EelcoKruijff Geplaatst: 6 februari 2023 Geplaatst: 6 februari 2023 hallo allemaal toen ik bezig was met de moestuin klaarmaken omspitten e.d. kwam ik veel wormen tegen, dat vind ik heel fijn want ik heb vernomen dat dat goed is voor de grond. Wat ik alleen heel zonde vind is dat er bij het spitten een heleboel wormen aan hun einde komen doordat ze simpelweg door een schep in tweeën worden gehakt. heeft iemand een idee wat ik kan doen om de wormen en het andere bodemleven te behouden? Quote
speets Geplaatst: 6 februari 2023 Geplaatst: 6 februari 2023 Hallo, Â Afgezien van de vraag of spitten altijd en overal wel zo verstandig is, zou je een spitvork kunnen overwegen. Dat scheelt meteen al een boel wormen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Patrijs Geplaatst: 6 februari 2023 Geplaatst: 6 februari 2023 (aangepast) Ik heb hier een spitvork in gebruik en inderdaad is het daarmee een stuk lastiger om wormen te raken. Op zandgrond is een spitvork ideaal, en ik neem aan dat je zandgrond ebt omdat je nu aan het spitten bent. Wat doorgespitte wormen gaan naar mijn idee het verschil niet maken. Wat wel veel helpt is organisch materiaal zoals verteerde mest, onkruid of groenbemester in te spitten. Je wormenbestand en ander leven in de bodem zal dat voedsel kunnen waarderen. Â Â 6 februari 2023 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
speets Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 Een tuinwoeler is ook nog een optie. Daarmee verstoor je bovendien de grond minder rigoreus. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
jasmin Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 Je kan aan het einde van het groeiseizoen, in de winter, de bedden van je tuin bedekken met een enorm dikke laag bladeren. Dat weerhoudt onkruid behoorlijk en beschermt de grond tegen extreme koude, zodat wormen het naar hun zin hebben. In de lente haal je de bladeren weg en je kan zaaien zonder spitwerk. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Lsjr33 Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 Hele andere discussie, maar ik spit niet meer. Ik voeg elk jaar een paar lagen toe (compost, organisch materiaal). Bevalt uitstekend en de garantie dat ik mijn women niet doormidden klief 😂 Quote
Waaslander Geplaatst: 6 maart 2023 Geplaatst: 6 maart 2023 Op 7-2-2023 om 10:30, speets zei: en tuinwoeler is ook nog een optie Tuinwoeler heb ik maar gebruik het eigenlijk weinig of niet enkel soms eens als ik ergen tussen iets wil planten om eerst grond wat los te maken . Nog een optie en spaar je niet alleen het bodemleven mee maar ook u rug een woelvork en kan je niet tegenaan spitten .https://velt.nu/tip/met-de-woelvork-maak-je-de-grond-jouw-moestuin-zo-los . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.