Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe langgerekte plantjes van peulen/sugar snaps uitplanten?


Eefje78

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn peulen en sugar snaps binnen voorgezaaid, omdat bij zaaiden in de volle grond om de een of andere reden vaak zeer weinig opkomt in onze tuin. Vorig jaar met tuinbonen ging dat prima.

Dit jaar alleen 'handicaps'": een maand een loge in de kamer met het beste licht, en in de ander kamer steigers voor de ramen ivm schilderwerkzaamheden. Weinig licht dus, te weinig blijkt. Mn de sugar snaps zijn nu al 10-15 cm lang zonder al te veel blad. Ze moeten dus na afharden (ook alweer lastig met die schilderwerkzaamheden, verdorie heel mijn balkon onbruikbaar ) snel naar buiten. Mijn vraag is: hoe diep kan ik ze zetten?

Het zijn stengeltjes van 15 cm met bovenin blaadjes, maar op ong 3 cm vanaf de grond zit ook een klein blaadje dat zich begint uit te vouwen. Ik wil ze natuurlijk het liefst zo diep mogelijk zetten, maar vraag me af of het (net zoals bv bij sla ofzo) slecht is om dat onderste kleine blaadje onder de grond te zetten? Is er iemand die het weet?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zet je de sugar snaps niet gewoon buiten? ze kunnen wel tegen wat kou...én ze krijgen meer licht!

je kunt ze tot de oksels in de grond zetten.

als ze gefileerd(uitgerekt) zijn zoals de jouwe zijn ze gevoeliger voor van alles en nog wat. vorst verdragen ze zeker niet.

dus áls je ze buiten zet moet je ze beschermen voor vorst met bubbelplastic of fleece. zodra de kans op vorst weer geweken is weer snel verwijderen want ze rotten zomaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ze natuurlijk het liefst zo diep mogelijk zetten, maar vraag me af of het (net zoals bv bij sla ofzo) slecht is om dat onderste kleine blaadje onder de grond te zetten? Is er iemand die het weet?
Ik vind het een interessante vraag en weet het antwoord er niet op. Mijn advies zou zijn om ze gewoon opnieuw te zaaien, bijv buiten in potjes, en de gefileerde plantjes toch maar weg te gooien. Heb je veel meer profijt van straks in het seizoen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies zou zijn om ze gewoon opnieuw te zaaien, bijv buiten in potjes, en de gefileerde plantjes toch maar weg te gooien.

 

Tja, da's misschien wel de beste oplossing. Ik vind dat dat alleen zo zonde.... Ik geef ze nog een kans, buiten op het balkon (als de schilders tenminste ook voorzichtig doen) en volgend weekend de grond in (want helaas doordeweeks nooit voor donker thuis). Ik ga ze dan (ter experiment dus) toch diep zetten denk ik. Als ze dat niet trekken, alsnog nieuwe zaaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...