huppelpaard Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 (aangepast) Goedendag, sinds vorig jaar ben ik erachter gekomen dat f1 niet zonder risico is mijn komkommers smaakten super vies en zagen er gek uit. ik koop steeds f1 omdat ik zeker wil zijn dat ik geen ziektes oid in de groentes krijg. prijsverschil is dan ook groot tussen normale en f1 zaden. kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen. valt het bijvoorbeeld wel allemaal mee met die ziektes of is het een grote kans op.... als ik er allemaal spullen voor moet kopen dan schiet dat ook niet op lijkt mij. wat plant ik meestal: wortel,tomaat,(snack)komkommer, paprika, meloenen, boontjes, bloemkool, bietjes, courgette ik heb maar een klein tuintje dus het is ook maar als hobby 19 februari 2023 aangepast door huppelpaard Quote
MSDG Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 Er zijn super veel niet-hybride (dus niet F1) groentezaden te verkrijgen die hartstikke sterk en smaakvol zijn. F1 geeft geen garantie op ziektevrije teelt, ze zullen op sommige vlakken beter presteren, maar niet per definitie. Maar ik mis de concrete vraag? Als het gaat over zelf zaden oogsten van F1 variëteiten dan gaat dat dus niet. De zaden uit F1 groenten zullen nooit dezelfde nakomelingen geven en dus een belangrijk gedeelte van hun eigenschappen verliezen. Dat kan zich het jaar erop dus uiten als je die zelf geoogste F1 zaden plant en daar groente van oogst. Wat er precies veranderd ten opzichte van het gekochte F1 zaad is niet te voorspellen. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
huppelpaard Geplaatst: 19 februari 2023 Auteur Geplaatst: 19 februari 2023 bedankt voor je antwoord. mijn concrete vraag: hoe kan ik dan het beste omgaan met niet f1 zaden? hoe groot is de kans op ziektes? is het raadzaam om niet f1 zaden te grbruiken Quote
MSDG Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 Zie mijn antwoord hierboven: niet F1 zaad is prima. Ik gebruik bijna hoofdzakelijk niet F1 zaad en heb prima oogsten. 😉 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
huppelpaard Geplaatst: 19 februari 2023 Auteur Geplaatst: 19 februari 2023 (aangepast) met andere woorden je moet gewoon geluk hebben dan zal ik mij hierop richten indien iemand hier aanvulling op heeft hoor ik het graag in ieder geval bedankt 19 februari 2023 aangepast door huppelpaard Quote
MSDG Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 Nee, heeft niets met geluk te maken. Niet F1 zaad is gewoon goed zolang je de juiste rassen voor ons klimaat teelt. 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Roland Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 Het maakt niet uit of je voor zaadvaste rassen of F1 rassen gaat. Zolang je de rassen maar selecteert op jouw kweekomstandigheden. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 1 uur terug, huppelpaard zei: . valt het bijvoorbeeld wel allemaal mee met die ziektes of is het een grote kans op.... Dat hangt voor een groot deel van jou af en voor een klein deel aan het materiaal wat je gebruikt. F1 zaden hebben bepaalde eigenschappen zoals @MSDG al schreef. Maar de rest is afhankelijk van standplaats, water en voedsel, vruchtwisseling enz. Diana legt het hier ook nog eens uit: F1- hybride-zaden Quote
huppelpaard Geplaatst: 19 februari 2023 Auteur Geplaatst: 19 februari 2023 nou helemaal super ik kan hier iets mee bedankt allemaal voor het snelle antwoorden 1 Quote
huppelpaard Geplaatst: 19 februari 2023 Auteur Geplaatst: 19 februari 2023 nog 1 vraag hoe kom ik aan Snack Komkommer Iznik zaden die niet F1 zijn? Quote
woldistel Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 Bestaan niet, Iznik is een f1 hybride. Quote
Tobias Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 Hoi HuppelpaardF1 hybride betekend dat de 'ouders' van het zaadje allebei van een ander ras zijn. In de kruising hiertussen neemt hij van beide ouders een aantal eigenschappen mee. F1 zijn dus eigenlijk nieuwe soorten die (nog) niet zaadvast zijn.Kort gezegd, je hebt niet van een ras een 'normale' en een F1 soort.Niet de duidelijkste uitleg, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. 1 Quote
donaldk Geplaatst: 19 februari 2023 Geplaatst: 19 februari 2023 (aangepast) 6 uren geleden, MSDG zei: Nee, heeft niets met geluk te maken. Niet F1 zaad is gewoon goed zolang je de juiste rassen voor ons klimaat teelt. En voor buitenkomkommers met Meeldauw resistentie betaal je gewoon 49 cent in plaats van 19 cent dus zoveel is het verschil ook niet bij de Lidl aanbieding. F1 moet iedere keer opnieuw gekruist worden. Voordelen voor zaadleverancier, controle over het zaad. Klantenbinding en voor de koper Hybrid Vigour. F1 hybrides staan bekend om robuuste groei. Ik heb wel dezelfde planten gekregen van een oude F2 soort, de Rosa F2 Daikon Radish halflang, van de zaadjes bij de lidl. 19 februari 2023 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Maxious Geplaatst: 22 februari 2023 Geplaatst: 22 februari 2023 F1 rassen zijn uitermate geschikt voor monocultuur, het zijn voornamelijk zeer uniforme rassen, met het gevaar dat als het fout gaat, ze ook allemaal fout gaan. Er zijn genoeg oude (heirloom) rassen die resistent zijn! (Vaak zitten er in f1 hybride rassen , oudere heirloom rassen gekruist) Ik zelf win m'n eigen zaden en dit kan niet met hybrides (je krijgt 1 van de ouders terug) Verder zie ik hybride komkommer rassen voor een euro per zaadje gaan.. De rassen zijn zeker niet beter, maar ze moeten nu eenmaal wat patenten vastleggen om geld te maken.. Voor een klein snack ras zal ik voor Beth Alpha kiezen.. super goed oud ras, dat maar niet wilt stoppen met groeien Quote
Erny Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/zaadgids-online/groentezaden-fijnzadig/komkommers-kasteelt/beth-alpha-f1-hybride Hier staat dat die Beth Alpha een kastomaat is. Weet niet of @huppelpaard wel een kas heeft? Quote
woldistel Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 (aangepast) Beth Alpha (of Beit Alfa, of Bet Alpha, spelling is variabel) is wel een speciaal geval. Er is zowel zaadvast als hybride zaad in de handel. De hybrides zijn in dat geval weer verbeterde versies van het origineel. De naam komt van de kibboets waar het origineel vandaan komt. Van Wikipedia: Beit Alpha CucumberEdit Since the 1930s a kibbutz member, Hanka Lazarson, was engaged in vegetable breeding; including: cucumber, onion, garlic, aubergine and cauliflower. Between 1931 and 1936 she developed a breed of cucumbers that came to be known as the "Beit Alpha Cucumber" (or "Beth Alpha Cucumber"). The breed became highly popular worldwide due to its excellent taste and high yield. The vegetable breeding program in Beit Alpha continued successfully over the next 30 years; constantly improving various varieties Ik kweek deze zelf ook in kas, maar win er geen zaden van omdat ik meestal nog andere komkommer in de buurt heb. Erg lekkere komkommer, trouwens! 23 februari 2023 aangepast door woldistel Quote
Flup Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 Ik teel soorten die het voor "mijn" klimaat goed kunnen passen. Dat zijn over het algemeen geen hybride soorten, want er zijn genoeg zaadvaste soorten die het goed doen bij mij en lekker zijn. Neem bijvoorbeeld courgette. Die teel ik elk jaar. Een standaard "ziekte" waar de courgette last van krijgt is meeldauw. Er zullen ongetwijfeld F1-soorten zijn die daar minder gevoelig voor zijn, maar uiteindelijk krijgen alle planten dat. Heeft met het weer te maken. Met twee planten heb ik meer dan genoeg courgettes en als de meeldauw dan toeslaat, dan pluk ik gewoon de aangetaste bladeren weg. En oogst door totdat het seizoen voorbij is. Over het algemeen komt meeldauw tegen het einde van de oogsttijd, dus zo schokkend is het niet. Vind ik. Dus ik koop gewoon standaard zaden, de duurdere F1-soorten sla ik over. De zaadvaste soorten smaken meer dan prima en ik kan er nog zaadgoed van winnen ook. Bij tomaten heb je zoveel keus in zaadvaste soorten, daar komt het niet eens in mij op om F1-zaden te kopen. Natuurlijk zijn sommige zaadvaste soorten gevoeliger voor phythopthora (is berucht bij natte zomers) dan andere, daar let ik wel op. Ben ook weleens een hele oogst aan tomaten kwijtgeraakt door phypthopthora en dat wil je niet nog een keer. Dus geen Bumblebee soorten meer (die waren destijds het snelst besmet). Maar ook veel meer de planten dieven en minder planten in de kas. Goed luchtig houden, helpt ook. En heerlijke soorten kweken, waar je zelf zaadgoed van kunt winnen voor de jaren erna. Afgelopen jaar was er op het moestuinforum een kweekwedstrijd van komkommer. Het ras Sonja. Nu heb ik bij komkommer ook altijd last van meeldauw en ze groeien niet goed. Maar dit ras deed het super. Heerlijke komkommers die niet bitter waren. Precies wat ik wil. Wel erg gevoelig voor meeldauw, dat dan wel, maar het ras is een blijvertje vanwege de smaak. De standaard soorten uit de supermarkt zijn vaak bitter of niet helemaal niet bitter. En dat wil ik absoluut niet. Zelfs de F1-komkommer die ik ooit heb gezaaid was bitter, dus dat is ook geen garantie voor een goede smaak. En zo kun je dit bij alle groentensoorten wel toepassen. Gewoon proberen en kijken wat goed smaakt en wat het goed doet in jouw tuin. Ik experimenteer graag, maar het microklimaat is hier erg bijzonder, dat al die wilde experimenten vaak mislukken bij mij. Dus wat dat betreft zoek ik juist oude soorten die het goed doen bij mij en lekker smaken. 2 Quote
geert h Geplaatst: 25 februari 2023 Geplaatst: 25 februari 2023 Of ik voor F1 of zaadvast ga, ligt aan meerdere factoren. Persoonlijk kijk ik niet of het F1-zaad is, wanneer de eigenschappen mij wel aanspreken pak ik die. Maar afgelopen jaar voor een courgette defender F1 gegaan, en die beviel mij uitstekend. Van courgette met je normaal er al snel 3 zetten om een goede bestuiving en bevruchting te krijgen, maar deze hebben geen bestuiving nodig voor vruchtvorming. Je zou dus al met 1 plant af kunnen en een goede opbrengst hebben, terwijl dat met een zaadvast ras lastig is. Ik had er 2 en dan heb je een redelijke oogst met zaadvaste rassen is mijn ervaring, maar nu echt een grote oogst. Maar zoals ik zei, kijk wat jou leuk lijkt en kies daarop uit. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.