en geplakt. Na het plakken komt er een extra balkje: Geplakt als verrijkte tekst. Plak in plaats daarvan als platte tekst Normaal zie ik dat inderdaad nu niet. Ik kies altijd platte tekst hier. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 15 augustus 2023 Geplaatst: 15 augustus 2023 5 uren geleden, rorror zei: Voor mij valt het kruisen van soorten best wel mee, zolang de planten niet doorelkaar heen groeien, en wat afstand tussen de soorten hebben. Je zou er b.v. een tomaat tussen kunnen zetten. En dan om en om met een soort. Je kent mij jungles van voorgaande jaren en ik heb misschien twee of drie keer een onvoorziene kruising gehad. Een keer een rode Lemon Drop en misschien nog een die ik me niet eens kan herinneren. Grotere vruchten aan de Grandpa's Home Pepper ligt volgens mij eerder bij jarenlange selectie van de grootste vruchten. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 15 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2023 20 uren geleden, woldistel zei: Eet nu alvast eentje onrijp op. Heb net de oudste nog onrijpe peper ervan geoogst. Eerste puntje was een beetje een bittere peper smaak, daarna inderdaad een zoetige en sappige smaak. Met een milde gloei die niet al te overheersend is. Laatste hapjes inclusief zaadlijst is wel wat overheersend... At jij de zaadlijst ook op? Of maakte je ze schoon van te voren? 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 15 augustus 2023 Geplaatst: 15 augustus 2023 Zonder zaden en zaadlijst, hoor. Het wordt mij al snel te heet 🥵 1 Quote
rorror Geplaatst: 15 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2023 Nog twee soorten uitgelicht en beide dit jaar nieuw voor mij. Dolmatic bieber peper, produceerd redelijk goed, kwam wel langzaam op gang. Die gaan we opvullen zodra ze rijp zijn. Candle light peper; Dit is een gevalletje dat gewoon niks wil produceren. Bloemen maken dat wel maar vruchten ho maar. Zouden omhoog staande pepers moeten zijn. Tussen 1000 en 5000 scoville. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lia56 Geplaatst: 15 augustus 2023 Geplaatst: 15 augustus 2023 @rorror Ben benieuwd hoe deze smaakt..Dolmatic bieber peper Altijd op zoek naar lekkere pepers.. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 16 augustus 2023 Geplaatst: 16 augustus 2023 @rorror is die naam goed gespeld dolmatic bieber? Volgens mij is het een Turkse peper die dolmalik biber heet en dat is geen soortnaam, maar een verzamelnaam. Het betekent peper (of paprika) om te vullen. Zou eruit moeten zien als een kleine groene blokpaprika. 1 Quote
rorror Geplaatst: 16 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2023 @Mellie Ik dacht achteraf na het schriven al dat ik het fout geschreven had. 😂 Dit is de peper: https://shop.anchilique.nl/dolmatik-biber/ Noem jij dit ook nog blok paprika? De zaden komen ook bij haar vandaan. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 16 augustus 2023 Geplaatst: 16 augustus 2023 Ik ben alvast blij met het feit dat peper Aji delight en Fresno dit jaar goede vruchten hebben (zodat ik ze volgend jaar weer kan zaaien 😀, het waren de laatste zaden en oud). 1 Quote
Mellie Geplaatst: 16 augustus 2023 Geplaatst: 16 augustus 2023 @Mellie Ik dacht achteraf na het schriven al dat ik het fout geschreven had. Dit is de peper: https://shop.anchilique.nl/dolmatik-biber/ Noem jij dit ook nog blok paprika? De zaden komen ook bij haar vandaan.Hij hoort eigenlijk niet bij deze soortnaam deze peper. Maar ik vermoed dat het waarschijnlijk wel een Turkse peper is. Zie je vaak bij particulieren dat de namen ineens een loopje gaan nemen. Hij zou zo maar pittig kunnen zijn. Je kent Turkse mensen inmiddels wel een beetje. Dat vinden we heerlijk. Dus proef vooral voorzichtig. Quote
rorror Geplaatst: 16 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2023 @Mellie Dan ga ik even googlen of ik de juiste naam ervan kan vinden. Had vanmiddag nog even op de shop gekeken, zag inderdaad wat soorten staan waar de naam ook niet van klopte. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 17 augustus 2023 Geplaatst: 17 augustus 2023 Op 16-8-2023 om 20:05, Mellie zei: Hij hoort eigenlijk niet bij deze soortnaam deze peper. Maar ik vermoed dat het waarschijnlijk wel een Turkse peper is. Zie je vaak bij particulieren dat de namen ineens een loopje gaan nemen. Hij zou zo maar pittig kunnen zijn. Je kent Turkse mensen inmiddels wel een beetje. Dat vinden we heerlijk. Dus proef vooral voorzichtig. AnchilliQue ('Q') zou het toch wel aardig moeten weten. Beheerde ook nog de zaadbank van het opgeheven peppersrusforum, Juist bij gangbare commerciele verkopers krijg je altijd een ballonpeper als Mme Jeanette in de maag gesplitst. Ik zou zeggen Rorror stuur der even een mailtje, of een pm via chillipepersforum. Kan ze weer van die mooie etiketjes gaan maken;-). 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
HerbalX Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 (aangepast) Gister maar eens wat pepertjes van de planten gehaald; Longs Cayenne's, Camino Chili's, Apache pepers, Aji Fanasty, Bohemian Goat en drie paprika's 18 augustus 2023 aangepast door HerbalX 7 Quote
Lia56 Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 Dat ziet er lekker uit.. welke zijn die gele? Zijn die heet? Quote
HerbalX Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 @Lia56 De gele peper is een Aji Fantasy, onderstaand wat informatie afkomstig van de website van Peppergeek die ik even naar het Nederland heb vertaald; Aji Fantasy De smaak van de Aji Fantasy is anders dan alles wat je hier in de meest supermarkten kunt kopen. Deze chili heeft een uitgesproken fruitige smaak en is erg zoet. De muren zijn ongeveer 2-3 mm dik, wat zorgt voor een verslavende crunch-factor. Ze zijn geweldig voor het maken van verse fruitige salsa's of roerbakgerechten! de pittigheid van de Aji Fantasy is laag tot gemiddeld pittig, waarschijnlijk rond de 10.000-15.000 SHU. Hierdoor zijn ze iets heter dan de gemiddelde jalapeñopeper. Achtergond De Aji Fantasy is gedurende een periode van meer dan 5 jaar in Finland ontwikkeld door Jukka Fatalii. De variëteit is ontwikkeld voor een hoge productiviteit, een heerlijke smaak en een laag tot gemiddeld pittigheid. Fatalii beweert dat de aji-fantasie een goed voorbeeld is van "wat baccatum-chili kan zijn." 2 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.