Stan W Geplaatst: 28 februari 2023 Geplaatst: 28 februari 2023 Afgelopen januari heb ik een vrij groot aantal onderstammen gekocht bij Aatreeshop, op dat moment hadden zij ook enthout te koop staan. Omdat de uitlevering van de onderstammen pas in februari heeft plaatsgevonden (vorige week bezorgd), besloot ik te wachten met het kopen van enthout. Heb niet echt de mogelijkheid om dat thuis te bewaren. Helaas staat er nu geen enthout meer te koop bij Aatreeshop, de betreffende pagina is verdwenen/offline gehaald. Daarom luidt mijn vraag: Heeft iemand hier op het forum enthout van appels te koop/te ruil of weet een plek waar het nog te bestellen is? Bij voorkeur oudere rassen. De onderstammen die ik heb zijn B9, M26 en MM106. Alvast bedankt! Quote
tielse flipje Geplaatst: 28 februari 2023 Geplaatst: 28 februari 2023 Voor bestellen is het te laat, normaal wordt enthout van pitfruit in januari gesneden. Quote
Stan W Geplaatst: 28 februari 2023 Auteur Geplaatst: 28 februari 2023 (aangepast) Balen... Dan had ik het achteraf toch tegelijkertijd met de onderstammen moeten bestellen. Edit: Kan ik de onderstammen (3 bosjes van 10) gewoon als bosje inkuilen/planten om ze tot de volgende winter te bewaren zonder dat ze er op achteruit gaan? 28 februari 2023 aangepast door Stan W Quote
Waaslander Geplaatst: 28 februari 2023 Geplaatst: 28 februari 2023 Ik vermoed dat ze enkel online staan als ze ze kunnen knippen . Geen voorraad aanleggen waar ze eventueel niet vanaf geraken . Ik weet niet dat je ervaring heb met enten ,maar heb al gehoord van een beginner dat enten erg tegenviel maar dat oculeren bij hem bijna steeds lukte ? Misschien mogelijk om nu uit te planten en dan kijken voor deze zomer aan materiaal te geraken . Ik vermoed dat als je deze in bosjes ga planten ze tijdens de zomer erg tegen elkaar gaan opgroeien in de strijd om het licht en daardoor veel kracht gaan verliezen . 1 Quote
tielse flipje Geplaatst: 28 februari 2023 Geplaatst: 28 februari 2023 Ik kuil ook gewoon in wat ik over heb. Wel rechtop zetten, anders ontstaan er veel uitlopers aan de basis van de onderstam. 1 Quote
Stan W Geplaatst: 28 februari 2023 Auteur Geplaatst: 28 februari 2023 Wilde het inderdaad voor het eerst gaan proberen, aangezien stekken van allerlei soorten houtig fruit inmiddels erg soepel gaat dacht ik dat het leuk zou zijn om eindelijk met enten te gaan oefenen. Mocht het tegenvallen is dat niet erg, aangezien er van de 30 onderstammen vast wel een aantal goed zouden gaan. Echter ontbreekt mij het enthout door de bovenstaande keuze (onhandig achteraf). Heb alleen geen ruimte om de onderstammen op gepaste afstand van elkaar uit te planten. Quote
acpronk Geplaatst: 28 februari 2023 Geplaatst: 28 februari 2023 Je kunt de onderstammen ook eerst in pot houden, en dan kun je ze in januari/februari ook makkelijker binnenshuis nemen of in de kas/serre zetten zodat je ze sneller kunt voortrekken en eerder beginnen met enten. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
weknow Geplaatst: 28 februari 2023 Geplaatst: 28 februari 2023 Ik denk dat ik eventueel nog wel wat voor je over zal hebben. Heb van een 25 soorten appel enthout in de koeling liggen en van sommige vast ook meer dan ik daadwerkelijk ga gebruiken. Maar dan moet je het doen met wat zich nog aandient.....vaak zijn het overigens toch wel bijzondere soorten uit buitenland of van andere liefhebbers die echt wat interessants hebben. Voor een Jonagold of Golden Delicious moet je bij mij dus niet zijn. Je mag een PB sturen dan oerleggen we wel....maar je moet dan even wat geduld betrachten voordat je het daadwerkelijk krijgt. Een andere mogelijkheid die je hebt is om naar een entdag ergens te gaan, waar ze allerlei in december en begin januari gesneden enthout hebben. In het Fruit ABC van Guy De Kinder dat maandelijks verschijnt staat, op de laatste bladzijden, altijd wel een overzichtje van de meeste van dat soort activiteiten. https://www.fruitabc.be/nieuws/fruitnieuwsbrief Een derde manier kan zijn dat je in de zomermaanden via liefhebbers twijgen neemt en dan op je onderstammen met een wat andere enttechniek, namelijk oculatie of chip-budding, je soorten maakt. Dan moet je het wel organiseren dat je onderstammen fris staan en goed aan de groei zijn en dat er maar korte tijd tussen het knippen van het hout en het inbrengen van het kleine stukje hout met knop zit. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
marcelru Geplaatst: 28 februari 2023 Geplaatst: 28 februari 2023 (aangepast) Ik heb nog wel wat liggen al is het beperkt. Anders zaterdag even naar Eindhoven komen, kunnen we het ter plekke knippen. Een kleine selectie vind je hier: boomgaard8.nl (website in ontwikkeling, alleen de bomen die verleden jaar vrucht gedragen hebben staan erop). Welke rassen zoek je specifiek? 28 februari 2023 aangepast door marcelru - 2 Quote
Stan W Geplaatst: 28 februari 2023 Auteur Geplaatst: 28 februari 2023 Niet echt een specifiek ras/rassen. Al heb ik wel het meeste interesse in oude, bijzondere of zeldzame rassen. Mochten er Brabantse rassen bestaan dan zou dat helemaal mooi zijn. Zaterdag kan ik alleen vroeg in de morgen, in de middag moet ik namelijk werken. Princess Noble en Notarisappel uit jouw lijst heb ik bijvoorbeeld al @marcelru, daar kan ik volgende winter in principe zelf enthout van knippen. Mooie lijst overigens! Quote
Yuras Geplaatst: 28 februari 2023 Geplaatst: 28 februari 2023 Stan, je kan weer bij mij terecht... Dan kies je iets van meer dan 50 appelrassen... Enthout is nog ingekuild en redelijk in slaap..... 2 Quote
Stan W Geplaatst: 1 maart 2023 Auteur Geplaatst: 1 maart 2023 Ik zal je even een pb sturen @Yuras Quote
Boetchek Geplaatst: 2 maart 2023 Geplaatst: 2 maart 2023 Hoi Stan, Heb een medetuinder met appelbomen waaronder de notarisappel. Naar ik begrijp is het in januari de beste tijd dus nog even wachten. 1 Quote
Boetchek Geplaatst: 2 maart 2023 Geplaatst: 2 maart 2023 Zal vragen wat hij nog meer te bieden heeft. Quote
Roland Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 Stan, ik moet nog gaan enten maar heb vast wel wat stukjes voor je over. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.