esther68 Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Mijn laurierplantje wordt helemaal bruin, weet iemand wat er aan de hand is? Andere kruiden hebben de winter doorstaan... Quote
esther68 Geplaatst: 21 februari 2023 Auteur Geplaatst: 21 februari 2023 Dank voor je reactie! Vorst is er amper geweest dit jaar en zelfs de daslook die ernaast staat, leeft nog. Ik denk eerder aan een ziekte of gebrek...maar wat... Quote
Swa Geplaatst: 21 februari 2023 Geplaatst: 21 februari 2023 Kijk eens na of er langs de onderkant van de bladeren geen larven van tripsen zitten (=donderbeestjes) of andere minuscule insectjes. Zeker omdat je schrijft dat het daar relatief warm is. De grond mag vochtig zijn maar niet nat. 1 Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 21 februari 2023 Geplaatst: 21 februari 2023 (aangepast) Ziet er voor mij uit als vorstschade. We hebben vorst gehad in midden december en begin februari. Aan de grond (is anders als op de hoogte van 1.50 meter waar doorgaans de temperatuur wordt gemeten) heeft het op diverse plaatsen -8 tot -10 graden gevroren. Laurus nobilis / Keukenlaurier heeft een beschutte standplaats nodig, bij voorkeur voor een muur op het zuiden of westen. Verder moet je deze struik alleen in het voorjaar planten als er weinig kans is op vorst en nooit in het najaar. Verder is het raadzaam om geen kleine exemplaren te planten die in een kas zijn opgekweekt maar exemplaren die minimaal 70--90 cm groot zijn en die in de zomer en begin van de herfst buiten hebben gestaan. Nu verder niks aan de plant doen, kijken hoe de plant het de komende maanden doet. Daslook zit in een totaal andere categorie betreffende winterhardheid, is absoluut niet te vergelijken met keukenlaurier. 21 februari 2023 aangepast door Inloggevens kwijt 1 Quote
Jometje Geplaatst: 25 februari 2023 Geplaatst: 25 februari 2023 Heb ik ook eens meegemaakt met mijn Laurierstruik in pot dat bladeren bruin werden . Ik heb ze goed ingesnoeid en al wat bruin is verwijderd . Het struikje heeft zich volledig hersteld ! Ik had op aanraden ze in een pot gekweekt omdat ze wel van vorstschade kunnen beschadigd worden , denk niet dat het van vorstschade werd veroorzaakt doordat ze tijdens de winter binnen stond ! Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 25 februari 2023 Geplaatst: 25 februari 2023 Bovenstaande schadebeeld kan ik alleen duiden als vorstschade. Andere aantastingen die voorkomen bij keukenlaurier (bladvlekkenziekte, phytophthora, meeldauw) geven niet bovenstaande beeld. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.