Ruderalis Geplaatst: 11 juli 2023 Auteur Geplaatst: 11 juli 2023 @Kevins Moestuin, Β erg jammer, ik hoop dat je toch nog wat oogst!π€π Β Niet opgeven volgend jaar gewoon weer opnieuw beginnen want die meloenen gaan er komen.π Β Zelf ben ik zeer happy met deze Sugar Baby zaden (ook uit ItaliΓ«), het overtreft mn verwachting voor een eerste test seizoen, sterke planten met veel groei potentie. Β Als alles goed gegaan is dit seizoen wil ik je wel wat van deze zaden opsturen voor volgend seizoen!π Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 @RuderalisΒ dat zou top zijn, volgendjaar krijgen ze bij mij ook een plekje in de tunneltent, en ga dan in de tent slakke korrels strooien, want die slakken vreten dit jaar ook gaten in de meeste blok paprikas in de tent. Opgeven is zeker geen optie juist omdat dit toch wel een van mijn favoriete vruchten is, en het is gewoon haalbaar mits je goed voor de planten zorgt, de slakken er niet van gaan smulle en het weer een beetje meezit π 3 Quote
Ruderalis Geplaatst: 12 juli 2023 Auteur Geplaatst: 12 juli 2023 (aangepast) Vandaag uiteindelijk even met de snoeischaar door de watermeloenen gegaan. Β We hebben wat kleine meloentjes en wild groei weg geknipt, we willen ongeveer 2 meloenen per plant laten gaan aangezien we ze zo groot mogelijk willen krijgen. Β We proberen dus de plant alle energie naar de twee meloenen per plant te laten gaan, mocht er ergens een derde meloen heel goed mee gaan doen is dat ook geen probleem maar meer laten we niet ontstaan. Β De meloenen worden weer met spoon feeding gevoed, dus 2 a 3x voeding en dan 1x spoelen met water. Β De voeding die ze momenteel krijgen is Canna bio bloei voeding en Hesi bloei booster, halve dosering en tegelijk gegeven. Β uitgeknipt overschot, Β voeding, grootste meloen, Β ππ 14 juli 2023 aangepast door Ruderalis Foto toegevoegd 5 Quote
MSDG Geplaatst: 15 juli 2023 Geplaatst: 15 juli 2023 Voor zover ik kan zien heb ik op elke plant minimaal 1 rijpende vrucht. π Prima, maar nog niet zo productief als vorig jaar. Misschien dat ik volgend jaar de indeling ga veranderen en de planten weer wat dichter op elkaar zet. Het zal ook schelen datum dit jaar werk met een hordeur en niet de deur op een kiertje laat staan.Β 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Ruderalis Geplaatst: 16 juli 2023 Auteur Geplaatst: 16 juli 2023 (aangepast) Reagerende op de post hierboven zou ik zo ie zo niet meer dan 2 of hoog uit 3 meloenen per plant laten gaan als je wat grotere meloenen wilt. Β Betreffend de Sugar Baby Water Meloenen π hier, dat gaat nog steeds erg goed, de grootste meloenen hebben de groei spurt wel wat achter zich gelaten maar groeien nog wel gestaag door. Β Wat me opvalt is dat de meloenen vrij licht groen met zichtbare streep patronen beginnen en naarmate ze groter worden het groen veel donkerder wordt en de strepen vervagen, tegen de tijd dat ze rijp worden moet het donkere groen ook nog wat vager / doffer worden, Β het verschil qua kleur (die kleine bovenin is licht en de twee grotere eronder donker!) Β de twee grootste en donkerste Sugar Baby watermeloenen, Β Grootste Sugar Baby watermeloen in vergelijking met een mango π₯, Β ππ 18 juli 2023 aangepast door Ruderalis Foto toegevoegd 4 Quote
sluipwesp Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 @Ruderalis na hoeveel dagen na de bestuiving ga je ze oogsten? 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 17 juli 2023 Auteur Geplaatst: 17 juli 2023 (aangepast) @sluipwesp, Β ik ga niet echt op het aantal dagen na bestuiving af, al zal dat ergens tussen de 45 tot 60 dagen uitkomen. Β Ik ga af op de verschijnselen/kenmerken dat de watermeloen rijp is; totaal donker en vaal van kleur, verder moet de tendril het dichtst bij de steel van de meloen totaal bruin en levenloos zijn (dit is de belangrijkste graadmeter!) en als laatste op de meloen slaan om kloenk kloenk te horen!π Β Dus met de combinatie van bovenstaande factoren hoop ik het juiste tijdstip te bepalen en uiteraard zal ik dit proces weer hier in dit topic delen.π Β Bovenstaande geldt voor watermeloenen π hoe het met andere meloenen zit weet ik nog niet. Β Tendril, Β Zo moet de Tendril er minimaal uit zien als de watermeloen rijp is, mag zelfs nog iets meer vergaan er uit zien als dit,Β Β 18 juli 2023 aangepast door Ruderalis Foto toegevoegd 2 1 Quote
Grork Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 Klein tuintje, klein kasje, klein meloentje :   Maar dat gaat veranderen: gróéien zal 'ie met deze verwennerij :  En dan denk je er voorlopig even vanaf te zijn... nee hoor, nummer twéé meldde zich en kreeg voor de koelere nacht een zakje over zich heen:  Ik meende toch echt honingmeloen gezaaid te hebben. Maar ook deze zal niet daar naar smaken .  3 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
AshaiRey Geplaatst: 18 juli 2023 Geplaatst: 18 juli 2023 Hier hangen ze in netjes. Dit zijn de netjes die om citroenen, uien, manderijnen en zo zitten. Ik bewaar die altijd juist voor dit soort toepassingen. 8 Quote Groetjes,Bram
Mai Pensato Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 (aangepast) Op 19-6-2023 om 22:24, Mai Pensato zei: Hier een update van mijn eerste meloenen teelt ooit. Vergeleken met 2 weken geleden zijn zowel de vruchten als de planten snel gegroeid. Aan iedere plant groeien nu 3 meloenen uit, de grootsten zijn 12 cm hoog en 10 cm breed. En ook de 8 stengels groeien maar door, ze zijn nu ongeveer 3 meter lang. Ik heb een extra draad getrokken en laat ze nu als een soort dakje erover groeien. Het klopt dat er geen nieuwe vruchten meer zetten op het moment dat er uitgroeiende vruchten aan de plant hangen. Zelfs vruchtjes die goed gezet leken worden geel en verschrompelen. Mijn plan is om nog een groter tweede zetsel te krijgen. Waarschijnlijk ga ik de 8 stengels binnenkort weer toppen, zodat er weer nieuwe zijscheuten komen met veel vrouwelijke bloemen. De vraag is hoe lang het nog duurt voordat de eerste vruchten rijp zijn. Iemand een idee ? Twee tot drie weken ? Β Update, exact een maand later, van mijn eerste meloenen teelt ooit. Het betreft dus Cantaloup meloenen. Β Op 4 juli begonnen de eerste vruchten duidelijk van groen naar gelig te verkleuren en op 8 juli heb ik de eerste geoogst. Je rook de meloenengeur al van een meter afstand. En op de plek waar de vruchtsteel zit zie je dan duidelijke barsten.Β Drie kenmerken dus die aangeven dat de Cantaloup meloen rijp is. Dit is exact 100 dagen na het zaaien (30 maart) en 42 dagen (6 weken) na de zetting (27 mei). Inmiddels heb ik alleΒ 6 eerste vruchten geoogst, ze varieren in gewicht van 800 tot 1030 gram. En lekker dat ze zijn , nog nooit zulke lekkere zoete meloenen geproefd! Er waren later nog eens 6 vruchten gezet, maar slechts 3 drie daarvan zijn door gegroeid. Eentje is zelfs nog geel geworden en verschrompeld toen deze al zo groot als een ei was. Maar ik ben al blij dat er nog drie vruchten doorgegroeid zijn, die ik waarschijnlijk over een week of 3 kan oogsten. Β De 8 stengels (van 2 planten) waren een maand geleden al ongeveer 3 meter lang. Ik heb die toen weer getopt en vervolgens zijn er weer een aantal Β zijΒ scheuten gegroeid. Die hangen nu naar beneden. En daar bloeien nu weer zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen. Ik ga dus nog voor een derde vlucht! Β Foto;s: Β 1. 8 juli: Eerste vrucht die duidelijk geler geworden is Β Β Β 2. 8 juli oogstrijpe meloen Β Β Β 3. 8 juli nog groene meloen Β Β 4. 8 juli uitgroeiende vruchten halverwege de plant: Β Β 5. 8 juliΒ vrucht eigroot, toch nog verschrompeld Β Β Β 6. 8 juli de eerste oogst Β Β Β 7. 19 juli de zwaarste van de 6 tot nu toe 1030 gram: Β Β Β 8. 19 juli : nieuwe zijscheuten die over het dakje naar beneden groeien: Β Β 9. 19 juli nieuwe vrouwelijke bloem Β Β Β 19 juli 2023 aangepast door Mai Pensato 9 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Grork Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 @Mai Pensato Even kijken of ik je goed begrijp. Je schrijft: De 8 stengels (van 2 planten) waren een maand geleden al ongeveer 3 meter lang. Ik heb die toen weer getopt en vervolgens zijn er weer een aantal  zij scheuten gegroeid. Dit zijn stengels waar géén ene groeiende meloen aan zit?  Wanneer er wèl een meloen aan zit : Gaat het snoeiwerk niet ten koste van de groeiende meloen wanneer je juist die stengel topt?  ( Ik heb een heel lange stengel maar aan het begin hangt wel een meloen te groeien. Die lange stengel zou ik wel 'kwijt' willen ivm de ruimte) Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mai Pensato Geplaatst: 20 juli 2023 Geplaatst: 20 juli 2023 @GrorkΒ ik heb bij alle stengels (4 per plant) het topje er uit gehaald, dus ook als er lager aan de stengel vruchten hangen. Dit gaat niet ten koste van de vruchten, de plant maakt gewoon nieuwe zijscheuten vanuit de bladoksels net onder de top. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Kevins Moestuin Geplaatst: 20 juli 2023 Geplaatst: 20 juli 2023 @Mai PensatoΒ ze zien er iedergeval super uit, en dan die geur omschrijving lijkt mij echt fantastische om te mogen ruiken, daar kan geen winkel meloen aan tippen. Volgendjaar probeer ik ook weer de honeybun f1 alleen dan in de kas. 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 20 juli 2023 Auteur Geplaatst: 20 juli 2023 @Mai Pensato, Β ik volg je meloenen avontuur ook met grote interesse en het gaat super! Β Β - Betreft ons watermeloenen avontuur ben ik tot nu toe ook heel tevreden, het gaat goed en is super leerzaam. Β De smaak is nog even afwachten aangezien we de eerste nog moeten oogsten maar ik zit er niet over in want ze heten niet voor niks Sugar Baby!π Β Alles staat of valt met het tijdstip van oogsten, ik ga volgend seizoen zeker door met deze soort alleen zal dan de gehele voorkant van de tent gevuld zijn met deze watermeloenen πΒ Β Voor de achterkant van de tent ben ik opzoek naar een algemeen gezegd suikermeloen π, voor de diversiteit van smaak en om ook die manier van de meloenen kweek te leren. (vandaar dat ik volg) Β Ik ben op de volgende meloen uitgekomen, het is een Spaanse meloen ook weer niet heel groot ongeveer 1 a 1,5 kilo waarvan ik denk dat ie bij ons in een kas prima te telen valt, Β Canary Yellow Melon Cantaloupe, Β Β Β 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 20 juli 2023 Geplaatst: 20 juli 2023 @RuderalisΒ ziet er mooi uit, ik zat te denken for Luna f1 nog te gaan of snow leopard f1, moet nog maar even kijken wil wel echt een paar soorten volgendjaar proberen meloenen zijn zo lekkkeerrrππ 1 Quote
Roland Geplaatst: 20 juli 2023 Geplaatst: 20 juli 2023 Meloenen kun je enten op onderstammen tegen bodemziekten en extra groeikracht. Normaal stopt de vruchtzetting zodra de eerste meloenen gezet zijn. Zou met de betere groeikracht van een onderstam de zetting van nieuwe meloenen langer door kunnen gaan? Quote
Lia56 Geplaatst: 21 juli 2023 Geplaatst: 21 juli 2023 Ha' on beide ca 15cm en nog een paar in " aanbouw"Β 5 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 21 juli 2023 Geplaatst: 21 juli 2023 @RuderalisΒ weet jij al hoe jij je meloenen volgendjaar gaat supporten? Want normale meloenen moet je volgensmij een stuk bewuster snoeien, vergeleken met watermeloenen die je gewoon los kan laten gaan. Ik ga een 3x3m tunneltent volgendjaar ook toewijden aan meloenen even kijken hoeveel ik er in kwijt kan π Β Dacht voor nu in het midden elke 50 cm een meloen omhoog stringen en aan de zeikanten juist meloenen die ik vast kan maken aan een soort van gaas van grote mazen. 1 Quote
Roland Geplaatst: 21 juli 2023 Geplaatst: 21 juli 2023 Vorig jaar voor het eerst honing meloenen in de kas geteelt en wat waren die heerlijk. Zo zoet. Β Dit jaar gezaaid op 18 mei. had eigenlijk wel een paar weken eerder gemogen. Β Hierbij de tussenstand op 11 juli: Β En dan hier 10 dagen later op 21 juli: Β En aan de andere kant van de kast staan er ook nog een 10 stuks, allen op ca 50cm uit elkaar omhoog geleid aan een touw. Β De eerste meloentjes heb ik steeds verwijderd om meerdere vruchten tegelijk te laten zetten. inmiddels hangen de eerst vruchten aan de planten: Β Rassen: Kazakh (heel lekker en gemakkelijk vruchtzetting) HaOn Petit gris de Rennes Oranje ananas (trage groei en slechte vruchtzetting) Pelgalia F1 Pelora F1 Β Β 4 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 21 juli 2023 Geplaatst: 21 juli 2023 @RolandΒ @Mai PensatoΒ hoe doen jullie het omhoog leiden? 1 enkele draad met hieraan dan de hoofdstengel? En dan de zeischeuten aan een ander draad? En dan 4 of 5 zij scheuten aanhouden?Β Quote
Roland Geplaatst: 21 juli 2023 Geplaatst: 21 juli 2023 Hoofdstam langs de draad, zijscheuten hangen los naar beneden. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 21 juli 2023 Geplaatst: 21 juli 2023 (aangepast) Hoofdstengel getopt na 5 bladeren, 4 zijscheuten aan touw naar de draad (ong. 190 cm hoogte) dan als een dakje laten groeien over nog een draad, weer getopt en de nieuwe zijscheuten groeien naar beneden. Β Dit was mijn eerste jaar, zou kunnen dat ik het volgend jaar ietsΒ anders ga doen 21 juli 2023 aangepast door Mai Pensato 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
sluipwesp Geplaatst: 22 juli 2023 Geplaatst: 22 juli 2023 Op 20-7-2023 om 22:06, Roland zei: Meloenen kun je enten op onderstammen tegen bodemziekten en extra groeikracht. Normaal stopt de vruchtzetting zodra de eerste meloenen gezet zijn. Zou met de betere groeikracht van een onderstam de zetting van nieuwe meloenen langer door kunnen gaan? Dat kan zeker bij enten, vooral als je al meerdere jaren meloenen teelt rond de zelfde plek.Β Quote
Roland Geplaatst: 22 juli 2023 Geplaatst: 22 juli 2023 Maar ook een vruchtzetting die doorgaat nadat de eerste vruchten reeds gezet zijn? Quote
Roland Geplaatst: 22 juli 2023 Geplaatst: 22 juli 2023 (aangepast) Op 22-7-2023 om 00:01, Mai Pensato zei: Hoofdstengel getopt na 5 bladeren, 4 zijscheuten aan touw naar de draad (ong. 190 cm hoogte) dan als een dakje laten groeien over nog een draad, weer getopt en de nieuwe zijscheuten groeien naar beneden. Β Dit was mijn eerste jaar, zou kunnen dat ik het volgend jaar ietsΒ anders ga doen Β @Mai PensatoHeb jij op alle 4 de hoofdstengels van 1 plant tegelijk vruchtzetting, of kan de vruchtzetting na elkaar per stengel plaats vinden? Β 25 juli 2023 aangepast door Roland Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.