Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuingrond vervangen door potgrond?


koenesfriso

Aanbevolen berichten

Hoe weet ik of de grond in mijn tuin geschikt is voor een moestuin,

moet ik het gaan mengen kan ik testers kopen, ik wil een heleboel groentes kweken

alleen ik wil niet einde van de zomer groen aan lopen omdat me grond niet goed is.

misschien kan ik beter een kub of 5 potgrond kopen en hoe weet ik dat of dat goed is.

 

help

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de wilde planten (onkruid zo je wilt) kun je voor een deel herkennen wat voor bodem je hebt, voorbeeld: http://nl.wikibooks.org/wiki/Leer_jezelf_ecologisch_tuinieren/De_basis . Er loopt ook een topic over dit onderwerp op dit forum (kon ik niet acuut terug vinden).

 

Een bodemanalyse kan ook. Ik heb het ooit hier laten doen, je krijgt er een bemestingsadvies bij voor een biologische moestuin.

Nog eentje (heb ik zelf geen ervaring mee, kwam via deze site: http://ruudendiana.webs.com/bodem.htm).

 

Gewoon iemand met ervaring er naar laten kijken kan ook al aardig wat info opleveren.

 

Potgrond heeft een keurmerk, en de samenstelling moet dan op de zak staan, zodat je kunt zien wat je koopt. Maar 5 kuub potgrond? Dat zijn wel heel veel zakjes. Misschien kun je dan beter "zwarte grond" bij een grondhandel bestellen. Ik heb dat ooit gedaan en vervolgens een bodemanalyse laten uitvoeren. Het resultaat daarvan was - in grote lijnen - goede bodem, maar het humusgehalte is iets aan de lage kant, dus de eerste jaren wat extra compost geven.

 

Succes met de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja. Ik weet niet wat jij onder potgrond verstaat ? Echte potgrond als in 'grond voor potten , kamerplanten binnen' ? Zou ik geen hele tuin mee aanleggen nee. Afgezien van de kosten, is potgrond eigenlijk kwa structuur niet echt geschikt voor 100% vervanging van de grond in je uin. Je kan de grond in je tuin natuurlijk wel verbeteren, misschien zelfs wel met potgrond ( beetje dure keuze ) , maar neem dan inderdaad bv zwarte grond. Tuinaarde ? Huidige grond verbeteren met compost ? etc etc.

 

Ik weet niet waarom je bang bent voor de huidige aanwezige grond ? Heb je daar redenen voor ? aanwijzingen dat er iets niet klopt ? Analyse uit laten voeren kan ook ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...