EelcoKruijff Geplaatst: 5 februari 2023 Geplaatst: 5 februari 2023 Hallo ik ben eelco, ik ben twaalf jaar en ik heb een klein moestuintje de in de stad. Af en toe geef ik ben wat mest aan mijn planten. De mest is echter beschimmeld. Nu de vraag: mag ik de mest wel gebruiken als die beschimmeld is? eelco Quote
EelcoKruijff Geplaatst: 5 februari 2023 Auteur Geplaatst: 5 februari 2023 Ik zie nu ook na een paar keer de mest om spitten dat er een bepaalde soort larven in is gaan zitten. Quote
Flup Geplaatst: 5 februari 2023 Geplaatst: 5 februari 2023 Niet alle schimmel is slecht. En schimmel zorgt ook voor afbraak van de mest, zodat de voedingsstoffen door de planten beter kunnen worden opgenomen. Zelf gebruik ik wel vaker beschimmelde mest en heb daar nooit een slechtere groei of oogst mee gehad. De beestjes op je foto kunnen engerlingen zijn. Die wil je liever niet in je tuin hebben. Maar dat weet ik niet zeker. Andere mensen op dit forum kunnen je ongetwijfeld een beter antwoord geven op de foto's van de beestjes. Veel tuinplezier nog! Wat ga je allemaal kweken in de tuin? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 februari 2023 Geplaatst: 5 februari 2023 Volgens mij is dat houtworm. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
rorror Geplaatst: 5 februari 2023 Geplaatst: 5 februari 2023 1 minuut geleden, Jorieke123 zei: Volgens mij is dat houtworm. Dat was mijn gedachte eerst ook, door de twee kleuren van de kop. Vraag me alleen af wat ze dan in de mest / grond doen. In iedergeval die beestjes aan de kippen of vissen voeren of doodmaken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
EelcoKruijff Geplaatst: 6 februari 2023 Auteur Geplaatst: 6 februari 2023 Bedankt voor alle reactie! wat ik ga allemaal ga kweken: zonnebloem, sier erwten, courgette(ik neem daar veel ruimte voor in beslag) en voor de rest weet ik het nog niet helemaal ik moet nog een plannetje maken.. 1 Quote
jasmin Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 Hoi Eelco, wat voor mest geef je aan je planten? Van de koe of het paard? Of uit het konijnenhok? Was de mest luchtdicht bewaard in een emmer misschien? Meestal is het wel prettig als er schimmels in je grond komen te zitten, maar niet alle schimmels zijn hetzelfde natuurlijk, Ze helpen de stoffen af te breken zodat de voedingstoffen uit vergane planten/mest/compost etc beschikbaar komen voor de microbeestjes in de grond. Deze microbeestjes noemen ze het 'bodemleven' (vanalles wat er krioelt in een lepeltje tuingrond). Dat bodemleven gaat vervolgens specifieke voedingsstoffen afgeven (en soms uitruilen) aan de planten. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
speets Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 Ik zou die mest inderdaad ook gewoon gebruiken. Dat soort larven zijn keverlarven. Het meest voor de hand ligt een larve van een mestkever, gezien zijn omgeving Die zijn nuttig en ik zou ze gewoon laten zitten, maar inderdaad: (veel) engerlingen wil je liever niet in je tuin. Succes! 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.