Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2023


rorror

Aanbevolen berichten

Alvast het nieuwe topic voor volgend jaar. 

Zaden ruil actie van een andere website is voorbij en de zaden zijn net binnen. 

Tevens bij @acpronk op visite geweest afgelopen vrijdag. Die heeft wat peper en paprika zaden uit de biodoos voor me apart gehouden. Was gezellig! 

 

Ik mis nog één soort welke ik graag wou, suger rush peach. Iemand op deze site had er zaden van, en aangeboden, ben alleen de naam vergeten. 🥺 Laat even weten of jij dat was! 

 

DSC_1116.JPG

 

Paprika 2023: url-nog-invoeren

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt Turbo hèh, meeste zaterdag bezorgt. Hopelijk komt de rest op de sterfdag van DE Sint binnen, morgen.

 

Een 'Happy accident' bij Chris Fowler in Wales lees ik net, die Sugar Rush Peach (er is inmiddels ook een gebroken witte variant, lees ik hier: http://pepernieuws.blogspot.com/2018/12/een-bijzondere-chilipeper-sugar-rush.html). Rokerig ben ik niet zo'n liefhebber van, maar perzik wel. Dus mocht je zaadjes krijgen, zaai er gewoon eentje extra voor mij, wil wel eens proberen. Ben fan van de Lemon Drop, die houd na drogen nog iets van zijn aroma over. En vroegrijp (Baccatums staan eerder bekend al laat rijpend, Bishop's Crown bijvoorbeeld was bij mij in koude kasje bijna niet rijp te krijgen en dan geen pit ook nog, dat was eens maar nooit weer, Lemon Drop kan best lang door.) en hoge productie is ook wel eens welkom;-). Ook al is ie niet zo heel pittig.

 

Volgens de zoekfunctie heeft @fre3ke zaden gekocht bij een particulier. En @Arebij had hiervan dit jaar een rijke oogst, dus moet volop zaadjes hebben, uit eigen oogst.

aangepast door donaldk
  • Like 3

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arebij had inderdaad de Sugar rush Peach, maar helaas geen zaden meer :( zou zweren dat ik nog zaadjes over had, maar nadat ik deze wou ruilen met Melle kwam ik erachter dat ik ze niet meer heb.  Stom dat ik geen zaadjes bewaard heb :( 

 

Ik heb bij bienes-seeds een zakje Sugar rush Peach stripey gekocht( dus niet de gewone). Met verzenden erbij was dit maar 3,90 euro. Heb hiervan de helft aan Melle gegeven dus heb helaas dit jaar niets over. 

aangepast door Arebij
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekend probleem voor velen; teveel willen en te weinig plek. Dit jaar gezien dat diverse pepers toch meer ruimte nodig hadden om te groeien, dus ga op de plek waar ik vorig jaar 9 soorten had het dit jaar bij 6 houden. Hopend op iets meer ruimte waardoor er meer pepers aan kunnen komen. Ik ga dan 2 soorten nog in potten zetten, en 2 soorten ben ik aan het overwinteren. Eens kijken of dat lukt.
 

De soorten die ik dit jaar ga poten is;

 

lemon drop

shishito

peperone goccia

pimietos padron

sugar rush Peach stripey

aji ahuachapau

Big mamma black

Caroline reaper mosterd 

Nagabon (overwinteraar)

scotsch bonnet (overwinteraar)

 

Zoals gezegd laat ik 2 planten overwinteren. Hiervan is 1 plant direct al bladeren aan het maken, en 1 blijft de stam nog kaal (niet dood). Moet ik de bladeren er nu weer afhalen en dit pas in het voorjaar toelaten of.. ?

 

 

aangepast door Arebij
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Arebij zei:

Moet ik de bladeren er nu weer afhalen en dit pas in het voorjaar toelaten of.. ?

Nee laten zitten, de bladeren zorgen ervoor dat de sapstroom opgang blijft. Hopenlijk zitten de bladeren aan het einde van de takjes, anders heb je kans dat langzaamaan de takjes terug afsterven.  Als takjes wel te lang uitgroeien, dan kan je ze wat terugsnoeien om hem tijdens de winter wat compacter te houden.

 

Hier een voorbeeld van mijn overwinteraar. De rode circel is een uiteinde van een takje wat mogenlijk gaat afsterven omdat er niet genoeg kracht/blad aan zit.

_20221206_131001.JPG

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor volgend jaar best wel veel verschillende. Beetje de schuld van het forum natuurlijk, er komt zoveel leuks/lekkers langs 😏

Ik heb zelfs mijn zaden voor pepers en paprikas in een spreadsheet gezet! Wat betreft pepers zit ik nu op 16. Of die ook allemaal echt de grond ingaan weet ik nog niet. Ik wil ook een aantal bij huis in de voortuin zetten (verhoogde bak) en her en der wat in grote potten.

 

 

 

 

Screenshot_20221123-161726~2.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

De schuld aan het forum geven is een beetje een understatement hier. Anders had ik alleen de Spaanse pepers van AH en Thaise rawit uit Thailand.

Nu heb ik 24 rassen, inclusief de 4 die ik van bienes-seeds heb gekocht maar nog niet ontvangen, en dan tel ik de jalapeno maar 1 keer mee, terwijl die 3 keer in de biozadendoos zat (jalapeno gewoon, black magic en purple).

 

Ik houd al mijn zaden ook in excel bij, maar dan ook alles, behalve de ongeschoonde.

Maar wel iets anders: naam, bron, jaartal zaadoogst en groep (bladgewassen, wortelgewassen, vrucht, etc.).

SHU heb ik nu nog op papier staan, maar moet ik nog maar in een aparte kolom opmerkingen zetten.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

PEPERS Caps  kas/buit scoville cm kleur oogst hoogte smaak
                 
Adjuma rood chinense kas 200-325 4 rood   70 fruitig
Big Bomb   kas/buit 4 5 rood      
Carolina Reaper Chocolat chinense   2.200   d rood      
Cayenne   kas 30-50 20 rood   1m  
Chinese 5 Color Annuum kas/buit 30-50 2 5 sept 60cm  
Habanero chinense   325 4 rood      
Japaleno Annuum kas/buit 8   groen juli/aug 45  
Lemmon Drop Baccatum kas/apart 30-50 8 geel   75 fris/citroen
Madre Via Baccatum buiten 50-100 5 gr/geel   1,4  
Numex Conquistador Annuum   weinig   rood   1 paprika
Orozco Annuum kas 30 3 paars   60cm  
Padron Annuum   10-25 5 groen      
Pubescens behaard blad BUITEN 50-250 5 oranje laat/okt 1m  
Rawit Annuum buiten 100-350 5 rood      
Turkish Flower Biber Annuum kas/buit 100   rood   55cm  
Turuncu Spiral Annuum kas/buit 5-15   oranje aug 80  
Wraith chinense kas 1.000 3,5 geel aug    
                 

Nou ja... begin is er voor mijn pepers  in excel... zal er best nog wat aan toevoegen ( heb nog niet alle info) 
Doe dit ook bij de tomaten en de 10 paprika soorten die ik nu heb

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel De soorten die je wilt testen of je die lekker vind kan je b.v. het eerste seizoen in 10liter potten kweken, en het seizoen erna in grote potten voor hogere productie.

 

Foto gepikt van reddit, kleine containers waar de te testen pepers in staan. Plek voor 24stuks, kleine oogst per peper soort. 5 a 10 pepers per soort? Voldoende voor smaak test denk ik? Hoeft niet heel de tuin vol te staan.

PXL_20221207_185738646.PORTRAIT.jpg

aangepast door rorror
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij houden van pepers... maar net nog even een foutje gemaakt... pepers gehakt voor in de erwtensoep { die kwamen uit de vriezer.} helaas geen handschoentje aan gedaan, dacht dat dat wel kon bevroren, helaas.... een kriebel in t oog.... dom dom dom...
Al doende leert men 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net als @Lia56 er ook nog dingen bijstaan, maar dan werd de foto weer zo breed 😄 Ik heb ook een spreadsheet voor paprikas en voor tomaten. Die is nog niet af.

 

Er staan ook wat ruilzaden bij van Mellie (aji pinapple en shishito) en Jootje (biquinho) en wat oude zaden die ik al had, want vorig jaar was een slecht peperjaar voor mij en sommige had ik te laat besteld. Ik heb een aantal ook voor de sier. Fish heeft behalve mooie gestreepte vruchten ook bont blad en Vampire heeft zwarte vruchten die naar rood verkleuren en erg donker blad.

De big bomb en de biquinho lijken me leuk om in te maken in azijn.

 

Ik denk dat ik per soort een paar zaden via de deno methode wil laten ontkiemen. En dan zie ik wel verder. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @rorror

 

Ik kan jou helpen aan peperzaden: Suger Rush Peach.

peperzaden Sugar Rush Peach

 

Zoek je ook nog andere peperzaden? ik heb verschillende soorten:

Kijk ook maar eens op: https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/online-natuurlijke-chili-peper-zaden-bestellen

 

 

 

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Mijn lijstje voor dit jaar. De Scoville score wel een beetje uit de losse pols, want de ene site spreekt de ander nog wel eens tegen. Maar het zal wel ongeveer in de juiste richting zitten zo :) Ik heb plek voor ongeveer 20 planten in de kas dit jaar en de rest gaat in potten overal en nergens. 

 

Volgens mij zag ik ook in mijn bestelling dat ik de aller aller heetste (Testanera Chocolate), dubbel heb besteld *zucht*. Mocht iemand hier interesse in hebben en tegen iets leuks willen ruilen, stuur vooral een PB!. 

 

 

Pepers Hitte Omschrijving
Monkey Face Yellow 4.000 - 6.000 Mild
Turkse Carliston - Zeer mild
Habanero Chocolat 300.000 - 425.000 Zeer heet
Fish 5.000 - 30.000 Medium
Aji Mango 20.000 - 30.000 Medium
Lemon Drop 30.000 - 50.000 Heet
Sugar rush Peach 100.000 - 150.000 Heet
Chilaca 1000 - 15.000 Mild
Etheopean Brown 30.000 - 45.000 Heet
Fidalga Roxa 10.000 - 15.000 Medium
Jalapenõ Black 2.500 - 8.000 Medium
Orange Blob - Heet
Gele Penispeper 12.000 - 30.000 Medium
Aji Golden 25.000 - 50.000 Heet
Pimiento De Padron 2.000 - 5.000 Mild
Pimenta Lisa 200.000 - 300.000 Zeer heet
Joe's Long Cayenne 10.000 - 30.000 Medium
Buena Mulata 30.000 - 50.000 Heet
Count Dracula 25.000 - 50.000 Heet
Thunder Mountain Longhorn XXl 50.000 - 100.000 Heet
Bolivian Bumpy Orange Cross F3 80.000 - 200.000 Zeer heet
Testanera Chocolate 1.000.0000 - 1.500.000 Extreem heet
Biker Billy Jalapeno 2.500 - 8.000 Mediuim
Scotch Bonnet Cappuccino 100,000 - 350.000 Zeer heet
Mustard Naga 300.000 - 425.000 Zeer heet
aangepast door Lsjr33
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de eerste zaden zijn gezaaid! 12 x 2 zaadjes. Hopelijk heb ik nu ook een markeringssysteem gevonden waarbij ik bij het verpotten nog steeds kan lezen wat waar groeit en er dan een grotere steker bij kan zetten in plaats van half verschimmelde of vebleekte schrijfsels te moeten ontcijferen.

 

 

 

 

 

Screenshot_20230104-204702.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...